Mówi: | Wojciech Jasiński |
Funkcja: | poseł PiS |
Firma: | przewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki |
W. Jasiński: państwo powinno prowadzić aktywną politykę energetyczną
Polityk PiS krytykuje rząd Donalda Tuska za błędne decyzje dotyczące polityki energetycznej państwa lub ich brak. Zdaniem Wojciecha Jasińskiego zaniedbana została budowa gazoportu w Świnoujściu, który obecnie, w kontekście sytuacji na Wschodzie, mógłby znacznie zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Polski.
– Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że państwa, szczególnie w naszym sąsiedztwie, używają swoich zasobów energetycznych i kapitałowych jako oręża, swego rodzaju atutu politycznego – zauważa Wojciech Jasiński, przewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki. – Wiadomo, że przy użyciu narzędzi energetycznych prowadzona jest polityka w ogóle. Jeżeli chcemy stanowić siłę, być państwem, które ma wpływ na to, co się dzieje na zewnątrz, musimy dbać o to, byśmy umieli sprostać tej konkurencji.
Jak podkreśla Jasiński, nie chodzi o rywalizację rynkową, tylko szukanie przewag w sensie politycznej czy wręcz cywilizacyjnej rywalizacji.
– Ponieważ nasze rozpoznane zasoby energetyczne to przede wszystkim węgiel i potencjalnie gaz łupkowy, musimy robić wszystko, abyśmy mieli możliwie duże, rozpoznane zasoby i umieli z nich korzystać – wskazuje Jasiński. – Państwo powinno te wysiłki wspierać.
W kontekście sytuacji na Wschodzie ważne jest obecnie zdaniem Jasińskiego sprawne dokończenie budowy gazoportu w Świnoujściu, którym do Polski będzie dostarczany gaz skroplony m.in. z Kataru.
– Gazoport miał być gotowy w 2012 roku, jest rok 2014 i prawdopodobnie jeszcze w połowie przyszłego roku nie będzie działał – mówi Jasiński. – To czyni nas podatnym na wszelkiego rodzaju szantaże. Wyobraźmy sobie, że zimą wolumen dostaw gazu jest radykalnie zmniejszany. Nasz główny dostawca, czyli Rosja, pokazał już, że może spowodować chociażby awarię. Do takiej sytuacji państwo musi być przygotowane.
W jego ocenie rząd Donalda Tuska za mało robił w zakresie wspierania sektora energetycznego.
– Po pierwsze, w ciągu tych siedmiu lat zaniedbano gazoport, który mógłby zdywersyfikować źródła gazu – przekonuje Jasiński. – Ale nawet przy obecnie rozpoznanych zasobach gazu konwencjonalnego moglibyśmy zwiększyć wydobycie krajowe. Potencjalne zasoby gazu choćby w Niemczech są podobne do polskich. Niemcy jednak wydobywają go znacznie więcej. Trzeba jak najszybciej doprowadzić do uruchomienia wszystkich potencjalnych rezerw.
Czytaj także
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-09-12: Sektor kosmiczny potrzebuje nowych pracowników. To szansa dla młodych inżynierów
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.