Newsy

Obecny sezon turystyczny może być dla Polski rekordowy. Turystów przyciągną wydarzenia kulturalne i sportowe

2014-07-11  |  06:50

W tym roku Ministerstwo Sportu i Turystyki spodziewa się 3-4-procentowego wzrostu liczby turystów. Zagranicznych gości ponownie przyciągać będą do Polski duże wydarzenia kulturalne i sportowe, jak mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn. Resort przewiduje, że będzie to dobry i spokojny sezon również dla polskich organizatorów wyjazdów.

Eksperci oceniają, że obecny sezon ma być jeszcze lepszy niż poprzedni pod względem liczby turystów odwiedzających Polskę. Dane Ministerstwa Sportu i Turystyki wskazują, że w ubiegłym roku nasz kraj odwiedziło 15,8 mln turystów, co oznacza wzrost o blisko 7 procent względem 2012 roku. Wyższe były również wpływy z turystyki przyjazdowej, które wyniosły prawie 40 mld zł (wzrost o 11,5 procent).

Mamy nadzieję, że 2014 rok także uda się zamknąć wzrostem liczby turystów – szacujemy, że powinno być to ok. 3-4 proc. – ocenia w rozmowie z Newserią Biznes Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki. – Pierwszy kwartał tego roku jest bardzo obiecujący, wedle danych GUS i naszych notujemy kolejne wzrosty, ale kluczowe będą drugi i trzeci kwartał, czyli szczyt sezonu turystycznego.

W ubiegłym roku najwięcej odwiedziło Polskę turystów z Niemiec (ponad 5 mln), Ukrainy (2,1 mln) oraz Białorusi (1,5 mln). Łączna liczba turystów z Rosji, Czech i Słowacji przekroczyła milion (odpowiednio 700, 245 i 125 tys. osób). Wszystko wskazuje na to, że ten rok może być dla turystyki w Polsce jeszcze lepszy – przede wszystkim ze względu na mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn. Odbędą się one na przełomie sierpnia i września w sześciu miastach (Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź i Wrocław), mecz otwarcia zostanie natomiast rozegrany na Stadionie Narodowym w Warszawie.

Siatkówka jest po piłce nożnej bardzo medialnym sportem, przekaz medialny będzie oglądany przez miliony osób, sama impreza przyciągnie do Polski sporo fanów siatkówki. Ministerstwo i nadzorowana przez nas Polska Organizacja Turystyczna wykorzystują imprezę w kampaniach promocyjnych realizowanych przede wszystkim na tych rynkach zagranicznych, z których będziemy gościć drużyny – podkreśla Katarzyna Sobierajska.

Jak podkreśla wiceminister sportu i turystyki, turystów z zagranicy przyciągają do Polski również wydarzenia kulturalne, koncerty i festiwale – warszawski Orange Warsaw Festival czy Off Festival w Katowicach.

Niedawno zakończył się Open’er w Gdyni, który skupia nie tylko polskich turystów, lecz także gości z zagranicy – Skandynawów, Niemców i Rosjan, choćby z obwodu kaliningradzkiego, bo Trójmiasto jest przecież dla nich swobodnie dostępne – dodaje Sobierajska.

Jej zdaniem tegoroczny sezon będzie dobry również dla organizatorów turystyki.

Mamy nadzieję, że obecny sezon będzie równie spokojny jak poprzedni. Rok 2013 był dobry dla biur zajmujących się turystyką wyjazdową, uzyskały one wysokie zyski. W tym roku dostosowały oferty do potrzeb rynku, dzięki czemu udaje nam się, jak na razie, spokojnie przechodzić przez sezon wakacyjny – podkreśla Katarzyna Sobierajska.

Z danych firmy analitycznej Travel Data wynika, że w ubiegłym roku zysk netto branży turystycznej wyniósł 85 mln zł, a rentowność utrzymała się na wysokim poziomie 2 procent (dla porównania w 2012 roku wyniosła zaledwie 0,25 procent). Znowelizowane rozporządzenie Ministerstwa Finansów czterokrotnie podwyższa progi minimalnej wysokości gwarancji ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizacje turystyczne, co zwiększy także bezpieczeństwo turystów.

Nowe rozporządzenie ministerstwa objęło wszystkie biura podróży, od których wymagane jest posiadanie takiego zabezpieczenia. Dlatego można powiedzieć, że w obecnym sezon gwarancja ubezpieczeniowa zapewnia zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa klientom tych podmiotów – podsumowuje Sobierajska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

Transport

Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.