Mówi: | Andrzej Kobielski |
Funkcja: | członek zarządu ds. handlowych |
Firma: | Enter Air |
Zagrożenie terroryzmem nie zmniejszyło zainteresowania lotami czarterowymi. Linie lotnicze rozszerzają siatkę połączeń o nowe kraje
Niestabilna sytuacja w Afryce Północnej i Turcji, popularnych kierunków wakacyjnych wśród polskich turystów, nie wpłynęła negatywnie na rynek lotów czarterowych. Na spadku liczby lotów do tych krajów, skorzystały kraje europejskie położone w rejonie Morza Śródziemnego i Czarnego. Przewoźnicy czarterowi, aby zniwelować straty, wydłużają też sezon. W tym roku rynek lotów czarterowych powinien zanotować 5 proc. wzrost.
– Spodziewamy się, że przyszły rok i rozwój rynku w naszym segmencie nie będzie zaburzony, mimo tego, co się zdarzyło w Afryce Północnej i w Turcji – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Kobielski, członek zarządu ds. handlowych w Enter Air.
Niestabilna sytuacja polityczna znacząco wpłynęła na liczbę lotów do popularnych dotychczas wśród polskich turystów Egiptu, Tunezji, Maroko czy Turcji. Urząd Lotnictwa Cywilnego szacuje, że znaczenie tych rynków (przede wszystkim krajów Afryki Północnej) w przewozach czarterowych z Polski jest znacznie mniejsze. Jeszcze w 2007 roku udział tych krajów sięgał 48 proc., to w 2015 roku spadł do 13 proc.
– W tym roku w żaden sposób nie ucierpieliśmy pod względem liczby obsłużonych pasażerów w stosunku do naszych pierwotnych planów, choć wypadł tak duży rynek, jak Turcja. Transferowaliśmy naszą pojemność na inne rynki – tłumaczy Kobielski.
W 2015 roku Enter Air, ze wszystkich lotnisk w Polsce, tygodniowo realizowała 37 rejsów do Turcji, a w tym roku – zaledwie trzy, w skali roku to 75 proc. mniej lotów (sytuacja na koniec maja). Znacznie mniej, o 67 proc., jest też lotów do Egiptu. Wzrósł natomiast ruch do Bułgarii –trzykrotnie, do Hiszpanii – dwukrotnie, do Grecji – o ok. 10 proc.
– Rynek przewozów czarterowych, szczególnie polski, jest nadal rynkiem wzrostowym. Wzrosty mają dynamikę kilkuprocentową, ten rok zapewne będzie spokojniejszy, a to ze względu na to, co się działo na świecie. Część pasażerów zdecydowała, że pozostanie w Polsce. Nie odbiło się to na wielkości naszych przewozów, natomiast rynek być może trochę zwolnił – ocenia przedstawiciel Enter Air.
W ubiegłym roku czartery obsłużyły blisko 3,7 mln pasażerów. Rynek czarterowych przewozów lotniczych w Polsce jest trzecim pod względem wielkości sektorem pasażerskiego transportu powietrznego. Jeszcze do niedawna czartery notowały dynamiczne wzrosty. W ubiegłym roku zanotowano jednak niewielki spadek (ok. 1 tys. pasażerów).
– Spodziewamy się, że wzrost rynku przewozów czarterowych nie powinien przekroczyć 5 proc. Jeżeli tak się jednak stanie, będzie to powód do zadowolenia – analizuje Kobielski.
W ostatnich tygodniach I półrocza do obsługi połączeń Enter Air dołączyły dwa kolejne samoloty. Jednocześnie, przy pomocy touroperatorów, spółka dąży do wydłużenia sezonu. Częściowo już udało się to osiągnąć, np. poprzez rozpoczęcie wylotów do Bułgarii od połowy maja (w porównaniu z końcem czerwca w 2015 roku).
Jak podkreśla przedstawiciel Enter Air, rynek lotów czarterowych jest bardzo konkurencyjny i istnieje presja na ceny.
– Staramy się być atrakcyjni cenowo, ale nie ulegamy konkurencji, która czasem po to, żeby przetrwać, albo żeby zaistnieć idzie w kierunku bardzo agresywnej polityki cenowej. Wiemy z doświadczenia z ostatniej dekady, że tego typu przygody dość szybko się kończą – przekonuje Andrzej Kobielski.
Czytaj także
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.