Newsy

KNF przygotowuje Rekomendację U. Uporządkuje ona rynek ubezpieczeń oferowanych przez banki

2013-12-31  |  06:55
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:przewodniczący
Firma:Komisja Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Z końcem stycznia zakończą się prace nad Rekomendacją U. Będzie ona dotyczyła tzw. bancassurance, czyli sprzedaży produktów ubezpieczeniowych przez banki. Efektem tej regulacji ma być zmuszenie banków do prowadzenia czytelnej i przejrzystej komunikacji z klientami.

    Prace nad Rekomendacją U mają się zakończyć z końcem stycznia i najprawdopodobniej od 1 listopada 2014 roku zacznie ona obowiązywać. KNF chce uregulować umowy zawierane w ramach tzw. bancassurance, czyli sprzedaż polis ubezpieczeniowych klientom banków.

     – Chcemy w tej rekomendacji uporządkować to, co wynikało do tej pory z naszych obserwacji, ale również z obserwacji europejskich w zakresie produktów oferowanych przez instytucje bankowe przy okazji sprzedaży własnych produktów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

    KNF postanowił rozpocząć prace nad nową rekomendacją po serii informacji, opisujących niewłaściwe praktyki stosowane przez banki. Zastrzeżenia budzi występowanie przez banki raz w roli ubezpieczyciela, a raz pośrednika, stosowanie nieproporcjonalnie wysokich prowizji – czasem nawet 95 proc. wartości opłacanej składki, czy utrudniony dostęp do treści umowy.

     – To przede wszystkim będzie właściwie regulować stosunki pomiędzy bankiem, który sprzedaje, a klientem, który takie ubezpieczenie kupuje. Z naszych wielokrotnych obserwacji wynikało, że klient nie do końca wie, w jakiej roli występuje bank: czasami jako ubezpieczający, czasami jako agent ubezpieczeniowy, a te pozycje są zupełnie inne – wyjaśnia Jakubiak.

    Rekomendacja U ma wzmocnić ochronę klientów. Dziś wielu z nich jest na straconej pozycji. Na przykład część banków przy okazji podpisywania umów o kredyt zmusza klientów do zakupu polis ubezpieczeniowych ubezpieczycieli współpracujących z bankiem.

     – Zdarzało się, że czasem wobec klientów, którzy opłacali składkę kierowano roszczenia regresowe – przypomina przewodniczący KNF. – Klienci muszą wiedzieć, na jakiego rodzaju ubezpieczenie się decydują, jaki jest zakres ochrony, muszą mieć swobodę wyboru ubezpieczyciela. Nie jest dobrą praktyką narzucanie jednego zakładu ubezpieczeń, z którym bank ma podpisaną umowę.

    Efektem prac KNF-u ma być doprowadzenie do zbudowania czytelnych relacji instytucji bankowych z klientami. Dlatego klient powinien mieć prawo wyboru produktu ubezpieczeniowego, zapoznania się z pełną treścią umowy, tabelą kosztów i ewentualnymi ryzykami związanymi z umową.

    Nowa regulacja ma również uporządkować kwestię ujawnienia dochodów z produktów ubezpieczeniowych w ogólnych wynikach finansowych banków. Klient będzie miał prawo do informacji, jaka część płaconej przez niego składki staje się prowizją banku.

     – Spodziewamy się, że najwięcej wątpliwości będzie budziła kwestia ujawnienia wynagrodzenia. Do tej pory sporo emocji budziły również kwestie związane z księgowaniem przychodów, gdyż niektóre z banków w dużej części przychody księgowały jednorazowo, zamiast rozkładać je w czasie, dlatego że mamy do czynienia przecież ze sprzedażą produktów długoterminowych – mówi Andrzej Jakubiak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Bankowość

    Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców

    W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.

    Handel

    Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł

    Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.