Newsy

Prezes KIG: za 20-30 lat Polska ma szansę dogonić kraje Europy Zachodniej

2013-01-28  |  06:23
Tagi: KIG, innowacje, PKB
Mówi:Andrzej Arendarski
Funkcja:Prezes Krajowej Izby Gospodarczej
  • MP4

    Innowacje, inwestycje w kształcenie młodego pokolenia i zwiększenie wolności gospodarczej – to zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej sposób na to, by polska gospodarka dogoniła lepiej rozwinięte kraje Unii Europejskiej. Konkurencyjność poprawiłoby też stworzenie marki Polski jako kraju, który powinien kojarzyć się z nowoczesnością. W takich warunkach dogonienie średniej unijnej zajmie naszemu krajowi 20-30 lat.

    Z danych Eurostatu wynika, że w ciągu 16 lat dochód narodowy w Polsce wzrósł o 22 punkty procentowe. W 1995 roku wynosił 43 procent średniej unijnej, w 2011 roku – już 65 procent.

    Zgodnie z teorią middle income trap, czyli pułapki średniego dochodu, gospodarki, które gonią najbardziej rozwinięte kraje świata, po okresie szybkiego wzrostu mogą dostać zadyszki. Z obserwacji ekonomistów wynika, że często dzieje się to po przekroczeniu poziomu dochodu ok. 17 tys. dolarów na głowę mieszkańca. Polska taki poziom PKB osiągnęła w 2010 roku. Krajom, które wpadną w taką pułapkę, grozi długotrwałe spowolnienie rozwoju gospodarczego, z którego trudno się wydostać. Wymaga to znalezienie nowych impulsów wzrostu dla gospodarki.

     – Nie ma żadnych instytucjonalnych czy systemowych barier, które by nam uniemożliwiły za kilkadziesiąt lat osiągnięcie poziomu najlepiej rozwiniętych krajów UE – uważa Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

    Choć przyznaje, że jeśli będziemy opierali się na tych czynnikach wzrostu, co do tej pory, czyli na rezerwach w efektywności i taniej sile roboczej, to "na wiele to nie wystarczy".

     Wszystko zależy od nas, zależy od tego, czy jesteśmy w stanie uruchomić te czynniki wzrostu, które w dzisiejszym świecie dają szanse dużego przyspieszenia – twierdzi prezes KIG.  Jeżeli uruchomimy te czynniki, które ogólnie można określić mianem innowacyjnych, jeżeli będziemy zmieniali prawo na bardziej przyjazne przedsiębiorcom, jeżeli będziemy lepiej kształcili młodzież, lepiej budowali jej kapitał w Polsce, wtedy nie widzę żadnych przeszkód, żebyśmy w perspektywie 20-30 lat nie osiągnęli poziomu dzisiejszych liderów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Arendarski.

    Jak podkreśla, innowacyjność gospodarki to przede wszystkim jej wzmacnianie jej konkurencyjności na świecie.

     – Mamy być konkurencyjną marką, która się nazywa Polska. W tej marce "Polska" ma się zawierać solidność, nowoczesność, ciągłe dążenie do doskonalenia. W tej marce mają się zawierać doskonali specjaliści. Solidność i odpowiedzialność. Jeśli taką markę zbudujemy, to wygramy ten wyścig – mówi Andrzej Arendarski.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Edukacja

    Konsument

    Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

    Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

    Handel

    W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

    Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.