Mówi: | Jeremi Mordasewicz |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Przedsiębiorcy popierają aukcję na częstotliwości LTE. Jej opóźnianie może kosztować Polskę miliardy złotych
Powszechny dostęp do szybkiego internetu przyspieszy rozwój przedsiębiorczości, a tym samym będzie impulsem do znaczącego wzrostu PKB kraju – uważają eksperci i postulują szybkie rozstrzygnięcie aukcji na częstotliwości w pasmach 800 i 2600 MHz. Zgodnie z założeniami UKE aukcja powinna rozpocząć się jeszcze w tym roku, a w przyszłym mogłaby ruszyć budowa sieci.
– Zagospodarowanie nowej częstotliwości upowszechni dostęp do szybkiego i mobilnego internetu, a to będzie miało oczywiście wpływ na nas wszystkich i na naszą gospodarkę – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jeremi Mordasewicz, ekspert Konfederacji Lewiatan, która w swoim oświadczeniu jednoznacznie opowiedziała się za przeprowadzeniem aukcji. Popierają ją też zrzeszone w Konfederacji firmy Orange, T-Mobile i Polkomtel.
10 października Urząd Komunikacji Elektronicznej ogłosił aukcję na częstotliwości z pasm 800 i 2600 MHz. Do wylicytowania jest 5 rezerwacji po 5 MHz częstotliwości z pasma 800 MHz, szczególnie ważne pod względem zapewnienia usług dostępu do szybkiego internetu, oraz 14 rezerwacji w paśmie 2600 MHz. Oferty wstępne można składać do 24 listopada. Rozpoczęcie akcji zaplanowano na 24 grudnia.
Aukcja na częstotliwości dla LTE miała nastąpić już rok temu. Na drodze stanęły problemy proceduralne. Jak podkreśla Mordasewicz, to przekłada się na realne kwoty. Deloitte w 2012 roku szacował, że do 2020 roku dzięki technologii LTE polskie PKB może zyskać dodatkowe 106 mld zł. To kilkanaście miliardów złotych rocznie i nie stać nas na ich stratę.
W rozmowie z agencją informacyjną Newseria Magdalena Gaj prognozowała, że efekty pozytywnie rozstrzygniętej aukcji – w postaci szybkiego internetu – w najmniejszych gminach mogą być odczuwalne już na przełomie 2015 i 2016 roku.
– Dostęp do mobilnego internetu LTE będzie stymulował innowacyjność przedsiębiorców, którzy dzięki temu będą mogli oferować nowe usługi, nowe produkty na rynku. To z kolei wpłynie na przyspieszenie wzrostu gospodarczego – mówi Jeremi Mordasewicz.
Eksperci podkreślają, że dzięki ogłoszonej przez UKE aukcji mamy większe szanse na realizację wytycznych Europejskiej Agendy Cyfrowej. Przewiduje ona, że do 2020 roku każdy mieszkaniec Unii Europejskiej ma mieć dostęp do szybkiego internetu.
– Nowe pasma będziemy mogli wykorzystać do oferowania usług mobilnego, szybkiego internetu o parametrach, jakich wymaga od nas Europejska Agenda Cyfrowa. Potrzebujemy zdrowego miksu zarówno rozwiązań stacjonarnych, jak i mobilnych oraz hybrydowych, tak by wszystkie gospodarstwa domowe mogły uzyskać dostęp do internetu o wysokich parametrach – przekonuje Jeremi Mordasewicz.
Czytaj także
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-06: Produkcja prądu z odnawialnych źródeł coraz częściej ograniczana. W ten sposób marnujemy rekordowe ilości taniej zielonej energii
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.