Mówi: | Piotr Kiciński |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Dom Maklerski Cinkciarz.pl |
Rynek kantorów internetowych wciąż bez regulacji
Wciąż nie ma odpowiednich przepisów, które regulowałyby rynek kantorów w Polsce. Ich właściciele zapewniają jednak, że są one bezpieczne. Obecnie handel walutami w internecie odbywa się według regulacji dotyczących tradycyjnych kantorów. To oznacza, że w siedzibie firmy prowadzącej kantor internetowy musi być sejf, kuloodporna szyba oraz tablica z aktualnymi kursami oferowanych walut.
Działalność kantorów online podlega nadzorowi Ministerstwa Finansów i NBP. Właściciele i pracownicy tych firm muszą co roku składać zaświadczenia o niekaralności. Baza danych osobowych kantoru musi być zarejestrowana u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Nie ma jednak przepisów, które odnoszą się bezpośrednio do handlu walutami w sieci.
– W interesie rynku jest to, by opinia publiczna wiedziała, że rynek jest regulowany, jest dobrze zarządzany i firmy profesjonalnie na nim działające są dobrze zabezpieczone przed atakami hakerskimi w internecie, a ich działalność finansowa jest stabilna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Kiciński, członek zarządu Domu Maklerskiego Cinkciarz.pl.
Niektórzy przedstawiciele branży twierdzą, że regulacja rynku jest konieczna, by zwiększyć zaufanie klientów do internetowych kantorów. Według przedstawiciela Cinkciarz.pl obecnie rynek dobrze reguluje się sam.
– Rynek internetowy, w związku z tym także rynek kantorów internetowych, to jest rynek prawie doskonale konkurencyjny. Rynek, w którym zaufanie klienta jest bardzo silnym, wewnętrznym regulatorem. W związku z tym każda firma, która chce na tym rynku odnieść sukces, musi dbać o to, żeby poziom satysfakcji klientów był wysoki, gdyż ryzyko reputacyjne jest bardzo istotne np. z punktu widzenia marketingu szeptanego – mówi Kiciński.
Zaufanie jest łatwo utracić i trudno odzyskać, więc firmy robią wszystko, aby utwierdzić klientów w przekonaniu, że zakup walut w sieci jest całkowicie bezpieczny.
– To jest jedna z barier rozwoju całego rynku, gdyż klienci poza czasem, jaki muszą zainwestować w nawiązanie relacji z naszym kantorem, muszą czasami pokonać pewien opór wewnętrzny – wyjaśnia Kiciński. – Przy czym dla osób, które aktywnie korzystają z internetu i już kiedykolwiek dokonywały zakupów w sklepach internetowych, poziom skomplikowania procesu jest zupełnie podobny.
Kantory internetowe muszą stosować ochronę przesyłanych informacji systemem SSL, czyli takie same zabezpieczenia jak w internetowych serwisach banków.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2023-12-12: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-11-09: Banki centralne na potęgę kupują złoto do swoich rezerw. Notowanie kruszcu coraz wyższe
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-10-10: Europejskim indeksom nie sprzyjają polityka gospodarcza i koniunktura. Firmy coraz mniej chętnie sięgają po źródła finansowania na rynek publiczny
- 2023-09-21: Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe
- 2023-07-14: Po raz pierwszy od wybuchu wojny w Ukrainie dolar spadł poniżej 4 zł. Złoty powinien się dalej umacniać w nadchodzących miesiącach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.