Mówi: | Andreas Maierhofer |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | T-Mobile Polska |
Do 2025 roku T-Mobile Polska osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. Za siedem lat zamierza zamknąć obieg urządzeń
Pozyskiwanie energii wyłącznie ze źródeł zeroemisyjnych, neutralność klimatyczna w całym łańcuchu dostaw do 2040 roku oraz osiągnięcie zamkniętego obiegu sprzętów elektronicznych przed końcem tej dekady – to najważniejsze cele określone w opublikowanym właśnie czwartym raporcie zrównoważonego rozwoju T-Mobile Polska. Operator zakłada, że już w ciągu kolejnych dwóch lat osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. W nowym raporcie spółka przedstawiła także postępy w realizacji innych niż środowiskowe celów, m.in. różnorodności i inkluzywności oraz walki z wykluczeniem cyfrowym. – Mamy tysiące pracowników i oni wykazują naprawdę ogromne chęci, motywację i zaangażowanie w realizację wszystkich tych celów – mówi Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
– Raport poświęcony odpowiedzialności społecznej spółki przygotowujemy co roku, w tym roku po raz czwarty. Podsumowujemy w nim ogromną odpowiedzialność naszej firmy jako dostawcy usług telekomunikacyjnych dla całego społeczeństwa polskiego – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andreas Maierhofer. – Od pierwszego raportu opublikowanego cztery lata temu różni się tym, że obejmuje o wiele więcej aspektów, w tym całą strategię ESG dotyczącą środowiska, społeczeństwa, ładu korporacyjnego i wielu innych zagadnień. Ten raport demonstruje zrównoważony rozwój spółki.
Jak wskazuje, strategia T-Mobile wywodzi się ze strategii korporacyjnej Deutsche Telekom, którego jest częścią, i jest oparta na czterech głównych filarach zebranych pod dwoma hasłami: #GreenMagenta i #GoodMagenta. Pierwszy z nich to neutralność klimatyczna. Już w tej chwili na każdy terabajt danych przesłanych w sieci T-Mobile przypada 1,4 kg CO2. Bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych, związane z działalnością operatora w Polsce, wyniosły w 2022 roku 3185 t CO2e, ale spółka ma ambitne plany ich ograniczenia i neutralizacji.
– Postawiliśmy sobie jasne cele, które obejmują nie tylko naszą spółkę, ale i cały łańcuch dostaw – zapowiada prezes T-Mobile Polska. – Już w 2025 roku nasza spółka będzie neutralna dla klimatu pod względem emisji własnych dwutlenku węgla. Natomiast neutralność klimatyczną obejmującą cały łańcuch dostaw i wszystkich naszych partnerów chcemy osiągnąć do 2040 roku.
T-Mobile chce zrealizować ten cel, m.in. kupując wyłącznie energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, ale też inwestując we właśnie OZE i montując instalacje fotowoltaiczne na stacjach bazowych. W latach 2018–2022 spółka pozyskała z paneli PV w sumie 811 MWh energii elektrycznej, dzięki czemu wyeliminowała 566 t CO2. Od ponad dwóch lat całość jej zapotrzebowania na energię elektryczną jest zaspokajana ze źródeł zeroemisyjnych.
– Mamy pięć farm fotowoltaicznych i wiatrowych, z których pozyskujemy energię. Zmieniliśmy też wiele wewnątrz spółki – obecnie 80 proc. naszych samochodów to auta hybrydowe lub elektryczne. Oczywiście czekamy na infrastrukturę dla samochodów elektrycznych obejmującą całą Polskę, do czego mamy coraz bliżej – mówi prezes T-Mobile Polska.
Do 2025 roku cała flota samochodów będzie ekologiczna. W latach 2020–2022 pracownicy T-Mobile Polska przejechali służbowymi elektrykami blisko pół miliona kilometrów, dzięki czemu emisje z firmowej floty spadły o ponad 900 t CO2.
– Zrezygnowaliśmy również z plastiku, nie tylko w naszej siedzibie, ale także w opakowaniach naszych produktów. Nie ograniczamy się do stwierdzenia, że dbamy o przeciwdziałanie zmianom klimatycznym i realizację celów ESG ani do przydatnych w biznesie sloganów. One naprawdę są poparte konkretnymi działaniami – podkreśla Andreas Maierhofer. – Drugim filarem naszej strategii jest gospodarka o obiegu zamkniętym, szczególnie ważna w naszej branży. Zamierzamy znacznie zmniejszyć ilość odpadów technologicznych i w tym celu będziemy m.in. ponownie wykorzystywać odpady z wielu urządzeń, które sprzedajemy.
Firma w ubiegłym roku rozpoczęła ogólnopolską kampanię, w ramach której promuje oddawanie do recyklingu nieużywanych urządzeń, zawierających wciąż wiele cennych surowców. Realizuje też dwie akcje: „Wymień smartfon na nowy”, umożliwiającą klientom odsprzedaż starego telefonu i przeznaczenie uzyskanej w ten sposób kwoty na zakup nowego, oraz „Smartfon regeneracja”, w ramach której wyspecjalizowane firmy odnawiają używane smartfony marki Apple. Następnie trafiają one do oferty abonamentowej T-Mobile w atrakcyjnej cenie. Zregenerowane w ten sposób telefony przechodzą rygorystyczne testy jakości i są objęte 24-miesięczną gwarancją.
W ramach prowadzonych akcji proekologicznych w 2022 roku telekom zebrał i odkupił od klientów 7,44 tys. starych urządzeń. To jednak wciąż raptem 0,52 proc. wszystkich telefonów sprzedanych w ub.r. na polskim rynku. W ciągu najbliższych kilku lat ten odsetek ma jednak wzrosnąć, ponieważ T-Mobile chce zamknąć obieg urządzeń najpóźniej w 2030 roku.
Kolejne filary strategii operatora to walka z wykluczeniem cyfrowym i działanie na rzecz różnorodności, zebrane pod hasłem #GoodMagenta. W tym obszarze ważne było m.in. wprowadzenie w 2022 roku pełnej obsługi dla klientów niesłyszących i niedowidzących. Co ważne T-Mobile to jak dotąd pierwszy i jedyny operator w Polsce, który to zrobił.
– Nikt nie powinien zostawać w tyle, całe społeczeństwo powinno korzystać z cyfryzacji – podkreśla prezes T-Mobile Polska.
Telekom prowadzi też w tym celu cały wachlarz innych działań. W ubiegłym roku dostarczył urządzenia elektroniczne pozwalające na dostęp do internetu ponad 6 tys. seniorów, a najmłodszych użytkowników sieci uczy, jak radzić sobie z potencjalnymi zagrożeniami i cyberbullyingiem w kampanii „Na wygranej pozycji”, która dotarła do ponad 400 tys. odbiorców.
W ubiegłym roku zakończyła się realizacja dwuletniej strategii dotyczącej różnorodności, która zakładała m.in. osiągnięcie pułapu 50 proc. kobiet na stanowiskach menedżerskich, 10-proc. wzrost zatrudnienia osób z generacji Z, 5-proc. udziału w zespołach osób z niepełnosprawnościami. Do końca 2023 roku firma chce osiągnąć cel nie mniej niż 3 proc. zatrudnionych obcokrajowców. W tej chwili 100 proc. nowo zatrudnianych osób przechodzi szkolenia dotyczące DEI (diversity, equality & inclusion).
Jak podkreśla Andreas Maierhofer, zrównoważony rozwój to obecnie nie tylko obowiązek czy dodatek do celów biznesowych firmy, ale głęboka odpowiedzialność społeczna i ekologiczna, od której zależy dobro naszej planety i przyszłych pokoleń. Zwłaszcza w branży telekomunikacyjnej, która generuje znaczne ilości odpadów z urządzeń elektronicznych i wykazuje duże zapotrzebowanie na energię.
– Coraz więcej firm realizuje cele zrównoważonego rozwoju i oczywiście za tym stoi również aspekt relacji biznesowych. Przykładowo przy udziale w dużych przetargach w branży B2B wiadomo, że podmiot, który chce go wygrać, musi być silnie zaangażowany w ESG. Ten czynnik bardzo zyskał na znaczeniu przy wyborze kontrahentów. To samo dotyczy klientów prywatnych – oni chętniej wybierają firmy, które podejmują odpowiedzialność w zakresie celów ESG i zmian klimatycznych. Widzimy więc również wyraźne korzyści biznesowe z podążania tą ścieżką – mówi prezes T-Mobile Polska.
T-Mobile jest w Polsce jednym z największych operatorów telekomunikacyjnych, z którego usług korzysta 12,5 mln klientów indywidualnych i biznesowych. Jest częścią niemieckiej grupy Deutsche Telekom – będącej według ostatniego raportu Brand Finance Global 500 najcenniejszą marką w Europie i technologicznym pionierem. To właśnie T-Mobile jako pierwszy telekom wprowadził w 1996 roku technologię 2G umożliwiającą połączenia głosowe i przesyłanie wiadomości tekstowych, a w 2018 roku – najnowszą generację telefonii komórkowej, czyli sieć 5G.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.