Newsy

Tabor odnowiony, ale nie nowy. Koleje Mazowieckie szukają oszczędności

2012-03-21  |  06:10
Mówi:Artur Radwan
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Koleje Mazowieckie S.A.
  • MP4

    Koleje Mazowieckie będą inwestować w nowe składy. W ciągu kolejnych 3 lat chcą zamówić ponad 50 sztuk wagonów. Jednak ze względu na zmniejszenie dopłat przez władze samorządowe, spółka będzie zajmować się przede wszystkim modernizacją obecnego taboru.

    Chociaż pod względem nowoczesności taboru Koleje Mazowieckie są jednym z liderów rynku, to potrzeby na nowe składy wciąż są bardzo duże.

     - To są składy, które mają po 30-40 lat - wyjaśnia Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich.

    Do 2015 roku spółka ma ambitne plany zakupu 22 wagonów piętrowych, 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 15 pojazdów szynowych. W tym roku PESA dostarczy KM również dwa szynobusy.

    Coraz częściej przewoźnik wybiera jednak tańszy wariant zmiany taboru, czyli modernizację posiadanych pociągów. W ubiegłym miesiącu Koleje podpisały umowę na modernizację 38 zespołów trakcyjnych EN57. Koszt naprawy w ciągu 2 lat wyniesie 25 mln zł.

     - Nie tylko nowe składy rozwiązują nasze problemy i naszą sytuację. Ważne są też modernizacje, których dokonujemy cały czas. Jest to proces ciągły, który wpływa na jakość taboru i możliwości przewozowe spółki - zapewnia Artur Radwan.

    Takie oszczędności wymusza na KM również decyzja władz województwa mazowieckiego o zmniejszeniu dotacji dla spółki o 11 mln zł do poziomu 235 mln zł. Żeby nie redukować liczby połączeń i nie zmieniać tras, przewoźnik zdecydował się odłożyć w czasie plan modernizacji swojego taboru. 

     - Nie wystarcza nam funduszy, żeby w pełni zapewnić nowoczesny tabor dla naszych pasażerów, ale robimy, co możemy. Lepiej zmodernizować większą ilość elektrycznych zespołów trakcyjnych niż kupić małą ilość nowoczesnych, bardzo szybkich, ale też bardzo drogich składów. Przy obecnej sytuacji na torach, przy ciągłych modernizacjach linii, może nawet wolniejsze pociągi sprawdzają się lepiej - podkreśla prezes Kolei Mazowieckich.

    Według ekspertów, wiek pociągu nie ma bezpośredniego przełożenia na bezpieczeństwo jazdy. Skład może być dopuszczony do ruchu tylko wtedy, gdy ma aktualne wpisy o przeglądach technicznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.