Mówi: | Remigiusz Paszkiewicz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. |
PKP PLK wyda w tym roku 5 mld zł na inwestycje. W przyszłym roku chce przyspieszyć prace.
PKP Polskie Linie Kolejowe mogą wydać w tym roku nawet 5 mld zł na inwestycje. Powstaje wieloletni plan inwestycji kolejowych, a w przyszłym roku spółka chce przyspieszyć prace. Główne projekty są związane z wprowadzeniem pociągów Pendolino do Polski oraz z modernizacją torów na południu kraju.
– W tym roku chcemy podnieść wykonanie w stosunku do roku poprzedniego, jeśli chodzi o nakłady inwestycyjne. Rosnące z roku na rok inwestycje wskazują na to, że program się toczy i został mocno przyspieszony. Chcemy jeszcze przyspieszyć w przyszłym roku, bo jesteśmy zobowiązani do ukończenia projektów, chcemy oczywiście ukończyć projekty związane z programem Pendolino czy też z dużymi modernizacjami na południu kraju – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Remigiusz Paszkiewicz podkreśla, że nowy plan uwzględnia zarówno korekty harmonogramu, jak i poprawki finansowe. Dzięki temu plan ma odpowiadać realnym możliwościom inwestycyjnym spółki.
Jak podkreśla prezes PKP PLK, spółka przebrnęła już przez problemy związane z upadłościami wykonawców inwestycji. Remigiusz Paszkiewicz przypomina, że w ubiegłym roku upadło aż czterech wykonawców projektów spółki. Największe problemy dla PKP PLK stworzyła upadłość sprywatyzowanego w 2011 r. Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.
– To już za nami, mamy oczywiście odpowiednio udokumentowane wyjście z tych kłopotów. Udało się albo zmienić lidera konsorcjum, albo zawrzeć ugodę z konsorcjum dotychczasowym, jeśli była taka możliwość. Te projekty toczą się dalej po krótkiej przerwie na uporządkowanie spraw – podkreśla Remigiusz Paszkiewicz.
Zgodnie ze zaktualizowanym wieloletnim planem inwestycyjnym spółka chce w tym roku wydać na inwestycje 5 mld zł, a w przyszłym roku kwota inwestycji ma się zwiększyć. Remigiusz Paszkiewicz zaznacza jednak, że plan wymaga jeszcze zatwierdzenia.
Wśród najważniejszych inwestycji kolejowych prezes PKP PLK wymienia prace związane z planowanym na grudzień przyszłego roku wprowadzeniem do Polski szybkich pociągów Pendolino. PKP Intercity planuje korzystać z tych składów m.in. na trasach łączących Warszawę z Gdynią oraz z Katowicami i Krakowem. PKP PLK instaluje na tych liniach system ETCS, będący elementem Europejskiego Systemu Zarządzaniu Ruchem Kolejowym (ERTMS) i umożliwiający prowadzenie pociągów z większą prędkością. Modernizacja jest najbardziej zaawansowana na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem, którą kursują szybkie pociągi m.in. z Warszawy do Katowic i Krakowa.
Na południu kraju spółka prowadzi m.in. wartą łącznie 5,5 mld zł modernizację linii E30 w dwóch etapach: z Zabrza do Krakowa oraz z Krakowa do Rzeszowa.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.