Mówi: | Adam Purwin |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP Cargo SA |
PKP Cargo chce przejąć czeskiego przewoźnika. Spółka podpisała list intencyjny w tej sprawie
PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie potencjalnego przejęcia czeskiej spółki Advanced World Transport B.V. (AWT), jednego z największych prywatnych przewoźników towarowych w Europie. Porozumienie umożliwi rozpoczęcie negocjacji w sprawie warunków wiążących umowy. Najpóźniej w piątek rozpocznie się badanie due diligence, które poprzedzi ewentualną transakcję.
– Podpisaliśmy właśnie list intencyjny w sprawie potencjalnego nabycia 100 proc. udziałów w AWT. Ta potencjalna transakcja może znacząco umocnić pozycję PKP Cargo w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bo grupa ta jest znaczącym przewoźnikiem – mówi agencji Newseria Biznes Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
Porozumienie podpisane 1 września przyznaje spółce wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie ewentualnej transakcji w ciągu dziesięciu tygodni od dnia rozpoczęcia badania stanu przedsiębiorstwa due diligence. Ma ono rozpocząć się do 5 września.
– W ten sposób realizujemy naszą strategię, którą komunikowaliśmy inwestorom – podkreślił Purwin w czasie XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Mówiliśmy o rozwoju organicznym, ale nigdy nie wykluczaliśmy fuzji i przejęć. Mamy nadzieję, że dzięki temu PKP Cargo będzie mocniejsze w Polsce i regionie.
AWT jest jednym z największych prywatnych przedsiębiorstw w branży towarowego transportu kolejowego w Europie, mającym około 8 proc. udziałów w rynku czeskim. Swoje usługi świadczy przede wszystkim dla dużych zakładów przemysłowych w Europie Środkowej i Wschodniej. Specjalizuje się w przewozach towarów ciężkich i masowych, w tym węgla, stali oraz części samochodowych. Poza Czechami świadczy usługi na Słowacji, Słowenii, Węgrzech,w Polsce, Niemczech, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji. W ubiegłym roku przewiozła 12 mln ton towarów i zrealizowała pracę przewozową na poziomie 2 719 mln tonokilometrów brutto, wypracowując 282 mln euro przychodów ze sprzedaży.
Grupa zatrudnia około 2 tys. pracowników i zarządza taborem obejmującym około 160 lokomotyw i 5 tys. 100 wagonów. Należy do niej stale rozwijający się otwarty terminal transportu intermodalnego (łączącego różne rodzaje transportu) Ostrava-Paskov. Grupa obsługuje także około 60 bocznic kolejowych dla największych zakładów przemysłowych w Republice Czeskiej.
PKP Cargo, lider polskiego rynku przewozów, jest drugim największym operatorem w UE. W ubiegłym roku spółka przewiozła ponad 114 mln ton towarów.
Czytaj także
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.