Mówi: | Magdalena Gaj |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
UKE chce lepszej jakości usług telekomunikacyjnych
Urząd Komunikacji Elektronicznej do dziś czeka na uwagi przedsiębiorców telekomunikacyjnych w sprawie treści memorandum o jakości usług. Celem dokumentu, do którego będą mogli przystąpić dobrowolnie, jest zapewnienie konsumentom dostępu do informacji o jakości i dostępności świadczonych usług telekomunikacyjnych. – Po 20 października planuję zaproszenie do podpisania memorandum chcących to zrobić przedsiębiorców – mówi Magdalena Gaj, prezes UKE.
Działania Urzędu wpisują się w nowe wymagania ramowe UE o ochronie konsumentów i zapewnieniu praw użytkowników usług telekomunikacyjnych.
– Memorandum o jakości usług to takie wyrażenie woli przez wszystkich przedsiębiorców funkcjonujących na rynku, którzy do niego przystąpią, oraz prezesa UKE, że chcemy i będziemy robić wszystko, by nasi klienci nie musieli kupować kota w worku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Celem jest doprowadzenie do takiej sytuacji, by umowy przedstawiane klientom w sposób jasny, zrozumiały i łatwo dostępny określały minimalne oferowane poziomy jakości usług. Po drugie, by połączenia szerokopasmowe były tak szybkie, jak wynika to z reklam dostawców usług internetowych.
To z kolei wymaga publikowania przez operatorów porównywalnych, odpowiednich i aktualnych informacji dla użytkowników końcowych. Aby stało się to możliwe potrzebne jest m.in. uzgodnienie wspólnej metodologii pomiarów.
– Chcielibyśmy w efekcie tego memorandum ustalić kilka wskaźników jakości usług, jak np. czas oczekiwania na przyłączenie, na połączenie z konsultantem, prędkość przesyłu danych, ściągania informacji. W ten sposób mam nadzieję, doprowadzimy do sytuacji porównywalnej jakości usług i konkurencji, opartej na jakości, dbałości o konsumenta, która jest bardzo potrzebna na rynku – przekonuje Magdalena Gaj.
Dokument został już skonsultowany z przedstawicielami działających na rynku firm. Uwzględniono w nim wiele uwag, które wpłynęły podczas wcześniejszych spotkań. Po raz pierwszy pomysł na kontrolę jakości usług internetowych UKE zaprezentował w kwietniu.
– Teraz zawiesiliśmy na stronie internetowej już finalny tekst tak, aby przedsiębiorcy mogli się z nim zapoznać. Po 20 października planuję zaproszenie chcących to zrobić przedsiębiorców do podpisania memorandum – informuje prezes UKE.
Do parafowania dokumentu może dojść miesiąc później, jak nieoficjalnie mówi się na rynku. Przy czym jest to akt dobrej woli ze strony operatorów.
– To jest inicjatywa dobrowolna. Nikogo do tego nie zmuszam. Przystąpią do niego ci przedsiębiorcy, dla których jakość i dbałość o konsumenta są dobrem najwyższym – dodaje Magdalena Gaj.
Ci, którzy nie podpiszą memorandum będą musieli zastosować się do późniejszych zapisów ustawy, która w ostateczności wymusi na wszystkim operatorach działających na rynku podniesienie jakości usług i da UKE narzędzie egzekucyjne.
Oprócz przedsiębiorców telekomunikacyjnych do memorandum mogą przystąpić przedstawiciele administracji publicznej, organizacje pozarządowe, izby gospodarcze i organizacje konsumenckie.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-26: Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar
- 2024-09-09: Coraz więcej młodych ludzi chce zostać rzecznikiem patentowym. Trwa nabór na aplikację rzecznikowską
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-21: Ustawa o ochronie sygnalistów będzie dla firm dużym wyzwaniem. Szczególnie konieczność ochrony danych osobowych i zachowania poufności
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.