Mówi: | Hanna Gronkiewicz-Waltz |
Funkcja: | Prezydent Warszawy |
Warszawa inwestuje, by być inteligentnym miastem
Warszawa zamierza współpracować z uczelniami wyższymi, by stać się inteligentnym miastem. Mają w tym pomóc nie tylko europejskie, ale i światowe granty. Stolica liczy również na większe dotacje z Unii Europejskiej na technologie przyjazne mieszkańcom i środowisku. Inwestycje w smart city to m.in. zmiany w transporcie miejskim, działania proekologiczne, ale i wsparcie przedsiębiorców i ułatwienie komunikacji między mieszkańcami i miastem.
Według Hanny Gronkiewicz-Waltz, Warszawa jest obecnie w fazie inwestycji, dlatego ponoszone wydatki są duże, chociaż nie obciążają w pełni budżetu miasta.
– Pierwsze plany zawsze są spore. Na szczęście część z nich – jak Centrum Nauki Kopernik – była współfinansowana przez Unię Europejską. Również system zarządzania ruchem. Mamy nadzieję, że w tej nowej perspektywie budżetowej będzie jeszcze więcej środków na tego typu technologie, instrumenty, oprzyrządowania – mówi prezydent stolicy. – Chcemy jako miasto współpracować z uczelniami, by one otrzymywały już nie tylko europejskie granty, ale w ogóle światowe, by bardziej unowocześnić, modernizować miasto, stworzyć smart city.
Prezydent Warszawy podkreśla, że bardzo ważna w zakresie stawania się smart jest infrastruktura, czyli zarządzanie ruchem oraz nowoczesna komunikacja publiczna.
– Wymieniamy cały transport na szynowy po to, żeby nie zanieczyszczać środowiska. To jest SKM, nowe tramwaje, to są też zupełnie inne autobusy niż były wcześniej – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Koncepcja smart city to też współpraca z innowacyjnymi przedsiębiorstwami, tymi już działającymi i tymi, które dopiero zaczynają.
– W tym zakresie utworzyliśmy przy Smolnej takie miejsce, gdzie przedsiębiorcy mogą rozpocząć swój biznes, otrzymują różne informacje – mówi prezydent Warszawy.
Uruchomione w kwietniu Centrum Przedsiębiorczości Smolna ma być miejscem, oferującym pomoc dla lokalnych firm. Przedsiębiorca, którego pomysł zostanie uznany przez władze miasta za atrakcyjny może skorzystać z pomocy prawnej, księgowej lub szkoleniowej za niższą od rynkowej cenę. W Centrum odbywają się też spotkania i konferencje poświęcone m.in. wykorzystaniu nowych technologii.
Hanna Gronkiewicz-Waltz podkreśla też znaczenie komunikacji pomiędzy obywatelami a urzędami. Podaje przykład amerykańskiego miasta, w którym poprzez aplikację na iPhone'a mieszkańcy mogą poinformować administrację np. o dziurach w drogach.
– To są wszystko części składające się na smart citizens, czyli inteligentnych mieszkańców i tym samym całe smart city. Jednym słowem, te wszystkie nowoczesne technologie ułatwiają komunikacje między mieszkańcami a tymi, którzy zdecydują o ich życiu w pewnych zakresach – mówi prezydent Warszawy.
Dodaje, że smart city to również miasto przyjazne środowisku. Pierwsza poważna inwestycja w tym zakresie już została zrealizowana. Pod koniec marca otwarta została po modernizacji oczyszczalnia ścieków „Czajka”. Jak podkreśla prezydent stolicy, to nie tylko rozwiązanie inteligentne, ale i proekologiczne.
Kolejny ważny element planu to poprawa gospodarki odpadami i zwiększenie ich wykorzystania. Gronkiewicz-Waltz podkreśla, że Warszawa musi lepiej utylizować śmieci, a nie tylko się ich pozbywać. Wzorem mogą być kraje skandynawskie, np. Szwecja.
– Pani minister gospodarki Szwecji, która tu kiedyś była, powiedziała, że my widzimy w śmieciach tylko śmieci, a ona widzi banknoty. To znaczy, że oni na tym zarabiają – podkreśla Hanna Gronkiewicz-Waltz.
W Szwecji aż 45 proc. odpadów podlega recyklingowi. Dzięki spalaniu śmieci produkowane jest ok. 10 proc. energii cieplnej w tym kraju, a uzyskiwany w trakcie utylizacji biogaz jest wykorzystywany m.in. do napędzania pojazdów komunikacji miejskiej.

Polskie miasta chcą być inteligentne. Nadrabiają zaległości w stosunku do Europy Zachodniej

Ponad miliard złotych na inteligentne systemy transportowe w polskich miastach

Gdańsk chce być inteligentnym miastem. Za setki milionów złotych
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.