Newsy

„Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” najbardziej opiniotwórczymi mediami dekady

2014-06-06  |  06:00
Mówi:Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań Instytutu Monitorowania Mediów

Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów

  • MP4
  • „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” to najczęściej cytowane, a zarazem najbardziej opiniotwórcze media ostatniej dekady – wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów. W rankingu rozgłośni radiowych zwyciężyła stacja RMF FM (szóste miejsce w ogólnym rankingu mediów), a wśród telewizji – TVN24 (czwarte miejsce w ogólnym rankingu). Raport najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce IMM przygotowuje nieprzerwanie od ponad dekady.

    Możemy mówić o dwóch zwycięzcach w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze media dekady. Są nimi „Rzeczpospolita i „Gazeta Wyborcza te dwa tytuły miały ponad 100 tys. cytowań w ciągu ostatnich 10 lat i zdecydowanie przodują w rankingu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań Instytutu Monitorowania Mediów.

    Zwraca uwagę na duży dystans w zestawieniu IMM między tymi dwoma dziennikami a pozostałymi mediami. Trzecia w rankingu redakcja „Dziennika Gazety Prawnej” ma niecałe 40 tys. cytowań. Dopiero na czwartym miejscu w ogólnym zestawieniu znalazła się stacja telewizyjna, a na szóstym – radio.

    Główny ranking telewizyjny zdominowany jest przez dwóch wydawców – TVN i Telewizję Publiczną. Na informację TVN24 powoływano się 31,5 tys. razy. Następna w kolejności jest główna stacja TVN (15,2 tys.), później dwa kanały telewizji publicznej – TVP1 i TVP INFO (odpowiednio 5,3 tys. oraz 4,1 tys.), kolejne miejsce zajmuje TVN24 Biznes i Świat (wcześniej TVN CNBC – 2,5 tys.).

    Radio również ma swoich przedstawicieli w rankingu głównym.

    W tej kategorii na przestrzeni lat można było zaobserwować silną rywalizację między RMF FM a Radiem ZET. Palmą pierwszeństwa wymieniały się przez 10 lat, ale zdecydowanie prowadzi RMF FM (24,2 tys. cytatów), tuż za nim Radio ZET (18,3 tys.), następnie Tok FM (9,4 tys.) i dwie rozgłośnie publiczne – Program 1 i Program 3 Polskiego Radia (odpowiednio 7,4 tys. oraz 6,4 tys.) – wylicza Magdalena Grabarczyk-Tokaj.

    W ogólnym zestawieniu dziesięciu najczęściej cytowanych mediów nie pojawił się żaden portal internetowy. Wśród mediów elektronicznych liderem jest onet.pl (11,9 tys. cytowań). W czołówce znalazły się również portale wp.pl i interia.pl (5 tys. i 4,7 tys.)

    Interesująca jest różnorodność tematyczna mediów w tej kategorii. W rankingu znalazły się bowiem serwisy ekonomiczne typu money.pl, portal sportowy sportowefakty.pl czy branżowe wirtualnemedia.pl – zwraca uwagę Grabarczyk-Tokaj.

    Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce IMM przygotowuje nieprzerwanie od ponad dekady. Co miesiąc analizie poddawanych jest prawie tysiąc źródeł, materiałów prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, w których wyszukiwane są cytowania, które pierwotnie pojawiały się na łamach innych mediów – prasy, radia, telewizji i portali internetowych.

    Wyniki naszych badań są wykorzystywane w programach motywacyjnych dla pracowników mediów. Z naszych informacji wynika, że niejednokrotnie premie były otrzymywane za dostanie się na odpowiednie miejsce w rankingu – przyznaje w rozmowie z Newserią Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów.

    Jego zdaniem badanie ma także bardzo duże znaczenie dla branży public relations.

    Raport jasno pokazuje, z którymi mediami należy współpracować, żeby osiągnąć odpowiedni efekt. Inaczej współpracujemy z mediami, które nie są opiniotwórcze, a inaczej pracujemy z tymi opiniotwórczymi. Ranking prowadzony na bieżąco, miesiąc po miesiącu, rok po roku, który daje bardzo rzetelne wyniki, zawiera bardzo istotne informacje zarówno dla specjalistów z dziedziny public relations, jak i dla drugiej strony, czyli dla wydawców – podkreśla Sanowski.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.