Newsy

PKO BP stawia na automatyzację i inwestuje w nowe technologie. Pierwsi klienci firmowi otrzymali już dostęp do nowej wersji serwisu transakcyjnego

2017-11-22  |  06:45

Większa automatyzacja, bezpieczeństwo, szersze możliwości korzystania z produktów finansowych w kanale internetowym i mobilnym – to główne potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych. Biznes oczekuje też usług sprofilowanych pod poszczególne działy firmy odpowiedzialne za obszar finansów. PKO Bank Polski, największy polski bank, pracuje nad rozwijaniem nowych narzędzi, które mają pomóc w dostosowaniu się do tych oczekiwań. Firmy będą mogły korzystać z nowego serwisu iPKO biznes i aplikacji mobilnej.

– Potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych są uzależnione od tego, na jakim rynku działa firma, jaki ma profil działalności, czy jest duża, czy mała. Staramy się, żeby nasze produkty były prezentowane w sposób czytelny i zindywidualizowany. Osoby, które z nich korzystają, muszą mieć je dopasowane do siebie. Inne potrzeby ma pracownik, który wykonuje przelewy, a zupełnie inne ma osoba, która zarządza finansami w firmie i potrzebuje złożonych rozwiązań do prezentacji skonsolidowanych danych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Pułkownik, kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO BP zauważa, że obecnie klienci korporacyjni oczekują coraz większej automatyzacji, chcą korzystać z produktów bankowych poprzez aplikacje mobilne dostępne na telefony i tablety.

– To główny trend, w zakresie którego staramy się odpowiedzieć na potrzeby klientów i automatyzować wymianę danych. Drugi trend to urządzenia mobilne – możliwość zarządzania nie tylko rachunkami, nie tylko sprawdzanie sald, historii rachunku, lecz także możliwość deklarowania wpłat gotówki czy innych bardziej złożonych usług z poziomu aplikacji mobilnej z dowolnego miejsca na świecie – mówi Marcin Pułkownik.

Obecnie nowoczesne narzędzia dostępne dla klientów korporacyjnych i instytucjonalnych to przede wszystkim usługi oparte o API, czyli interfejs programistyczny aplikacji. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy, również dzięki zmianom w prawie. Nowa ustawa o usługach płatniczych wprowadzi duże możliwości zautomatyzowania wymiany danych pomiędzy systemami finansowo-księgowymi klienta i banku.

– Bezpieczeństwo to kolejna potrzeba, która wychodzi już nie tylko od banków, lecz także od klientów. Klienci po swoich audytach zgłaszają nam potrzebę różnych rozwiązań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa – mówi Marcin Pułkownik.

W ramach poszerzenia oferty kanałów elektronicznych i mobilnych PKO BP uruchomił nową wersję serwisu transakcyjnego iPKO biznes specjalnie dla klientów korporacyjnych. Obecnie jest w dwóch, a docelowo będzie mieć kilka wersji językowych. System jest dostosowany do potrzeb grup kapitałowych o rozbudowanej strukturze, w tym posiadających jednostki w różnych krajach. Cechą nowego systemu jest też personalizacja wyświetlanych informacji, skrótów, zestawień, sortowania, filtrów, importu i eksportu danych. Po przejściu na nową wersję iPKO biznes klienci korporacyjni mogą też korzystać z aplikacji mobilnej, która zapewnia dostęp online do potrzebnych informacji finansowych firmy.

– Oferujemy rozwiązania dedykowane, bardzo złożone i skomplikowane, dla naszych klientów, ale staramy się, aby były one zindywidualizowane dla każdego użytkownika. Inną rolę pełni osoba, która zajmuje się na co dzień transakcyjnością, potrzebuje zlecić płatności i odebrać wyciągi, a zupełnie czym innym jest zarządzanie całością firmy czy grupami kapitałowymi – podkreśla Marcin Pułkownik.

Największy polski bank przez serwis iPKO biznes obsługuje blisko 40 tys. klientów instytucjonalnych, co przekłada się na ok. 200 tys. użytkowników. Są to największe spółki z branż energetycznej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, a także jednostki samorządu terytorialnego.

Oferta produktów bankowości transakcyjnej obejmuje m.in. karty płatnicze, systemy identyfikacji płatności masowych, rachunki skonsolidowane, przelewy płacowe czy rozwiązania wspierające obrót gotówką. W portfolio usług banku są też instrumenty wspierające ekspansję zagraniczną – akredytywy, gwarancje i inkasa, które zabezpieczają transakcje biznesowe. Segment PKO BP odpowiedzialny za bankowość korporacyjną jest podzielony na specjalizacje branżowe, np. rolnictwo, przemysł spożywczy, produkcja i handel, co ma zapewnić profesjonalną obsługę firm z każdego sektora.

Poza Polską PKO BP ma też oddziały w Niemczech i Czechach. Jest to o tyle istotne, że duże grupy kapitałowe, które prowadzą działalność na wszystkich tych rynkach, mają możliwość skonsolidowania swoich finansów w jednym banku.

– Mają też możliwość zaprezentowania na jednym, wspólnym ekranie płynności ze wszystkich tych oddziałów. Otwieramy się na nowe rynki, mamy swoje oddziały w Czechach, w Niemczech, tam są zupełnie inne usługi niż te dostępne na rynku polskim. Staramy się przenosić doświadczenia z tamtych rynków na nasz rynek rodzimy – mówi Marcin Pułkownik. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.