Mówi: | Piotr Adamczyk |
Funkcja: | PR manager |
Firma: | Katowice Airport |
Mniejszy ruch lotniczy nie zahamował inwestycji na polskich lotniskach. W Katowice Airport trwa rozbudowa terminalu i płyty postojowej
Ruch pasażerski na europejskich lotniskach tylko w czerwcu był aż o 93 proc. mniejszy niż przed rokiem. Obsłużono 16,8 mln pasażerów przy 240 mln w czerwcu 2019 roku. Pełne przywrócenie ruchu do stanu sprzed pandemii nastąpi najwcześniej w 2024 roku – wynika z szacunków Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych. Mimo mniejszego ruchu polskie lotniska nie rezygnują z zaplanowanych inwestycji. W Katowice Airport trwa rozbudowa terminalu i płyty postojowej.
Z danych Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) wynika, że ruch pasażerski na europejskich lotniskach był w czerwcu o 93 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie 2019 roku. To nieco lepszy wynik niż w maju (spadek o 98 proc. r/r).
– ACI szacuje, że w tym roku w porównaniu z poprzednim ruch lotniczy na światowych lotniskach spadnie o około 55 proc. Najmocniej kryzysem ma być dotknięty Stary Kontynent – tutaj spodziewamy się spadku ruchu na poziomie około 65 proc. Niestety te prognozy się potwierdzają, widać to już w danych statystycznych za pierwsze półrocze 2020 roku – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Adamczyk, PR Manager Katowice Airport.
Również w Polsce wszystkie lotniska zanotowały ogromne spadki. W I półroczu w Katowice Airport obsłużono w sumie 660 tys. podróżnych, czyli o 1,37 mln mniej (spadek o 67 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku.
– W przypadku polskich lotnisk spadek ruchu rok do roku wyniesie około 60 proc. i prawdopodobnie takim samym spadkiem zakończymy cały rok 2020. Eksperci szacują, że branża lotnicza z kryzysu będzie wychodziła powoli, przed nami jest długa droga, żeby wrócić do poziomu z rekordowego roku 2019, kiedy to 14 polskich lotnisk obsłużyło 49 mln pasażerów. Polska branża, podobnie jak światowa, powinna wrócić do stanu sprzed pandemii w okolicach 2023–2024 roku – ocenia Piotr Adamczyk.
W segmencie lotów rozkładowych katowickie lotnisko obsłużyło w I połowie roku 533 tys. pasażerów, czyli o 796 tys. mniej (spadek o blisko 60 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Z kolei segment czarterowy zanotował spadek 84 proc. – z Katowic podróżowało w ten sposób 110 tys. pasażerów, podczas gdy rok temu – 581 tys. Ogółem w I półroczu odnotowano nieco ponad 9,3 tys. startów i lądowań, czyli o 8,8 tys. mniej niż w 2019 roku.
– Jesteśmy dobrej myśli. Wiemy, że ludzie chcą podróżować, widzimy to po bardzo dużym zainteresowaniu ofertą biur podróży, wylotem na wakacje za granicę, więc wierzymy, że przed nami długi, ale zakończony sukcesem proces odbudowy – mówi PR Manager Katowice Airport.
Mniejszy ruch na lotniskach nie wpłynął jednak na planowane inwestycje. W Katowice Airport, zgodnie z planem, trwa przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Dzięki inwestycji zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (z 18 do 28), stanowisk kontroli bezpieczeństwa (z 6 do 8) i bramek do boardingu (z 10 do 16). Przebudowa ma się zakończyć w 2021 roku.
– Obiekt jest w środku całkowicie wymieniony, ponadto zostanie także rozbudowany, więc de facto będzie to zupełnie nowy terminal. Po oddaniu rozbudowanego terminala pasażerskiego B roczna przepustowość całej infrastruktury pyrzowickiego lotniska wzrośnie z 6 mln pasażerów, bo tyle możemy w komfortowych warunkach obecnie obsłużyć, do 8 mln – wskazuje Piotr Adamczyk.
Na lotnisku rozbudowywana jest także baza do obsługi technicznej samolotów. Powstaje 66 tys. mkw. nowej powierzchni – płyta postojowa z dziewięcioma stanowiskami dla samolotów wielkości Boeinga 737 oraz hangary.
– Po zakończeniu tej inwestycji pyrzowickie lotnisko będzie posiadało największą liczbę stanowisk postojowych ze wszystkich portów regionalnych w Polsce. Będziemy dysponować aż 45 stanowiskami dla najpopularniejszych średniodystansowych samolotów, które zabierają od 180 do 230 pasażerów na pokład – podkreśla PR Manager Katowice Airport.
#BatalieBiznesu

Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków
#BatalieBiznesu

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego
#BatalieBiznesu

Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć
Czytaj także
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.