Newsy

PKO BP stawia na automatyzację i inwestuje w nowe technologie. Pierwsi klienci firmowi otrzymali już dostęp do nowej wersji serwisu transakcyjnego

2017-11-22  |  06:45

Większa automatyzacja, bezpieczeństwo, szersze możliwości korzystania z produktów finansowych w kanale internetowym i mobilnym – to główne potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych. Biznes oczekuje też usług sprofilowanych pod poszczególne działy firmy odpowiedzialne za obszar finansów. PKO Bank Polski, największy polski bank, pracuje nad rozwijaniem nowych narzędzi, które mają pomóc w dostosowaniu się do tych oczekiwań. Firmy będą mogły korzystać z nowego serwisu iPKO biznes i aplikacji mobilnej.

– Potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych są uzależnione od tego, na jakim rynku działa firma, jaki ma profil działalności, czy jest duża, czy mała. Staramy się, żeby nasze produkty były prezentowane w sposób czytelny i zindywidualizowany. Osoby, które z nich korzystają, muszą mieć je dopasowane do siebie. Inne potrzeby ma pracownik, który wykonuje przelewy, a zupełnie inne ma osoba, która zarządza finansami w firmie i potrzebuje złożonych rozwiązań do prezentacji skonsolidowanych danych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Pułkownik, kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO BP zauważa, że obecnie klienci korporacyjni oczekują coraz większej automatyzacji, chcą korzystać z produktów bankowych poprzez aplikacje mobilne dostępne na telefony i tablety.

– To główny trend, w zakresie którego staramy się odpowiedzieć na potrzeby klientów i automatyzować wymianę danych. Drugi trend to urządzenia mobilne – możliwość zarządzania nie tylko rachunkami, nie tylko sprawdzanie sald, historii rachunku, lecz także możliwość deklarowania wpłat gotówki czy innych bardziej złożonych usług z poziomu aplikacji mobilnej z dowolnego miejsca na świecie – mówi Marcin Pułkownik.

Obecnie nowoczesne narzędzia dostępne dla klientów korporacyjnych i instytucjonalnych to przede wszystkim usługi oparte o API, czyli interfejs programistyczny aplikacji. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy, również dzięki zmianom w prawie. Nowa ustawa o usługach płatniczych wprowadzi duże możliwości zautomatyzowania wymiany danych pomiędzy systemami finansowo-księgowymi klienta i banku.

– Bezpieczeństwo to kolejna potrzeba, która wychodzi już nie tylko od banków, lecz także od klientów. Klienci po swoich audytach zgłaszają nam potrzebę różnych rozwiązań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa – mówi Marcin Pułkownik.

W ramach poszerzenia oferty kanałów elektronicznych i mobilnych PKO BP uruchomił nową wersję serwisu transakcyjnego iPKO biznes specjalnie dla klientów korporacyjnych. Obecnie jest w dwóch, a docelowo będzie mieć kilka wersji językowych. System jest dostosowany do potrzeb grup kapitałowych o rozbudowanej strukturze, w tym posiadających jednostki w różnych krajach. Cechą nowego systemu jest też personalizacja wyświetlanych informacji, skrótów, zestawień, sortowania, filtrów, importu i eksportu danych. Po przejściu na nową wersję iPKO biznes klienci korporacyjni mogą też korzystać z aplikacji mobilnej, która zapewnia dostęp online do potrzebnych informacji finansowych firmy.

– Oferujemy rozwiązania dedykowane, bardzo złożone i skomplikowane, dla naszych klientów, ale staramy się, aby były one zindywidualizowane dla każdego użytkownika. Inną rolę pełni osoba, która zajmuje się na co dzień transakcyjnością, potrzebuje zlecić płatności i odebrać wyciągi, a zupełnie czym innym jest zarządzanie całością firmy czy grupami kapitałowymi – podkreśla Marcin Pułkownik.

Największy polski bank przez serwis iPKO biznes obsługuje blisko 40 tys. klientów instytucjonalnych, co przekłada się na ok. 200 tys. użytkowników. Są to największe spółki z branż energetycznej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, a także jednostki samorządu terytorialnego.

Oferta produktów bankowości transakcyjnej obejmuje m.in. karty płatnicze, systemy identyfikacji płatności masowych, rachunki skonsolidowane, przelewy płacowe czy rozwiązania wspierające obrót gotówką. W portfolio usług banku są też instrumenty wspierające ekspansję zagraniczną – akredytywy, gwarancje i inkasa, które zabezpieczają transakcje biznesowe. Segment PKO BP odpowiedzialny za bankowość korporacyjną jest podzielony na specjalizacje branżowe, np. rolnictwo, przemysł spożywczy, produkcja i handel, co ma zapewnić profesjonalną obsługę firm z każdego sektora.

Poza Polską PKO BP ma też oddziały w Niemczech i Czechach. Jest to o tyle istotne, że duże grupy kapitałowe, które prowadzą działalność na wszystkich tych rynkach, mają możliwość skonsolidowania swoich finansów w jednym banku.

– Mają też możliwość zaprezentowania na jednym, wspólnym ekranie płynności ze wszystkich tych oddziałów. Otwieramy się na nowe rynki, mamy swoje oddziały w Czechach, w Niemczech, tam są zupełnie inne usługi niż te dostępne na rynku polskim. Staramy się przenosić doświadczenia z tamtych rynków na nasz rynek rodzimy – mówi Marcin Pułkownik. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.