Newsy

PKO BP stawia na automatyzację i inwestuje w nowe technologie. Pierwsi klienci firmowi otrzymali już dostęp do nowej wersji serwisu transakcyjnego

2017-11-22  |  06:45

Większa automatyzacja, bezpieczeństwo, szersze możliwości korzystania z produktów finansowych w kanale internetowym i mobilnym – to główne potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych. Biznes oczekuje też usług sprofilowanych pod poszczególne działy firmy odpowiedzialne za obszar finansów. PKO Bank Polski, największy polski bank, pracuje nad rozwijaniem nowych narzędzi, które mają pomóc w dostosowaniu się do tych oczekiwań. Firmy będą mogły korzystać z nowego serwisu iPKO biznes i aplikacji mobilnej.

– Potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych są uzależnione od tego, na jakim rynku działa firma, jaki ma profil działalności, czy jest duża, czy mała. Staramy się, żeby nasze produkty były prezentowane w sposób czytelny i zindywidualizowany. Osoby, które z nich korzystają, muszą mieć je dopasowane do siebie. Inne potrzeby ma pracownik, który wykonuje przelewy, a zupełnie inne ma osoba, która zarządza finansami w firmie i potrzebuje złożonych rozwiązań do prezentacji skonsolidowanych danych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Pułkownik, kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO BP zauważa, że obecnie klienci korporacyjni oczekują coraz większej automatyzacji, chcą korzystać z produktów bankowych poprzez aplikacje mobilne dostępne na telefony i tablety.

– To główny trend, w zakresie którego staramy się odpowiedzieć na potrzeby klientów i automatyzować wymianę danych. Drugi trend to urządzenia mobilne – możliwość zarządzania nie tylko rachunkami, nie tylko sprawdzanie sald, historii rachunku, lecz także możliwość deklarowania wpłat gotówki czy innych bardziej złożonych usług z poziomu aplikacji mobilnej z dowolnego miejsca na świecie – mówi Marcin Pułkownik.

Obecnie nowoczesne narzędzia dostępne dla klientów korporacyjnych i instytucjonalnych to przede wszystkim usługi oparte o API, czyli interfejs programistyczny aplikacji. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy, również dzięki zmianom w prawie. Nowa ustawa o usługach płatniczych wprowadzi duże możliwości zautomatyzowania wymiany danych pomiędzy systemami finansowo-księgowymi klienta i banku.

– Bezpieczeństwo to kolejna potrzeba, która wychodzi już nie tylko od banków, lecz także od klientów. Klienci po swoich audytach zgłaszają nam potrzebę różnych rozwiązań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa – mówi Marcin Pułkownik.

W ramach poszerzenia oferty kanałów elektronicznych i mobilnych PKO BP uruchomił nową wersję serwisu transakcyjnego iPKO biznes specjalnie dla klientów korporacyjnych. Obecnie jest w dwóch, a docelowo będzie mieć kilka wersji językowych. System jest dostosowany do potrzeb grup kapitałowych o rozbudowanej strukturze, w tym posiadających jednostki w różnych krajach. Cechą nowego systemu jest też personalizacja wyświetlanych informacji, skrótów, zestawień, sortowania, filtrów, importu i eksportu danych. Po przejściu na nową wersję iPKO biznes klienci korporacyjni mogą też korzystać z aplikacji mobilnej, która zapewnia dostęp online do potrzebnych informacji finansowych firmy.

– Oferujemy rozwiązania dedykowane, bardzo złożone i skomplikowane, dla naszych klientów, ale staramy się, aby były one zindywidualizowane dla każdego użytkownika. Inną rolę pełni osoba, która zajmuje się na co dzień transakcyjnością, potrzebuje zlecić płatności i odebrać wyciągi, a zupełnie czym innym jest zarządzanie całością firmy czy grupami kapitałowymi – podkreśla Marcin Pułkownik.

Największy polski bank przez serwis iPKO biznes obsługuje blisko 40 tys. klientów instytucjonalnych, co przekłada się na ok. 200 tys. użytkowników. Są to największe spółki z branż energetycznej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, a także jednostki samorządu terytorialnego.

Oferta produktów bankowości transakcyjnej obejmuje m.in. karty płatnicze, systemy identyfikacji płatności masowych, rachunki skonsolidowane, przelewy płacowe czy rozwiązania wspierające obrót gotówką. W portfolio usług banku są też instrumenty wspierające ekspansję zagraniczną – akredytywy, gwarancje i inkasa, które zabezpieczają transakcje biznesowe. Segment PKO BP odpowiedzialny za bankowość korporacyjną jest podzielony na specjalizacje branżowe, np. rolnictwo, przemysł spożywczy, produkcja i handel, co ma zapewnić profesjonalną obsługę firm z każdego sektora.

Poza Polską PKO BP ma też oddziały w Niemczech i Czechach. Jest to o tyle istotne, że duże grupy kapitałowe, które prowadzą działalność na wszystkich tych rynkach, mają możliwość skonsolidowania swoich finansów w jednym banku.

– Mają też możliwość zaprezentowania na jednym, wspólnym ekranie płynności ze wszystkich tych oddziałów. Otwieramy się na nowe rynki, mamy swoje oddziały w Czechach, w Niemczech, tam są zupełnie inne usługi niż te dostępne na rynku polskim. Staramy się przenosić doświadczenia z tamtych rynków na nasz rynek rodzimy – mówi Marcin Pułkownik. 

Czytaj także

Partner serwisu

Dziś w serwisie Innowacje

Inteligentny kask może uratować życie. Chroni głowę i poinformuje o miejscu wypadku

Polacy stworzyli inteligentny kask, który nie tylko chroni przed urazami głowy, lecz także powiadomi przełożonych o wypadku lub innym zdarzeniu, zagrażającym życiu i zdrowiu pracowników budowy. Dzięki temu możliwe jest sprawne przygotowanie akcji, która pomoże poszkodowanym w niebezpiecznej sytuacji. Kask wyposażono w mikrokontroler z GPS-em, akcelerometrem, czujnikiem temperatury i modułem łączności bezprzewodowej. Czujniki zbierają informacje, które przekazują do aplikacji zainstalowanej na telefonie przełożonego. Rozwiązanie jest już dostępne na rynku.

Telekomunikacja

W 61 proc. dużych firm doszło do wycieku danych przez brak zabezpieczeń w urządzeniach drukujących. Takich ataków będzie coraz więcej

W tym roku 61 proc. dużych firm w Stanach Zjednoczonych i Europie zgłosiło wyciek danych spowodowany brakiem zabezpieczeń w urządzeniach drukujących. Dostęp do wrażliwych danych przez osoby nieuprawnione może mieć poważne skutki dla przedsiębiorstwa, wśród nich straty finansowe i wizerunkowe. Urządzenia drukujące mają istotny wpływ na bezpieczeństwo informacji, a ich rola jest często bagatelizowana w kontekście dbania o bezpieczeństwo dokumentów.

Bankowość

Wysoki wkład własny przy kredycie na zakup mieszkania hamuje rynek. Wyklucza też dużą część potencjalnych nabywców

Wymagany obecnie 20-proc. wkład własny przy zaciąganiu kredytu na zakup mieszkania pozytywnie wpływa na stabilność rynku, ale wyklucza z niego wielu kredytobiorców, którzy nie dysponują kilkudziesięcioma tysiącami złotych na swoje pierwsze lokum. Wysokość wkładu własnego można regulować, w zależności od kondycji branży nieruchomości i oceny ryzyka – podkreślają eksperci fundacji HRE Think Thank. Przy ścisłym nadzorze pozwoli to kupić własne M osobom, które do tej pory nie mieściły się w restrykcyjnych wymogach.

Patronat Newserii

Firma

Mateusz Grzesiak: własny biznes nie jest dla ludzi, którzy szukają w życiu wygody

Startując w biznesie, trzeba wybrać dziedzinę, którą się kocha – uważa konsultant i psycholog biznesu dr Mateusz Grzesiak. Dopiero na tej podstawie można opracować wizję firmy, którą się buduje, i właściwe plany strategiczne jego osiągnięcia. Warunkami powodzenia są również wyzbycie się lęku przed porażką, skłonności do wygody i niechęci do podejmowania ryzyka.

Handel

W 2022 r. rynek modowy w Polsce osiągnie wartość ponad 43 mld zł. To coraz bardziej perspektywiczna branża dla młodych ludzi

Polskie firmy odzieżowe nie boją się rywalizacji nawet na zagranicznych rynkach i nie mają wobec zachodniej konkurencji kompleksów. Według prognoz PMR rynek odzieży i obuwia w Polsce w 2022 roku osiągnie wartość 43,2 mld zł. Także globalnie staje się coraz większą siłą gospodarczą. Sukcesy krajowych firm powodują, że branża ta przyciąga coraz więcej młodych osób, które wybierają tę ścieżkę kariery.