Mówi: | Marcin Danił |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. |
Modlin niemal gotowy do budowy hotelu i rozbudowy terminalu. Nowi przewoźnicy pojawią się być może w przyszłym roku
Lotnisko w Modlinie niedługo rozpocznie działania związane z budową hotelu. Kończy się także projektowanie rozbudowy terminalu pasażerskiego z dużą strefą komercyjną. Obydwie inwestycje mają zwiększyć przychody z usług pozalotniskowych, które już teraz stanowią niemal 50 proc. przychodów podwarszawskiego portu lotniczego. W przyszłym roku ma pojawić się też nowy przewoźnik niskokosztowy oraz czartery.
‒ Do budowy hotelu już jesteśmy prawie przygotowani. Będzie to wydzierżawienie działki operatorowi i stała dzierżawa na podstawie revenue sharing [podział zysków – red.]. Chcielibyśmy, żeby to był obiekt dwu-, trzygwiazdkowy na początek, z nie więcej niż 100 pokojami, ale modularny, z możliwością rozbudowania. Co do terminalu, to jesteśmy w fazie końcowej projektu – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Danił, wiceprezes lotniska w Modlinie.
Obydwie inwestycje mają znaczenie dla przychodów z działalności pozalotniczej Modlina, czyli ze źródeł innych niż związanych z bezpośrednią obsługą samolotów i pasażerów (m.in. czynsze od sklepów, restauracji, opłaty za parking). Dzięki rozbudowie terminalu znacznie zwiększy się powierzchnia komercyjna w budynku ‒ przybędą po cztery przęsła z każdej strony. Już w tej chwili lotnisko czerpie niemal 50 proc. swoich przychodów m.in. z działalności pozalotniczej. Inwestycja poprawi także komfort obsługi pasażerów i przepustowość budynku, bo przybędą cztery nowe wyjścia (gate’y)., czyli będzie ich łącznie osiem.
Rosnąca przepustowość terminalu może być wykorzystana przez nowych przewoźników. Obecnie jedyną linią latającą do i z Modlina jest irlandzki Ryanair. Danił zapewnia jednak, że trwają intensywne prace nad zmianą tej sytuacji.
‒ Jesteśmy zainteresowani wszystkimi lotami, czyli poszerzeniem oferty w każdą stronę – mówi Danił. ‒ Może negocjacje to za dużo powiedziane, ale uczestniczymy w rozmowach, zachęcamy przewoźników. Mam nadzieję, że przyszły rok to będzie co najmniej jeden czarter i jedna linia niskokosztowa w naszym porcie.
Podkreśla, że w kontekście lotów czarterowych szczególnie interesujący są pasażerowie z Polski północno-wschodniej. Zaletą Modlina dla nich jest dobry dojazd i niewielka odległość, a także atrakcyjne oferty parkingowe. Danił dodaje, że na razie pasażerowie latający z Modlina na wakacje mogą korzystać z oferty Ryanaira. Biura podróży sprzedają bilety grupowe na te loty. Irlandzka linia lata lub ma zamiar latać z podwarszawskiego lotniska m.in. do Aten, Barcelony, na Kretę, trzy Wyspy Kanaryjskie, Majorkę i Sardynię.
Czytaj także
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.