Mówi: | Tomasz Kloskowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Port Lotniczy Gdańsk |
Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
– Sezon letni lotniska regionalne mogą zaliczyć do rewelacyjnych – ocenia prezes gdańskiego portu lotniczego Tomasz Kloskowski. Siłą napędową wyników tego lotniska okazały się loty czarterowe, które zanotowały 45-proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do ubiegłego roku. To ponad trzy razy więcej niż cały ruch pasażerski. Ekspert podkreśla, że podobnie jest w większości innych krajowych portów lotniczych, które zapewne ponownie pobiją w tym roku swoje rekordy.
Już wyniki pierwszej połowy roku były optymistyczne i wskazywały na dynamiczny rozwój ruchu lotniczego oraz rosnące znaczenie i atrakcyjność regionalnych portów lotniczych. Przez pierwsze sześć miesięcy 2024 roku obsłużyły one ponad 16 mln pasażerów. To o 13 proc., czyli ok. 2 mln więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej – podaje Związek Regionalnych Portów Lotniczych. W samym drugim kwartale wzrost w ujęciu rocznym był podobny, za to w stosunku do 2019 roku, ostatniego przed pandemią, liczba podróżnych wzrosła o ponad jedną czwartą (26 proc.).
– Lotniska regionalne generalnie są w znakomitej kondycji, natomiast oczywiście ta kondycja zależy, czy jest się dużym lotniskiem regionalnym, czy małym. I o ile te średnie i duże lotniska regionalne są w fantastycznej formie, o tyle są wybrane małe lotniska, które mają spadek ruchu lotniczego. Ale gdybyśmy chcieli powiedzieć generalnie o Polsce, to większość lotnisk regionalnych ma znakomite wyniki przewozowe, czyli bije swoje rekordy – mówi Tomasz Kloskowski.
Z danych ZRPL wynika, że w pierwszym półroczu liderami wzrostów były lotniska w Poznaniu (+28 proc.), w Łodzi (+27 proc.) i we Wrocławiu (+19 proc.). Największym portem jest Kraków, który obsłużył w tym okresie ponad 5 mln pasażerów, czyli ponad 30 proc. wszystkich podróżnych na lotniskach regionalnych. Dwa lotniska zanotowały spadki w stosunku do okresu styczeń–czerwiec 2023 roku i były to Olsztyn (-37 proc.) i Modlin (-16 proc.). Do ZRPL należy 11 spośród 14 portów regionalnych – poza nim są Lotnisko Chopina w Warszawie, lotniska w Szczecinie, Radomiu i Zielonej Górze.
– Zarówno dla Gdańska, jak i dla całej Polski jest to rewelacyjny sezon letni. Nie ukrywam, że się nie spodziewałem, że przy rosnących kosztach życia i wszędzie obecnym oszczędzaniu pasażerowie na rynku czarterowym tak nam dopiszą. My mamy w Gdańsku 45-proc. wzrost przy 15-proc. wzroście w ogóle ruchu pasażerskiego, tak że na czarterach mamy szaleństwo – podkreśla prezes lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. – Jak spojrzymy na inne lotniska w Polsce, również jest szaleństwo, tak że Polacy kochają odpoczywać za granicami. To widać też na rynku trójmiejskim, bo mamy mniej turystów krajowych. Stąd jest taki wniosek, że Polacy pokochali latanie do Turcji, Grecji i Egiptu przede wszystkim.
Ze statystyk prowadzonych przez lotnisko wynika, że najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w sezonie wakacyjnym (czerwiec–sierpień) były Oslo (143,4 tys. obsłużonych pasażerów), Londyn (138,6 tys.), Sztokholm (108,2 tys.) i Kopenhaga (prawie 107 tys.). Wśród kierunków czarterowych zdecydowanie dominowała Turcja z wynikiem 127,6 tys. pasażerów, następne były Grecja (74,5 tys.) oraz Egipt (37 tys.). Wskaźnik wypełnienia na wszystkich trzech kierunkach był na poziomie ok. 95 proc.
Wynik gdańskiego lotniska z pierwszego półrocza był podobny do rynkowego, czyli 13-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów – do poziomu blisko 3 mln pasażerów. Prezes spodziewa się przekroczenia na koniec roku liczby 6 mln podróżnych. Tym bardziej że już czerwiec wskazywał na dynamiczny – ponad 40-proc. wzrost w ruchu czarterowym. W podsumowaniu pierwszego półrocza prezes podkreślał, że bardzo istotny był też zanotowany wzrost w liczbie operacji (o ponad 16 proc.), co świadczy o tym, że linie lotnicze dodały nowe samoloty, a to może powodować dalszy wzrost ruchu pasażerskiego.
– W Gdańsku od sezonu zimowego wchodzi Madera, więc wszyscy w Trójmieście są szczęśliwi, że mamy loty na Maderę. Ale to będzie działać w dwie strony – przewoźnicy jednak często wycinają połączenia, często ustanawiają nowe, i tutaj stale się coś dzieje – mówi Tomasz Kloskowski.
Jak podkreśliła w podsumowaniu półrocza dr Anna Midera, prezeska Związku Regionalnych Portów Lotniczych, chętnych na latanie z lotnisk regionalnych z roku na rok przybywa, m.in. dzięki coraz bogatszej ofercie dla pasażerów i dbałości o nich.
– Oczywiście zima jest zawsze trudniejsza i będzie spadek w stosunku do letnich okresów, natomiast uważam, że dalej 80 proc. portów lotniczych będzie na zielono, czyli większość portów lotniczych na pewno pobije swoje rekordy obsłużonych pasażerów – ocenia prezes gdańskiego lotniska.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy spółka Port Lotniczy Gdańsk wypracowała blisko 36 mln zł zysku ze sprzedaży i 26,2 mln zł zysku netto. W tym samym okresie roku 2023 było to odpowiednio ponad 13 mln zł i ponad 3 mln zł.
– Inwestycyjnie u nas teraz cisza na morzu. Pijemy szampana, jemy truskawki i świętujemy to, że zaryzykowaliśmy w pandemii – przypomnę, że myśmy w pandemii rozbudowali swój terminal, myśmy prowadzili proces inwestycyjny właśnie w latach pandemicznych, kiedy pasażerów nie było, i dzięki temu w tej chwili mamy infrastrukturę przygotowaną na zwiększony ruch. Natomiast w pozostałych portach lotniczych w Polsce niewątpliwie będzie olbrzymi proces inwestycyjny – podkreśla Tomasz Kloskowski.
W czerwcu 2022 roku oddano do użytku rozbudowaną część terminalu pasażerskiego w Gdańsku. Dzięki trwającej trzy lata inwestycji lotnisko zyskało 16 tys. mkw. nowej powierzchni do obsługi podróżnych, więcej gate’ów odlotowych oraz punktów odprawy odlotowej i przylotowej. W trakcie kwietniowych uroczystości obchodów 50. urodzin lotniska i 30-lecia spółki Port Lotniczy Gdańsk zapowiedziano, że w dalszych planach jest m.in. budowa płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu powstanie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek takich jak Dreamlinery czy Airbusy A380. Rozbudowywana ma być także baza dla agentów obsługi naziemnej i infrastruktura służąca do serwisowania i napraw samolotów. Docelowo zmieni się lokalizacja wieży kontroli lotów i rozebrany zostanie Terminal 1, a w jego miejsce powstanie nowy budynek.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.