Mówi: | Prof. Barbara Kudrycka |
Funkcja: | minister nauki i szkolnictwa wyższego |
Wystartował konkurs na innowacyjne rozwiązania dla Polski - zwycięzca otrzyma 50 mln zł na realizację
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na innowacyjny projekt, którego realizacja pomoże rozwiązać istotny problem społeczno-cywilizacyjny. Zwycięzca otrzyma 50 mln zł na jego realizację, która odbędzie się w nowatorskim trybie zamówień przedkomercyjnych.
– Sfinansujemy jeden jedyny projekt, który zwycięży w konkursie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Jestem przekonana, że uda się zaproponować nowy produkt lub usługę czy nowy projekt, który pomoże rozwiązać problem społeczny związany np. z przemianami cywilizacyjnymi w naszym kraju – dodaje prof. Kudrycka.
Projekt, aby mieć szanse na zwycięstwo powinien wyróżniać się oryginalnością, a także możliwością praktycznego zastosowania.
– Musi być ciekawy i pokazujący kolejne etapy dochodzenia do proponowanej przez naukowców nowej usługi czy produktu – mówi Kudrycka.
Tryb zamówienia przedkomercyjnego (PCP) to szczególne podejście do zamówień publicznych. Polega na tym, że sektor publiczny zakupuje usługi o charakterze badawczo-rozwojowym, będące odpowiedzią na konkretne wyzwanie społeczno-ekonomiczne. Zamawiający przeznacza na realizację projektu środki finansowe i jednocześnie ma on stały wpływ na współtworzenie nowego produktu. Jest on pierwszym klientem wykonawcy, co zmniejsza ryzyko finansowe, jakie ten ponosi.
Na tym m.in. polega przewaga zamówień przedkomercyjnych nad typowymi zamówieniami publicznymi, w których wykonawca ponosi pełne ryzyko sytuacji, w której na nowy produkt nie będzie popytu.
Ogłoszony przez NCBiR konkurs wymusza na ludziach nauki nowe i bardziej praktyczne spojrzenie na badania naukowe.
– Wszyscy naukowcy, którzy będą chcieli aplikować do tego konkursu, będą musieli w nieco inny sposób popatrzeć na istniejący system. Nie tylko patrzeć na badania socjologiczne i prawne, ale także na wykorzystanie nowych technologii i możliwości nauk inżynieryjnych, które mogłyby przyczynić się do wykorzystania nowego produktu do tego, aby pewne problemy społeczno-cywilizacyjne były rozwiązane – przekonuje prof. Kudrycka.
Propozycje można zgłaszać do 19 sierpnia br. Postępowanie przedkomercyjne zostanie rozpoczęte w IV kwartale br.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-12-09: Joanna Kurowska: Lekarz w Stanach Zjednoczonych to jest ktoś, kto ma dom z basenem i jest milionerem. Medycy w Polsce muszą pracować na 13 etatów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.