Newsy

Nowe multipleksy na telewizję czy internet? UKE: trwają dyskusje

2012-08-28  |  06:50
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Trwają dyskusje o zagospodarowaniu częstotliwości tzw. drugiej dywidendy cyfrowej. O częstotliwości z zakresu 700 MHz, które zostaną uwolnione po wyłączeniu sygnału analogowego, nie tylko w Polsce, spierają się branże telekomunikacyjna i telewizyjna. – Przed nami decyzja, czy kolejne multipleksy będą przeznaczone na telewizję. A jeśli tak, to czy będą one płatne – mówi Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    W tej chwili są uruchomione trzy multipleksy naziemnej telewizji cyfrowej, na których znajduje się 21 programów.

     – To jest odtworzenie obecnej telewizji analogowej, która jest dostępna bezpłatnie, tylko za opłatą abonamentową RTV, którą miesięcznie płacimy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Magdalena Gaj, prezes UKE.

    Naziemna telewizja cyfrowa jest wprowadzana w Polsce systematycznie od 2010 roku. Przekaz cyfrowy – w porównaniu do telewizji analogowej – umożliwia odbiór o wiele większej liczby kanałów, dodatkowo w wysokiej jakości.

    Na MUX-1 znajdują się trzy kanały TVP (TVP1 HD, TVP2, TVP INFO) oraz Eska TV, TTV, Polo TV i ATM Rozrywka. W 2014 roku, po zwolnieniu miejsc przez TVP, na multipleksie znajdą się kolejne kanały. Zostaną one wyłonione w konkursie, który Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosi wczesną jesienią.

    Na drugim multipleksie znalazły się: Polsat, TVN, TVN7, TV4, TV Puls, TV Puls2, TV6, Polsat Sport News. Do końca przyszłego roku programy mają być emitowane z 48 obiektów, co pozwoli objąć zasięgiem ponad 97 proc. populacji kraju. MUX-3 jest w całości zapełniony programami TVP: TVP1, TVP2 HD, TVP INFO (regionalne), TVP Kultura, TVP Polonia, TVP Historia.

    Tradycyjny sygnał analogowy zostanie ostatecznie wyłączony do 31 lipca 2013 roku, co umożliwi uruchomienie kolejnych dwóch multipleksów.

     – Nie jesteśmy w stanie w tej chwili powiedzieć na sto procent, że te nowe multipleksy będą przeznaczone na telewizję. A jeśli będą przeznaczone, to powinniśmy rozpocząć dyskusję i zastanowić się, czy nie powinny być odpłatne. Trzy multipleksy, które mamy, to jest teraz 21 kanałów, które są darmowe. Być może to jest liczba wystarczająca. Nie wydaje mi się, że nadawcy będą chcieli wchodzić na kolejny nowy multipleks, jeśli nie będą mogli za to pobierać opłaty. Po prostu nie będzie im się to biznesowo składało – tłumaczy Magdalena Gaj.

    W ramach Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, który jest głównym decydentem w tej sprawie, jak i na poziomie Unii Europejskiej toczą się dyskusję, czy nie przeznaczyć tych częstotliwości na rozwój szerokopasmowego internetu.

     – Na świecie zaczynają się już dyskusje na temat tego, aby z tych kolejnych multipleksów, które powstaną po włączeniu naziemnej telewizji cyfrowej, czyli tzw. siedemsetki (700 MHz), nie utworzyć drugiej dywidendy cyfrowej, czy jednak nie przeznaczyć tych częstotliwości na usługi łączności elektronicznej, czyli na mobilny, szybki dostęp do internetu – wyjaśnia prezes UKE.

    Jak podkreśla, rozwiązania tej kwestii nie należy spodziewać się w najbliższym czasie. Decyzje zapadną najwcześniej w 2015 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.