Mówi: | Tomasz Szopa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Netia |
T. Szopa (prezes Netii): Struktura sprzedaży w polskich telekomach jest zbyt rozbudowana. Konieczna zmiana sytuacji
Polskie telekomy w zbyt dużym stopniu koncentrują się na działalności sprzedażowej – uważa prezes Netii Tomasz Szopa. Jego zdaniem firmy z branży powinny położyć większy nacisk na marketing. Zmiany zachodzące na rynku usług telekomunikacyjnych skłaniają firmy do szukania efektów synergii z innymi gałęziami gospodarki, m.in. bankowością czy energetyką. Ta, która zrobi to najefektywniej, zostanie rynkowym liderem.
– Jak popatrzymy dzisiaj na świat telekomów, to są to spółki z bardzo rozbudowaną strukturą kosztową sprzedaży, niewspółmierną do struktur i kosztów marketingowych. Uważamy, że jest to taki moment, kiedy trzeba się przyglądać wzorcom międzynarodowym i zmieniać tę sytuację – mówi agencji Newseria Tomasz Szopa prezes zarządu Netia. – Temu służy projekt Digital Netia. Chcemy Netię transformować w firmę nowoczesną, marketingowo-sprzedażową z firmy sprzedażowo-marketingowej.
Firmy działające na polskim rynku wciąż korzystają z rozwiązań, które obowiązywały jeszcze w latach 90. Według Szopy telekomy powinny dążyć do zmiany tych wzorców. Dziś kluczowym wyzwaniem jest automatyzacja procesów operacyjnych wraz z kompleksową digitalizacją biznesu.
– Firmy telekomowe muszą iść w kompleksowe rozwiązania. To widać na rynku. Nasi konkurenci idą w bankowość, usługi gazowe albo jakiekolwiek inne z różnymi efektami komercyjnymi. Ta firma, która pierwsza wpadnie na taki model, który będzie najlepiej absorbowany przez klientów, wygra ten wyścig – ocenia Tomasz Szopa.
W rynkowym wyścigu coraz ważniejszą rolę będą odgrywać relacje z klientami. Strategia Netii zakłada przede wszystkim zmianę podejścia do obsługi klienta.
– Local Netia to projekt, nad którym pracujemy od 1,5 roku. Chcemy być bliżej klienta indywidualnego i biznesowego. Netia jest ogólnopolską firmą, ale są takie regiony, gdzie jesteśmy lepiej reprezentowani. Chcemy się koncentrować na tych terenach, gdzie mamy infrastrukturę dobrej jakości i gdzie klientowi możemy świadczyć wysokiej jakości usługi – wyjaśnia Szopa.
Dotychczas dzięki testowaniu podejścia lokalnego – zarówno w procesie sprzedaży, jak i w procesie obsługi posprzedażowej – spółce udało się usprawnić obsługę klienta, przede wszystkim skrócić czas dostarczenia usługi i usuwania awarii. Jak podkreśla prezes, usługa może być uruchomiona w ciągu 5 godzin od momentu zakupu.
– Serwis w niektórych obszarach naprawy również znacznie skróciliśmy. Obecnie czas naprawy w wielu przypadkach liczony jest już nie w godzinach, a w minutach. Dzięki temu obserwujemy poprawę wskaźnika NPS [Net Promoter Score – red.], czyli satysfakcji klienta ze świadczonych usług ze strony naszych klientów indywidualnych – informuje Tomasz Szopa.
Dodaje, że spółka nie zamierza przy tym rezygnować z walki o klientów w regionach, gdzie jej pozycja jest słabsza.
– Tam, gdzie mamy klientów, a nie będziemy rozbudowywali w znaczący sposób tej lokalności, będziemy utrzymywali poziom, który dziś zapewniamy – mówi prezes Netii.
Na koniec 2015 roku Netia miała 163,6 tys. aktywnych klientów usług telewizyjnych – to o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług mobilnych wzrosła o 143 proc. – do 63,5 tys. Z kolei liczba usług szerokopasmowych wyniosła 756,5 tys., czyli o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. Jak podkreśla zarząd, Netia koncentruje się bardziej na usługach oferowanych we własnej sieci i na usługach pakietowych niż na usługach oferowanych w oparciu o dostęp regulowany czy na liczbie usług ogółem. Na koniec roku 56 proc. usług szerokopasmowych spółka świadczyła poprzez własną sieć.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.