Mówi: | Waldemar Pawlak |
Funkcja: | Wicepremier i minister gospodarki |
W. Pawlak: wyzwaniem jest kolej łącząca zachodnie Chiny z Europą
Połączenie kolejowe mogłoby skrócić czas transportu towarów i może zachęcić przedsiębiorców do inwestycji. A zwiększona wymiana handlowa i większe inwestycje, szczególnie w infrastrukturę, to recepta na rozwój współpracy Chin z Polską i całym regionem. – Trzeba angażować firmy i kapitał chiński tam, gdzie będzie on dawał dodatkowe możliwości rozwoju – podkreśla wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak.
Wyrównanie nierównowagi w handlu i inwestycje w infrastrukturę to główne warunki rozwoju współpracy gospodarczej między Polską a Chin.
– Sam sygnał o tym, żeby podwoić obroty handlowe oznacza, że może być mieć dużo praktycznych inicjatyw, nie tylko związanych z handlem, ale także z inwestycjami bezpośrednimi. To dla Polski jest bardzo ważne, bo jeżeli nawet w handlu mamy deficyt, ale są inwestycje w nasze firmy, przychodzi kapitał, to bilansuje się to i dzięki temu można mówić o zachowaniu równowagi – wyjaśnia Waldemar Pawlak.
Pozytywny wpływ na bilans polsko-chińskiej wymiany handlowej będzie mieć kontrakt między KGHM Polska Miedź a China Minmetals Corporation, który zakłada, że tylko w tym roku polski koncern dostarczy nawet 100 tys. ton miedzi (50 tys. ton zostało zakontraktowanych, a 50 tys. ton jest opcjonalnych) do chińskiej spółki.
– Na pewno to jest firma, która dla Chin będzie bardzo interesującym partnerem do współpracy, zwłaszcza po przejęciu złóż w Kanadzie i w Chile, ponieważ Chińczycy wielką uwagę zwracają na sprawy surowcowe, szczególnie metale, a KGHM ma tutaj technologie dotyczące miedzi, srebra, ale także innych metali, w tym także metali rzadkich. To na pewno jest współpraca, która się będzie rozwijała, bo kontakty z partnerami chińskimi KGHM ma już od wielu lat – zapewnia wicepremier.
Jako główną dziedzinę współpracy polsko-chińskich firm w regionie minister gospodarki wskazuje infrastrukturę.
– Wprawdzie pierwsze, duże ćwiczenie z autostradą było potknięciem, ale trzeba brać pod uwagę, że potencjał budowy autostrad w Chinach jest ogromny. Mówię też w kontekście szeroko rozumianej infrastruktury, bo takim wyzwaniem od kilkunastu lat jest kolej łącząca zachodnie Chiny z Europą Centralną i Wschodnią – podkreśla Waldemar Pawlak.
Jednocześnie dodaje, że Chińczycy mają nieco inny sposób inwestowania na zagranicznych rynkach.
– To nie jest fabryka na zielonym polu i uruchomienie produkcji. To na ogół jest poszukiwanie okazji, aby kupić dobrą markę, najlepiej światową czy co najmniej europejską, firmę, która ma technologię. Trzeba też brać pod uwagę, że Chińczycy inwestują czasami, żeby przejąć rynek, miejsca pracy przesunąć do siebie, a tu dostarczać towary – mówi wicepremier.
Dlatego – zdaniem Waldemara Pawlaka – powinniśmy angażować chińskie firmy i kapitał tam, gdzie będzie on dawał dodatkowe możliwości rozwoju.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.