Mówi: | Wacław Iszkowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji |
W. Iszkowski: CeBIT szansą na zdobycie kluczowej pozycji na rynku informatycznym
– Trzeba wykorzystać szansę, jaką niesie ze sobą udział w targach – mówi dr inż. Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji na temat udziału naszych firm z sektora IT w zakończonych właśnie w Hanowerze targach CeBIT 2013. To największa na świecie impreza branży informatycznej i nowych technologii. Polska była w tym roku partnerem strategicznym targów.
W tegorocznych targach wzięło udział blisko 4 tysiące wystawców z ponad 70 krajów. Polskę reprezentowało około 200 przedsiębiorców. Dla nich to duża szansa nawiązania kontaktów biznesowych i mocnego zaakcentowania swojej obecności na rynku.
– Powinniśmy się jak najszybciej „usadowić”, nie tylko w Niemczech, ale też w innych krajach Unii Europejskiej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wacław Iszkowski. – Zanim przyjdą następni, my już tam będziemy.
Wśród naszych potencjalnych rywali, którzy – podobnie jak i my odgrywają coraz większą rolę w sektorze IT – wymienia się Turcję. Stambuł od kilkunastu już lat gości konkurencyjną dla odbywającego się w Hanowerze CeBIT-u imprezę dla wystawców z regionu Eurazji.
– Oni też są dla nas pewną konkurencją, być może nawet konkurencją w sensie finansowym – zauważa prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. – Tym bardziej, że w Polsce praca nie będzie coraz tańsza, tylko coraz droższa.
Dlatego polscy wystawcy poważnie podeszli do udziału w niemieckiej imprezie targowej. Większość z nich przygotowywała się do niej od wielu miesięcy.
– Obecność na takiej wystawie wymaga przygotowania sobie potencjalnych rozmówców, których trzeba zaprosić, porozmawiać z nimi, żeby chcieli tu przyjść, zobaczyć, co się dzieje i później, po jakimś czasie, ewentualnie nawiązać bliższe kontakty – mówi Wacław Iszkowski.
Jak pokazuje doświadczenie, dobrze jest podtrzymywać nawiązane podczas CeBIT-u kontakty. Od wystawców i ich późniejszej postawy zależy w dużej mierze to, czy udział w targach przyniesie oczekiwane przez nich efekty. Tym bardziej, że takowe mogą przyjść dużo później.
– Dla niektórych to jest rzeczywiście szansa na zdobycie partnera, dla niektórych nawet zdobycie kontraktu – mówi szef Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. – Dla jeszcze innych tylko pokazanie się i uwiarygodnienie się w oczach partnerów.
To szczególnie ważne dla naszych zachodnich sąsiadów. Wielu z nich wychodzi z założenia, że firma, która wzięła udział w targach CeBIT może być postrzegana jako wiarygodny partner biznesowy. Po drugie, udział w takiej imprezie pozwala naszym przedsiębiorcom, działającym w branży nowoczesnych technologii, nabrać niezbędnego doświadczenia.
– Dzisiaj musimy się nauczyć prowadzenia dobrych projektów w skali większej, czyli na przykład gry czy projekty obsługi banków, do tych projektów prostszych, np. aplikacji na telefony, bo to też jest biznes – podkreśla prezes PIIT.
Czytaj także
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-10-04: Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.