Mówi: | Dagmara Wieczorek-Bartczak |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych |
Firma: | Komisja Nadzoru Finansowego |
KNF chce poprawić przygotowanie branży ubezpieczeniowej na katastrofalne powodzie
Komisja Nadzoru Finansowego wraz z firmami ubezpieczeniowymi i branżowym samorządem tworzy wytyczne, które pozwolą lepiej przygotować się na wypadek powodzi. Mają one ułatwić identyfikację ryzyka, jego ocenę oraz podejmowanie właściwych decyzji w odpowiedzi na nie. Będzie to odpowiedź na wzrastające z roku na rok szkody powodziowe w kraju.
– Wytyczne mają wprowadzić jednolite standardy w zakresie zarządzania ryzykiem powodzi, jego identyfikacji, pomiaru, podejmowania właściwych decyzji w odpowiedzi na to ryzyko, monitorowania i raportowania w zależności od skali, złożoności i profilu działalności zakładu ubezpieczeń – wyjaśnia w rozmowie z Newseria Biznes Dagmara Wieczorek-Bartczak, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych w Komisji Nadzoru Finansowego.
Jak deklaruje, ma to pomóc zakładom ubezpieczeniowym we właściwym zarządzaniu ryzykiem powodziowym, zawieraniu odpowiednich umów reasekuracji katastroficznej.
– Wytyczne wskazują, jakie dane, w jakim zakresie, z jaką dokładnością i szczegółowością powinny być zbierane przez zakłady, więc niewątpliwie przyczyni się do tego, że wycena ryzyka powodziowego będzie lepsza – mówi Dagmara Wieczorek-Bartczak. – Co do możliwości likwidacji szkód, mogliśmy to sprawdzić podczas powodzi w 2010 roku, kiedy to zakłady stanęły na wysokości zadania, w sposób szybki i sprawny likwidując szkody powodzian.
Przygotowane wytyczne trafiły właśnie do konsultacji publicznych. KNF czeka na uwagi do końca września. Gdy zostaną zatwierdzone, pozwolą wypracować firmom ubezpieczeniowym jednolite zasady zarządzania ryzykiem na wypadek powodzi. Powinny one być wdrożone do końca 2015 roku.
– Wytyczne powstały we współpracy z rynkiem i Polską Izbą Ubezpieczeń. Tworząc je, staraliśmy się zebrać najlepsze praktyki w zakresie zarządzania ryzykiem i wiedzę ekspercką. Wytyczne zostały stworzone razem z zakładami, co daje nam prawie pewność, że są one dostosowane do problemów z jakimi muszą sobie radzić zakłady ubezpieczeń – ocenia Dagmara Wieczorek-Bartczak.
Podkreśla, że wprowadzenie wytycznych lepiej przygotuje polskie firmy ubezpieczeniowe do wprowadzenia unijnego systemu Wypłacalność II (Solvency II).
– Chodzi o nowe zasady związane z oceną ryzyka, działalnością zakładu w tym kontekście oraz dobrym zarządzaniem ryzykiem – podkreśla dyrektor w KNF.
Projekt zawiera 20 wytycznych podzielonych na sześć obszarów, m.in. dotyczą one obowiązków zarządu i rady nadzorczej w zakresie ryzyka powodzi.
Czytaj także
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-18: Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-20: Stypendia socjalne i zapomogi dla studentów dotkniętych powodzią. MNiSW apeluje do uczelni o priorytetowe rozpatrywanie wniosków
- 2024-09-18: Magda Bereda: Boję się o moich znajomych z Wrocławia. Dostali ostrzeżenie, że może ich zalać
- 2024-09-27: Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
- 2024-09-19: Muzycy zespołu Enej: Technika i budżety od wielkiej powodzi sprzed 27 lat poszły w górę. A jednak nadal nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z żywiołem i go przewidzieć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.
Problemy społeczne
Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.