Newsy

Tylko co dziesiąta polska firma korzysta z chmury. Orange i Google chcą to zmienić

2019-04-15  |  06:30
Mówi:Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu, Orange Polska

Magdalena Dziewguć, Territory Manager Central Europe, Google Cloud

Migracja do chmury zapewnia elastyczność, usprawnia pracę i optymalizuje koszty, dlatego na taki krok decyduje się coraz więcej firm. Polski rynek wciąż ma jednak ogromne możliwości rozwoju, bo – jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego – z usług chmurowych korzysta na razie tylko 11,5 proc. rodzimych firm, z czego 1/3 stanowią wciąż te duże. Ten potencjał chce zagospodarować Orange – już teraz własne usługi chmurowe świadczone prze Orange Polska rosną w tempie ok. 30 proc. rocznie. Operator liczy, że ten trend jeszcze przyspieszy dzięki rozszerzonej właśnie współpracy z Google.

– Chmura staje się jednym z najważniejszych elementów transformacji biznesu. Transformacja, którą przechodzi w tej chwili większość firm, sprowadza się do tego, żeby oferować swoim klientom rozwiązania bardziej elastyczne, dostosowane do zmieniających się potrzeb. Zatem firmy, przenosząc swój biznes, swoje dane i przetwarzając je w chmurze, uzyskują przewagę konkurencyjną, nowe możliwości reagowania na bardzo szybko zmieniające się potrzeby klientów w świecie cyfrowym. Ponieważ taka jest potrzeba naszych czasów, spodziewamy się eksplozji chmury i przechodzenia przedsiębiorstw na rozwiązania chmurowe. Dane Instytutu IDC pokazują, że ten wzrost będzie dwukrotny w ciągu nadchodzących 3 lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Migracja do chmury jest jednym z kluczowych elementów rozwoju i cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. To także jeden z najgorętszych trendów w IT. Według prognoz Gartnera za kilka lat firmy niewykorzystujące rozwiązań chmurowych będą tak rzadkie jak te, które dziś nie wykorzystują w swojej działalności internetu. W globalnej skali prognozy Gartnera zakładają, że w 2019 roku rynek usług chmury publicznej wzrośnie o 17,3 proc., osiągając wartość 206,2 mld dol. (w porównaniu z 175,8 mld dol. i 21-proc. wzrostem w 2018 roku).

Natomiast w Polsce – jak wynika z raportu PMR „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018–2023” – rośnie on w tempie 5–6-krotnie wyższym niż cały rynek IT. Według prognoz przytaczanych przez Orange do 2022 roku rynek chmury w Polsce podwoi swoją wartość w stosunku do roku 2018 i osiągnie wartość 593,5 mln dol.

– Rozwiązania chmurowe dają biznesowi przede wszystkim elastyczność, pozwalają przenosić swoje dane. Przetwarzanie tych danych odbywa się poza firmą, co pozwala obniżać koszty IT, optymalizować koszty infrastruktury. W przypadku skorzystania z usług jako serwis (model IaaS, Infrastructure as a Service) płaci się tylko za faktycznie wykorzystywaną przestrzeń dyskową – mówi Bożena Leśniewska.

Chmura oznacza dla firm przede wszystkim wygodę, oszczędności i bezpieczeństwo. Usługi Infrastructure as a Service i Platform as a Service oznaczają, że klient otrzymuje własną przestrzeń na serwerze, gdzie instaluje swoje oprogramowanie i nie musi się troszczyć o utrzymanie serwerowni, połączenia sieciowe, bezpieczeństwo fizyczne. Cechą chmury jest rozliczanie kosztów tylko za te zasoby i platformy, z których klient faktycznie korzysta, co z kolei przekłada się na efektywne wykorzystanie budżetów. Firmy korzystają z rozwiązań cloudowych również po to, żeby umożliwić pracownikom zdalny dostęp do poczty czy zasobów plikowych, co z kolei przekłada się na elastyczność i wydajność pracy.

– Jeżeli firmy chcą oferować swoim klientom jakieś usługi w czasie rzeczywistym, to posiadanie i przetwarzanie danych w chmurze daje dużo większe możliwości w tym zakresie. Pozwala reagować w czasie rzeczywistym, tworzyć spersonalizowane oferty i produkty. Biznes szuka obecnie tego rodzaju rozwiązań dla swoich klientów. Chmura stwarza takie możliwości. Nie mówiąc już o takich jej zaletach, jak usprawnianie całego środowiska pracy, uczynienie go lżejszym, bardziej mobilnym – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Chmura obliczeniowa to technologia obok której biznes nie może przejść obojętnie. Dzisiaj każda firma, która planuje rozwijać się na rynku, potrzebuje nowoczesnych technologii, te z kolei w większości budowane są na platformach cloudowych. Model chmury obliczeniowej otwiera drogę do optymalizacji procesów, a w przypadku wielu daje także możliwość wprowadzenia na rynek nowych rodzajów usług. Właściwie rozwiązania software’owe nie powstają już w takiej tradycyjnej wersji on-premise – wszystko tworzone jest już w oparciu o technologie chmurowe. Umożliwiają one uniezależnienie się od posiadania własnej infrastruktury i co ważne, są w pełni skalowalne. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce odnieść sukces na rynku, musi dzisiaj podłączyć się do tego wielkiego silnika zarządzającego danymi, i to jest właśnie taka metafora chmury publicznej – dodaje Magdalena Dziewguć, Territory Manager Central Europe, Google Cloud.

Jak wynika z ubiegłorocznych danych GUS, w Polsce rozwiązania chmurowe wykorzystuje 11,5 proc. przedsiębiorstw, z czego jedną trzecią (ok. 37 proc.) stanowią wciąż duże firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Większość firm korzysta z usług w chmurze za pomocą serwerów współdzielonych (77,1 proc. firm korzystających z chmury) lub serwerów dedykowanych do ich potrzeb (44,1 proc.). Polskie przedsiębiorstwa decydują się też głównie na podstawowe funkcjonalności, spośród usług oferowanych w chmurze w ubiegłym roku najczęściej kupowane były te związane z udostępnianiem poczty e-mail.

Dla porównania według danych Eurostatu z ubiegłego roku z usług chmurowych korzysta ponad połowa przedsiębiorstw w Finlandii (65 proc.), Szwecji (57 proc.) i Danii (56 proc.), co oznacza, że polski rynek wciąż ma ogromny potencjał rozwoju.

– W Orange oferujemy rozwiązania chmurowe oparte na własnej infrastrukturze, czyli jest to chmura prywatna, i w ostatnich latach obserwujemy dynamiczne, ponad 30-procentowe wzrosty. To potwierdza, że klienci zdecydowanie przeformatowują, zmieniają swoje modele biznesowe, zmieniają sposób korzystania z infrastruktury. Czynią swoje IT „lżejszym”, dzięki czemu uzyskują oszczędności i większą elastyczność w korzystaniu z rozwiązań, które następnie oferują również swoim klientom – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Usługi oparte na technologiach chmurowych świadczy Integrated Solutions, integrator należący do Orange. W ramach pakietu udostępniania i zarządzania infrastrukturą IT zapewnia podstawowe, klasyczne funkcjonalności infrastruktury. W rozwiązaniach chmury publicznej oferuje ponad sto funkcjonalności, w tym zaawansowane rozwiązania big data, z których mogą korzystać klienci o specjalistycznych potrzebach. Już teraz własne usługi chmurowe świadczone prze Orange Polska rosną w tempie ok. 30 proc. rocznie. Operator liczy, że ten trend jeszcze przyspieszy dzięki nawiązanej właśnie współpracy z Google.

– Partnerstwo Google Cloud i Orange to szansa dla polskich firm. Dzisiaj największym ograniczeniem szybkiej adopcji nowych usług opartych o chmurę jest ich dostępność. Migracja do chmury jest dzisiaj jednym z kluczowych elementów rozwoju i cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Dlatego będziemy wspierać konsultantów i wdrożeniowców w ich działaniach. Będziemy dzielić się wiedzą i know-how tak, żeby wdrażania usług chmurowych następowały szybciej – mówi Magdalena Dziewguć, Territory Manager Central Europe, Google Cloud.

Partnerstwo z globalnym gigantem technologicznym pozwoli Orange i Integrated Solutions zaoferować firmom rozwiązania, które mogą sprawnie adaptować do swoich potrzeb we wszystkich modelach chmury publicznej, hybrydowej lub prywatnej. Google wesprze też szczególnie ważne dla Orange Polska obszary, jak big data i analiza danych, uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja, internet rzeczy, IoT, M2M, robotyzacja i automatyzacja procesów czy szeroko rozumiany obszar aplikacji internetowych i mobilnych.

Operator zapowiada, że będzie dalej rozwijać segment chmurowy, wprowadzając kompleksowe pakiety end-to-end i dostarczając klientom kompletne rozwiązania, składające się z optymalnego modelu chmury, oprogramowania biznesowego, dopasowanych opcji sieciowych oraz usług związanych z bezpieczeństwem danych i sieci. Przykładem takiego rozwiązania mogą być kompleksowe platformy internetu rzeczy, przygotowywane np. dla logistyki czy samorządów w ramach smart city. 

Umowa o strategicznym partnerstwie Orange Polska i Google ogłoszona została podczas Innovation Gardens Summit 2019 w Warszawie. To konferencja technologiczna inspirowana Mobile World Congress w Barcelonie. Do dyskusji o trendach i wyzwaniach w świecie cyfrowej transformacji Orange Polska zaprosił 19 swoich partnerów – kluczowe firmy na rynku technologii. Oprócz Google uczestniczą w nim m.in. Integrated Solutions, Comarch, Ericsson, Nokia, Cisco, ZTE, Huawei, Samsung, Xiaomi, Linux Polska, Arbor, Motorola, Salesforce, Corning, FancyFon. Partnerzy Orange zaprezentowali nowości technologiczne i rozwiązania, które właśnie wkraczają na polski rynek lub wkrótce się na nim pojawią.

Czytaj także

Bankowość

Obywatele Ukrainy mogą już przesyłać pieniądze do swoich bliskich poprzez bankomaty. Nie muszą mieć konta czy karty

Według szacunków Narodowego Banku Polskiego w Polsce przebywa obecnie ok. 1,2 mln Ukraińców, z czego ok. 800 tys. na stałe. W związku z zarobkowym charakterem ich pobytu w Polsce chcą mieć stałą możliwość przesyłania pieniędzy rodzinom i bliskim, którzy pozostali na Ukrainie. Do tej pory było to znacznie utrudnione. Dlatego Euronet Polska, we współpracy z Ria Money Transfer, uruchomił w połowie czerwca usługę szybkiego transferu środków na Ukrainę za pomocą aplikacji myRia – cały proces odbywa się intuicyjnie i szybko, a środki są do podjęcia w zasadzie od ręki.

Praca

200 tys. specjalistów pilnie poszukiwanych w dziedzinie sztucznej inteligencji. Bez nich nie uda się rozwój cyfrowej gospodarki w Polsce

Ministerstwo Cyfryzacji prognozuje, że do 2025 roku w Polsce będzie potrzebnych ok. 200 tys. specjalistów aktywnie pracujących przy budowie i wdrożeniach sztucznej inteligencji. Wykwalifikowane kadry to jedno z głównych wyzwań dla cyfrowej gospodarki. Odpowiada na nie Szkoła Doktorska TIB PAN NASK, która będzie kształcić w obszarze cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji i nowych technologii oraz inżynierii biomedycznej. Szkoła ma przygotowywać do samodzielnego prowadzenia badań naukowych, zaoferuje też program staży międzynarodowych i niemal zagwarantowane zatrudnienie po zakończeniu nauki.

Firma

Rozwój e-medycyny zapewni oszczędności w budżecie i umożliwi przyjęcie więcej pacjentów. Cyfryzacja służby zdrowia nie może jednak nikogo wykluczać

Resort zdrowia prognozuje, że rozwój e-zdrowia w Polsce może zapewnić oszczędności rzędu 0,35 proc. PKB oraz umożliwić przyjęcie więcej pacjentów. Informatyzacja ma wpłynąć na efektywne wydawanie środków, usprawnić leczenie i zadbać o bezpieczeństwo pacjentów oraz ułatwić pracę personelu medycznego. Wyzwaniem jest jednak zapewnienie, aby proces cyfrowej transformacji służby zdrowia nikogo nie wykluczył – zarówno pacjentów, jak i lekarzy, którzy powinni być przygotowani na nadchodzące zmiany. Takie założenie przyświeca kampanii edukacyjno-informacyjnej „Niewykluczeni z cyfryzacji”.

Transport

Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin. Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla

Co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera około 400 tys. osób. Normy dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu ustanowione przez KE przekracza 23 z 28 krajów członkowskich. Za dużą część odpowiada transport. Nowe technologie pozwalają jednak znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Dzięki produkowanym w Polsce innowacyjnym katalizatorom nawet silniki diesla mogą być ekologiczne i spełniać wyśrubowane unijne normy spalin. Dyrektor BASF Polska podkreśla, że tylko dzięki innowacjom można skutecznie odpowiedzieć na wyzwania regulacyjne i znacznie zmniejszyć szkodliwą emisję.

Konsument

Reputacja marki przekłada się na finanse i sprzedaż. Zbudowanie dobrego wizerunku to proces obliczony na lata

Dobra reputacja w oczach konsumentów pozwala marce bądź firmie wyróżnić się na rynku, zbudować sobie grono lojalnych klientów, zwiększyć sprzedaż i poprawić wyniki finansowe. Stąd coraz więcej przedsiębiorstw poświęca budowaniu swojej reputacji wiele czasu i nakładów. Jak podkreślają eksperci – jest to ciągły, złożony proces, na który nie ma jednego przepisu i który wymaga pracy we wszystkich aspektach funkcjonowania firmy: od CSR po employer branding. Te, które cieszą się najlepszą reputacją w oczach konsumentów, wyłania coroczne, ogólnopolskie badanie reputacji marek i firm Premium Brand.