Newsy

Rząd zabrał pieniądze na budowę torów. PKP PLK zaciągnie dług, by inwestycje mogły się toczyć.

2013-08-30  |  06:55
Mówi:Remigiusz Paszkiewicz
Funkcja:prezes zarządu
Firma:PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • MP4
  • Pomimo zmniejszenia o miliard złotych rządowej dotacji dla PKP PLK, program inwestycyjny prowadzony na polskich torach jest niezagrożony. Spółka zamierza pozyskać brakujące środki z emisji obligacji, których wartość może sięgnąć 1,5 mld zł. Emisja ma nastąpić jeszcze w tym roku, a obligacje obejmą banki. Spółka zapewnia, że nie wpłynie to na wysokość stawek dostępu.

    Postanowiliśmy kontynuować program inwestycyjny, w związku z czym szukaliśmy innych źródeł finansowania. Tutaj najlepsze wydają się obligacje, czyli emisja za pośrednictwem rynków finansowych – tłumaczy Agencji Informacyjnej Newseria Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. – W tej chwili toczy się w sumie 169 projektów na dziesiątki miliardów złotych. Oczywiście absurdem byłoby je zatrzymywać z powodu przejściowych kłopotów finansów publicznych.

    Rząd zadecydował 20 sierpnia o nowelizacji budżetu. Wśród niemal 8 mld zł cięć znalazła się propozycja redukcji dotacji dla PKP PLK o 1 mld zł. W ramach dotacji inwestycyjnej oraz podmiotowej spółka miała w tym roku otrzymać niemal 2,8 mld zł. Paszkiewicz zapewnia jednak, że pieniądze pozyskane z obligacji pokryją tę lukę, a zmniejszona dotacja nie wpłynie negatywnie na prowadzone inwestycje.

    Prezes PKP PLK zaznacza, że trwające inwestycje to największy taki program w historii. W celu jego realizacji spółka zatrudniła wiele nowych osób i pomimo obcięcia rządowej dotacji zamierza zgodnie z planem wykorzystać w całości środki unijne dostępne w trwającej jeszcze do końca tego roku perspektywie budżetowej.

    Zainteresowanie obligacjami PKP PLK, jak podkreśla Remigiusz Paszkiewicz, jest wśród banków bardzo duże, co wiąże się również z niewielkim ryzykiem inwestycyjnym. PKP PLK nie zamierza przeznaczać żadnych obligacji dla inwestorów indywidualnych.

    Chcemy, żeby ta emisja doszła do skutku w IV kwartale tego roku tak, żebyśmy mieli jeszcze pieniądze z tej emisji na potencjalne uzupełnienie płatności, które pojawią się właśnie w czwartym kwartale, kiedy zresztą realizujemy największą część płatności wynikających z tego, że to jest końcówka sezonu budowlanego i wtedy spływa najwięcej faktur od wykonawców inwestycji – wyjaśnia Remigiusz Paszkiewicz.

    Zmiana sposobu finansowania inwestycji przez PKP PLK nie będzie miało wpływu na stawki dostępu do torów. Do obliczania bazy tych opłat nie można używać wydatków inwestycyjnych (tzw. CAPEX). Zgodnie z unijnym prawem PKP PLK, jako państwowy zarządca infrastruktury, nie może generować zysków, a stawki pobierane od przewoźników kolejowych powinny jedynie pokrywać koszty związane bezpośrednio z prowadzonymi przewozami, czyli koszty zmienne.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.