Mówi: | Dariusz Stefański |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PCC Intermodal |
PCC Intermodal inwestuje w nowe terminale kontenerowe, choć obecny stan infrastruktury kolejowej utrudnia transport
Modernizacja infrastruktury kolejowej znacznie utrudnia rozwój transportu intermodalnego, czyli opartego na więcej niż jednym środku transportu. W związku z trwającymi pracami średnia prędkość pociągów od dwóch lat spada. Sytuacja poprawi się dopiero po zakończeniu remontów w 2015 r. Mimo to PCC Intermodal cały czas inwestuje w nowe terminale kontenerowe.
– Staramy się budować siatkę połączeń intermodalnych w oparciu o nowoczesne terminale. Wybudowaliśmy pierwszy etap Kutna, rozpoczynamy budowę Brzegu Dolnego. Inwestujemy w Gliwicach i we Frankfurcie nad Odrą. Lada moment powinniśmy przejąć następne miejsce, gdzie będziemy budować kolejny terminal – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.
Trwa budowa terminala Intermodal Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który ma służyć jako zaplecze dystrybucyjno-przeładunkowe portów w Trójmieście.
Spółka, która jest liderem wśród prywatnych przewoźników intermodalnych w Polsce, chce w ciągu najbliższych 4-5 lat uruchomić nawet osiem nowych terminali. Mają one przyciągnąć nowych klientów ze wszystkich branż.
PCC Intermodal inwestuje w terminale pomimo tego, że obecnie infrastruktura kolejowa nie ułatwia przewozów intermodalnych.
– Prędkości trakcyjne są coraz mniejsze, ponieważ inwestycje na infrastrukturze idą pełną parą. Z tego tytułu mamy bardzo dużo zamknięć – podkreśla Dariusz Stefański.
To powoduje, że czasy przejazdów są coraz dłuższe. Dlatego firmy, ze względu na mniejszą efektywność przewozów kolejowych, często wybierają transport drogowy.
– Taki stan będziemy musieli zaakceptować przez jeszcze najbliższe 12-24 miesiące – prognozuje prezes PCC Intermodal.
Stefański zauważa, że nawet zakończenie poszczególnych inwestycji modernizacyjnych nie poprawia sytuacji, bo prace natychmiast zaczynają się na kolejnym odcinku. Na najważniejszych dla spółki osiach transportowych, czyli północ-południe oraz zachód-wschód, poprawy nie należy na razie oczekiwać. Według Stefańskiego średnie prędkości pociągów towarowych rzędu 50-60 km/h, czyli na poziomie unijnej normy będą do osiągnięcia dopiero w czerwcu 2015 r. W tej chwili w Polsce średnia prędkość jest nawet o połowę mniejsza.
Czytaj także
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.