Mówi: | Artur Kostowski |
Funkcja: | dyrektor Biura Nieruchomości |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo realizuje największą w historii inwestycję transportową współfinansowaną ze środków UE
Warta 40 mln euro budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie jak dotąd największa i najważniejsza inwestycja PKP Cargo . Skorzystają na niej klienci, a spółka zyska przewagę konkurencyjną, bo nowy terminal pozwoli przede wszystkim skrócić czas obsługi. PKP Cargo otrzymała na ten projekt ponad 14 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej.
– Terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo.
Terminal powstaje blisko autostrady A2 – głównego szlaku komunikacyjnego ze wschodu na zachód.
– Chodzi o przyszłe wykorzystanie odprawy kontenerów w różne miejsca zarówno Polski, jak i w stronę wschodnią, następnie przez Białoruś aż do Rosji – tłumaczy Kostowski.
Na nowoczesnej inwestycji zyskają klienci, a PKP Cargo będzie mogło skuteczniej walczyć z konkurencją.
– Dzięki temu terminalowi będziemy mogli skrócić znacznie czas obsługi klienta i kontenerów w tym miejscu. Naszą przewagą będzie przede wszystkim możliwość świadczenia usług na naprawdę wysokim poziomie. Dzięki nowoczesnemu terminalowi możliwe będzie przede wszystkim zdynamizowanie tego miejsca w kontekście usług transportowych między krajami Unii Europejskiej, także z zachodu na wschód – tłumaczy Kostowski.
Zapewnia, że aktualnie głównym celem spółki jest zakończenie działań w Poznaniu-Franowie do końca tego roku.
Zarząd spółki rozważa też inne inwestycje z sektora transportowego (m.in. zapowiadany wcześniej zakup kolejnych platform kontenerowych oraz modernizację taboru). Dlatego przygląda się sytuacji na rynku, m.in. w kontekście pozyskania środków unijnych z nowej perspektywy.
– Są rozważane różne scenariusze, nie chciałbym teraz przesądzać, jakie będą kolejne działania, jednak analizujemy sytuację i patrzymy czujnie na możliwość wykorzystania takich środków w przyszłości – deklaruje dyrektor z PKP Cargo.
Wiele będzie zależało od sytuacji rynkowej. Jak zapewnia Kostowski, spółka będzie dynamicznie reagować na zmieniające się uwarunkowania.
– Budowa terminalu kontenerowego w Poznaniu-Franowie jest między innymi wynikiem analiz dotyczących ciągłego rozwoju rynku intermodalnego, co wynika np. z publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego kwartalnych informacji. Wskazują one, że pomimo stagnacji w niektórych sektorach, rynek intermodalny ciągle rośnie. To pozwala nam w szybki sposób reagować na tę sytuację – wyjaśnia.
Czytaj także
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2024-01-26: Napięcia na Bliskim Wschodzie na razie bez większego wpływu na ceny ropy. Może o nich zdecydować sytuacja w Chinach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.