Newsy

W tym sezonie zboża będą tańsze. To przełoży się na niewielkie obniżki cen mąki i pieczywa

2014-08-12  |  06:20
Mówi:Michał Koleśnikow
Funkcja:analityk rynków rolnych
Firma:Bank BGŻ
  • MP4
  • Ceny zbóż są coraz niższe. W ciągu miesiąca tona pszenicy konsumpcyjnej potaniała o 100 zł, a paszowej – o 150 zł. Tegoroczne zbiory mają być nawet kilkanaście procent wyższe niż przed rokiem. To może przełożyć się na spadki cen mąki i pieczywa, ale zadaniem analityków będą one minimalne.

    – Oczekuje się, że ceny w sezonie 2014/2015 będą trochę niższe niż w ubiegłym roku, co spowoduje, że ceny mąki i pieczywa też mogą być nieco niższe. W najbliższych miesiącach, może do końca roku, te ceny będą troszeczkę spadać. Pamiętajmy jednak, że ceny detaliczne spadają w znacznie mniejszym stopniu niż ceny surowców rolnych, więc spadek ten będzie na poziomie 1-2 proc., może 3 proc. to wszystko, czego możemy oczekiwać – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Koleśnikow, analityk rynków rolnych w Banku BGŻ.

    W ostatnich tygodniach ceny zbóż spadają. Jak podkreśla Koleśnikow, w okresie żniw jest to normalne zjawisko.

    – Mamy żniwa i niektórzy rolnicy muszą w tym momencie sprzedać zboże. Zboża na rynku jest dużo, trudno je przetransportować, więc ceny zazwyczaj spadają – mówi.

    Z ostatnich danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (stan z 3 sierpnia) wynika, że średnia cena tony pszenicy konsumpcyjnej w przedsiębiorstwa prowadzących zakupy zbóż wynosiła 669 zł. Na początku lica była ok. 100 zł wyższa. Pszenica paszowa potaniała jeszcze bardziej – z ponad 750 zł w pierwszym tygodniu lipca do 630 zł na początku sierpnia. W ciągu ostatnich tygodni znacząco spadły również ceny żyta i jęczmienia.

    – Trend spadkowy wynika z tego, co się dzieje na świecie – ocenia analityk Banku BGŻ. – Ceny w Polsce podążają za trendami światowymi, a szczególnie bliższym nam rynkom UE i wschodniej Europy. Tam ceny wyraźnie spadają. U nas nawet te spadki były trochę wolniejsze. Tam żniwa są bardzo zaawansowane lub  już się zakończyły, natomiast u nas ciągle trwają.

    Tegoroczne żniwa na świecie mają być bardzo udane. Pod koniec lipca Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) podniosła prognozy dotyczące produkcji zbóż w sezonie 2014/2015 o 10 mln ton. Szacuje, że produkcja wyniesie 1 959 mln ton. To tylko o 1,2 proc. mniej niż w rekordowo dobrym poprzednim sezonie.

    Zdaniem Michała Koleśnikowa również w Polsce plony powinny być wysokie.

    – One będą o kilka, nawet kilkanaście procent wyższe niż w ostatnich latach. Zbiory zbóż podstawowych, czyli bez kukurydzy, mają być o 6-10 proc. wyższe niż przed rokiem, a przed rokiem wcale nie były niskie. Więc zbóż w Polsce ma być dużo, mówi się jednak o tym, że może być trudno znaleźć zboże wysokiej jakości – podkreśla Koleśnikow.

    To oznacza, że paszy będzie dużo, a mąki mniej. Dlatego ziarno wysokiej jakości tanieje wolniej niż paszowe.

     

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.