Newsy

PKP Cargo ratuje zabytki kolejowe

2013-06-11  |  06:00
Mówi:Artur Kostowski
Funkcja:Dyrektor Biura Nieruchomości
Firma:PKP CARGO
  • MP4
  • PKP Cargo angażuje się w ratowanie kolejowych zabytków. Spółka utrzymuje i wspiera m.in. Skansen w Chabówce i  zabytkową Parowozownię w Wolsztynie. Do współpracy zachęca również lokalne społeczności.

     Zarządzamy bardzo dużym spektrum nieruchomości. Są to m.in. nieruchomości objęte ochroną konserwatorską, jak skanseny, które PKP Cargo utrzymuje i wspiera, chociażby w Chabówce czy w Wolsztynie – tłumaczy Agencji Informacyjnej Newseria Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo.

    Jak podkreśla Kostowski, spółka współpracuje z lokalnymi samorządami. Dzięki temu lokalne władze mają wpływ na dalszy rozwój tych miejsc.

    Kostowski podaje przykład odbywającej się co roku w Wolsztynie Parady Parowozów. Pod koniec kwietnia tego roku impreza odbyła się już po raz dwudziesty. Poza polskimi lokomotywami prezentowane były parowozy z Niemiec, Czech i Słowacji. Również goście przyjechali nie tylko z naszego kraju. Do zabytkowej parowozowni w Wolsztynie rocznie przyjeżdża ok. 35 tys. zwiedzających, w tym wielu z Niemiec.

     – Takie imprezy pozwalają na wyeksponowanie działań także miejscowości i innych prac przeprowadzonych przez miejscowe samorządy – wyjaśnia Kostowski.

    PKP Cargo zarządza jednak również nieruchomościami innego typu. Przykładem najnowszej inwestycji w infrastrukturę PKP Cargo jest dyspozytura w Tarnowskich Górach. Została ona oficjalnie otwarta na początku lutego tego roku. Jest ona jedną z najnowocześniejszych w Europie. Z Tarnowskich Gór PKP Cargo zarządza pociągami na terenie Polski i Czech i uruchamia przeciętnie 145 pociągów na dobę. To szósta nowa lub odnowiona dyspozytura PKP Cargo. 

    Warto pamiętać, ż PKP S.A. – czyli właściciel PKP CARGO – realizuje program „Dworce na własność”. To nowy plan zarządzania dworcami należącymi do Grupy. W ramach zmian do końca roku zostanie zmodernizowanych 20 obiektów, na 13 największych dworcach pojawią się menadżerowie, a docelowo 800 obiektów zostanie przekazanych samorządom lub trafi na sprzedaż. PKP S.A. zarządza teraz ponad 2,5 tys. dworców. 600 z nich obsługuje ruch pasażerski pociągów.
     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

    Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

    Ochrona środowiska

    Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

    Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

    Motoryzacja

    Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

    Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.