Newsy

W piątek rusza system viaTOLL dla aut osobowych. Kierowcy kupili już kilkaset urządzeń.

2012-05-30  |  09:37
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    Od piątku kierowcy samochodów osobowych będą mieli możliwość elektronicznego płacenia za przejazd autostradą. Na razie udogodnienie będzie dotyczyło odcinków na A2 Konin - Stryków i A4 Gliwice - Wrocław, gdzie dopiero rusza pobór opłat. Operator systemu spodziewa się, że szczególnie na śląskiej autostradzie zainteresowanie kierowców viaAUTO będzie duże.

    Jak zapewniają przedstawiciele Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat, wszystko jest gotowe, by od 1 czerwca kierowcy mogli zacząć z niego korzystać.

     - Szacujemy, że w początkowym okresie (I kwartał funkcjonowania) popyt może być ok. 30-40 tysięcy urządzeń i na zaspokojenie takiego popytu jesteśmy w pełni przygotowani - zapewnia Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

    Sprzedaż urządzeń viaAUTO ruszyła w ubiegłą środę. Do tej pory sprzedano kilkaset urządzeń.

     - Myślę, że zainteresowanie kierowców będzie rosło w miarę tego, jak będą się zwiększać kolejki przed bramkami, zwłaszcza w obszarze aglomeracji śląskiej. Liczymy na to, że właśnie tam zainteresowanie nowym rozwiązaniem może być największe - mówi dyrektor Kapsch Telematic Services.

    Operator liczy na klientów korporacyjnych. Pierwsze dni sprzedaży wskazują na duże zainteresowanie firm posiadających własne floty samochodów służbowych.

     - Widzimy, że zainteresowanie będzie duże przede wszystkim wśród tych, którzy zdecydowanie częściej korzystają z autostrad, czyli chociażby floty, przedstawiciele handlowi, którzy jeżdżą autostradami bardzo często i w związku z tym, każda minuta jest dla nich istotna - dodaje Marek Cywiński.

    Zgodnie z decyzją resortu transportu opłaty na obu odcinkach autostrad będą wynosiły 10 gr/km dla osobówek i 5 gr/km dla motocyklistów. Wysokość opłaty będzie taka sama, zarówno w przypadku uiszczania ich przy bramkach, jak i systemu elektronicznego poboru. Jak podkreśla Marek Cywiński, w drugim przypadku liczy się jednak oszczędność czasu.

     - To innowacyjne rozwiązanie spowoduje, że kierowcy nie będą musieli stać w kolejkach, tracić czasu, nie będą musieli poszukiwać drobnych, aby można było zapłacić za przejazd. Opłata za przejazd będzie automatycznie potrącana z ich konta w systemie elektronicznym - wyjaśnia dyrektor Kapsch Telematic Services.

    Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Do końca sierpnia urządzenie viaAUTO można nabyć w promocyjnej cenie 70 zł, po tym okresie będzie kosztowało 135 zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.