Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
W piątek rusza system viaTOLL dla aut osobowych. Kierowcy kupili już kilkaset urządzeń.
Od piątku kierowcy samochodów osobowych będą mieli możliwość elektronicznego płacenia za przejazd autostradą. Na razie udogodnienie będzie dotyczyło odcinków na A2 Konin - Stryków i A4 Gliwice - Wrocław, gdzie dopiero rusza pobór opłat. Operator systemu spodziewa się, że szczególnie na śląskiej autostradzie zainteresowanie kierowców viaAUTO będzie duże.
Jak zapewniają przedstawiciele Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat, wszystko jest gotowe, by od 1 czerwca kierowcy mogli zacząć z niego korzystać.
- Szacujemy, że w początkowym okresie (I kwartał funkcjonowania) popyt może być ok. 30-40 tysięcy urządzeń i na zaspokojenie takiego popytu jesteśmy w pełni przygotowani - zapewnia Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Sprzedaż urządzeń viaAUTO ruszyła w ubiegłą środę. Do tej pory sprzedano kilkaset urządzeń.
- Myślę, że zainteresowanie kierowców będzie rosło w miarę tego, jak będą się zwiększać kolejki przed bramkami, zwłaszcza w obszarze aglomeracji śląskiej. Liczymy na to, że właśnie tam zainteresowanie nowym rozwiązaniem może być największe - mówi dyrektor Kapsch Telematic Services.
Operator liczy na klientów korporacyjnych. Pierwsze dni sprzedaży wskazują na duże zainteresowanie firm posiadających własne floty samochodów służbowych.
- Widzimy, że zainteresowanie będzie duże przede wszystkim wśród tych, którzy zdecydowanie częściej korzystają z autostrad, czyli chociażby floty, przedstawiciele handlowi, którzy jeżdżą autostradami bardzo często i w związku z tym, każda minuta jest dla nich istotna - dodaje Marek Cywiński.
Zgodnie z decyzją resortu transportu opłaty na obu odcinkach autostrad będą wynosiły 10 gr/km dla osobówek i 5 gr/km dla motocyklistów. Wysokość opłaty będzie taka sama, zarówno w przypadku uiszczania ich przy bramkach, jak i systemu elektronicznego poboru. Jak podkreśla Marek Cywiński, w drugim przypadku liczy się jednak oszczędność czasu.
- To innowacyjne rozwiązanie spowoduje, że kierowcy nie będą musieli stać w kolejkach, tracić czasu, nie będą musieli poszukiwać drobnych, aby można było zapłacić za przejazd. Opłata za przejazd będzie automatycznie potrącana z ich konta w systemie elektronicznym - wyjaśnia dyrektor Kapsch Telematic Services.
Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Do końca sierpnia urządzenie viaAUTO można nabyć w promocyjnej cenie 70 zł, po tym okresie będzie kosztowało 135 zł.
Czytaj także
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-04-21: Rachunki przedsiębiorstw za energię z sieci będą rosły. Dlatego wiele z nich już myśli o własnej instalacji OZE
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.