Newsy

Obecny sezon turystyczny może być dla Polski rekordowy. Turystów przyciągną wydarzenia kulturalne i sportowe

2014-07-11  |  06:50

W tym roku Ministerstwo Sportu i Turystyki spodziewa się 3-4-procentowego wzrostu liczby turystów. Zagranicznych gości ponownie przyciągać będą do Polski duże wydarzenia kulturalne i sportowe, jak mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn. Resort przewiduje, że będzie to dobry i spokojny sezon również dla polskich organizatorów wyjazdów.

Eksperci oceniają, że obecny sezon ma być jeszcze lepszy niż poprzedni pod względem liczby turystów odwiedzających Polskę. Dane Ministerstwa Sportu i Turystyki wskazują, że w ubiegłym roku nasz kraj odwiedziło 15,8 mln turystów, co oznacza wzrost o blisko 7 procent względem 2012 roku. Wyższe były również wpływy z turystyki przyjazdowej, które wyniosły prawie 40 mld zł (wzrost o 11,5 procent).

Mamy nadzieję, że 2014 rok także uda się zamknąć wzrostem liczby turystów – szacujemy, że powinno być to ok. 3-4 proc. – ocenia w rozmowie z Newserią Biznes Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki. – Pierwszy kwartał tego roku jest bardzo obiecujący, wedle danych GUS i naszych notujemy kolejne wzrosty, ale kluczowe będą drugi i trzeci kwartał, czyli szczyt sezonu turystycznego.

W ubiegłym roku najwięcej odwiedziło Polskę turystów z Niemiec (ponad 5 mln), Ukrainy (2,1 mln) oraz Białorusi (1,5 mln). Łączna liczba turystów z Rosji, Czech i Słowacji przekroczyła milion (odpowiednio 700, 245 i 125 tys. osób). Wszystko wskazuje na to, że ten rok może być dla turystyki w Polsce jeszcze lepszy – przede wszystkim ze względu na mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn. Odbędą się one na przełomie sierpnia i września w sześciu miastach (Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź i Wrocław), mecz otwarcia zostanie natomiast rozegrany na Stadionie Narodowym w Warszawie.

Siatkówka jest po piłce nożnej bardzo medialnym sportem, przekaz medialny będzie oglądany przez miliony osób, sama impreza przyciągnie do Polski sporo fanów siatkówki. Ministerstwo i nadzorowana przez nas Polska Organizacja Turystyczna wykorzystują imprezę w kampaniach promocyjnych realizowanych przede wszystkim na tych rynkach zagranicznych, z których będziemy gościć drużyny – podkreśla Katarzyna Sobierajska.

Jak podkreśla wiceminister sportu i turystyki, turystów z zagranicy przyciągają do Polski również wydarzenia kulturalne, koncerty i festiwale – warszawski Orange Warsaw Festival czy Off Festival w Katowicach.

Niedawno zakończył się Open’er w Gdyni, który skupia nie tylko polskich turystów, lecz także gości z zagranicy – Skandynawów, Niemców i Rosjan, choćby z obwodu kaliningradzkiego, bo Trójmiasto jest przecież dla nich swobodnie dostępne – dodaje Sobierajska.

Jej zdaniem tegoroczny sezon będzie dobry również dla organizatorów turystyki.

Mamy nadzieję, że obecny sezon będzie równie spokojny jak poprzedni. Rok 2013 był dobry dla biur zajmujących się turystyką wyjazdową, uzyskały one wysokie zyski. W tym roku dostosowały oferty do potrzeb rynku, dzięki czemu udaje nam się, jak na razie, spokojnie przechodzić przez sezon wakacyjny – podkreśla Katarzyna Sobierajska.

Z danych firmy analitycznej Travel Data wynika, że w ubiegłym roku zysk netto branży turystycznej wyniósł 85 mln zł, a rentowność utrzymała się na wysokim poziomie 2 procent (dla porównania w 2012 roku wyniosła zaledwie 0,25 procent). Znowelizowane rozporządzenie Ministerstwa Finansów czterokrotnie podwyższa progi minimalnej wysokości gwarancji ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizacje turystyczne, co zwiększy także bezpieczeństwo turystów.

Nowe rozporządzenie ministerstwa objęło wszystkie biura podróży, od których wymagane jest posiadanie takiego zabezpieczenia. Dlatego można powiedzieć, że w obecnym sezon gwarancja ubezpieczeniowa zapewnia zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa klientom tych podmiotów – podsumowuje Sobierajska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.