Newsy

Z mediów społecznościowych korzysta tylko 15–20 proc. firm. Ich liczba będzie rosła

2017-01-23  |  06:30

Odsetek firm korzystających z mediów społecznościowych w Polsce wciąż nie jest wysoki. Mimo rosnącej liczby użytkowników Facebooka, YouTube’a, Snapchata czy Instagrama tylko ok. 1520 proc. firm wykorzystuje możliwości, jakie te serwisy dają – wynika z szacunków firmy Sotrender. Eksperci szacują jednak, że odsetek ten będzie dynamicznie rósł. Firmy będą też coraz lepiej znały funkcjonalności social mediów.

– Odsetek firm wykorzystujących social media wciąż nie jest duży, podejście strategiczne do tego narzędzia nadal nie jest za bardzo rozpowszechnione – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Filip Cyprowski, główny analityk firmy Sotrender. – Udział social mediów w biznesie na pewno będzie coraz powszechniejszy, jak zresztą wszystkiego, co dotyczy tego kanału komunikacji. Ogólnie możemy się spodziewać wzrostu i lepszych kompetencji.

Według grudniowego raportu Fanpage Trends analizującego portale społecznościowe pod kątem komercyjnym firmy Sotrender Facebooka ma w Polsce 15,48 mln użytkowników, z czego 7,48 mln to mężczyźni, a 8 mln – kobiety. Najbardziej liczne grupy wiekowe to przedział między 19 a 25 lat oraz 26 a 33. To znaczące grupy konsumentów.

Z kolei na YouTubie w grudniu przeciętna liczba subskrypcji wzrosła o prawie 4 proc. w ujęciu miesięcznym, a ogólna liczba subskrypcji w analizowanych przez Sotrender kanałach zwiększyła się o 22 proc. Ogromną popularnością cieszyły się świąteczne reklamy Huawei oraz Allegro, które zostały wyświetlone odpowiednio prawie 19 mln i ponad 10 mln razy. Z Instagrama korzysta ponad 3,4 mln osób. 

Mimo to potencjał mediów społecznościowych, jak wynika z obserwacji Sotrender, wykorzystuje od 15 do 20 proc. przedsiębiorstw.

– W naszym badaniu liczyliśmy wszystkie firmy, także jednoosobowe działalności gospodarcze, które często nie potrzebują social mediów – precyzuje Filip Cyprowski. – Mimo to udział wykorzystujących te serwisy podmiotów cały czas wydaje się mały.

W 2015 roku – jak wynika z danych Eurostatu – 22 proc. polskich firm korzystało z co najmniej jednego serwisu społecznościowego. Zaangażowanie na co najmniej dwóch deklarowało 8 proc. firm. To jednak powinno się szybko zmieniać.

Jak podkreśla analityk Sotrender, sposób wykorzystania social media zależy od strategii firmy, grupy odbiorców i obranych celów.

– Są trzy główne aspekty, które powinniśmy uwzględniać – wskazuje Filip Cyprowski. – Pierwszym jest wiedza o tym, co ma być sprzedawane i jaki kanał będzie do tego potrzebny. Drugim jest wiedza o klientach, ich zainteresowaniach, odwiedzanych stronach www i reakcji na treści. Trzeci aspekt to wartościowe treści na temat produktu, które będą angażowały naszych klientów, a w efekcie przyczynią się do większej sprzedaży.

Istotna jest także reakcja na komentarze, uwagi i skargi klientów. Media społecznościowe znacznie ułatwiają bezpośrednią interakcję między klientem a firmą. Jak wynika z grudniowego raportu Fanpage Trends, najkrótszy czas reakcji w procesie obsługi klienta charakteryzuje firmy telekomunikacyjne (5 minut 18 sekund), na kolejnych miejscach są banki (prawie 25 minut), supermarkety (prawie 30 minut) oraz firmy RTV/AGD (prawie 31 minut). Supermarkety za to najczęściej odpowiadają na komentarze klientów. Procent reakcji wynosi 81,61 proc., w dalszej kolejności są banki (80,38 proc.), firmy telekomunikacyjne (78,46 proc.) i RTV/AGD (75,23 proc.).

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Przemysł

W polskiej armii służy już ponad 800 rosomaków. Ich producent poszukuje nowych rynków eksportowych

Na wyposażeniu polskiej armii jest już ponad 800 opancerzonych transporterów Rosomak w różnych wersjach: od bojowej aż po wozy ewakuacji medycznej. Rosomaki, sprawdzone przez polskich żołnierzy w warunkach bojowych na misji w Afganistanie, przeszły od tego czasu już kilkaset modyfikacji. ich producent prezentował niedawno nową koncepcję pojazdów w układzie 6x6, o zmniejszonych wymiarach, masie i cały czas poszukuje dla rosomaków nowych rynków eksportowych.

Ochrona środowiska

10 tys. czujników umieszczonych w szkołach będzie badać jakość powietrza. Edukacja dzieci, ich rodziców i nauczycieli ma pomóc w walce ze smogiem

Nie tylko przemysł i spaliny samochodów odpowiadają za smog. Największym problemem są domowe piece grzewcze opalane drewnem lub węglem. W Polsce niska emisja odpowiada za 52 proc. pyłów PM10 oraz 82 proc. benzo(a)pirenu w powietrzu. Kluczowa jest zmiana przyzwyczajeń, do tego jednak niezbędna jest edukacja. Edukacyjna Sieć Antysmogowa pomaga w zmianie przyzwyczajeń. Czujniki zanieczyszczenia powietrza umieszczone w szkołach są wysyłane do NASK za pośrednictwem internetu lub Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Do projektu dołączyło już ponad 330 szkół i 50,5 tys. uczniów.

Prawo

Polska jednym z niewielu państw na świecie z oświadczeniami majątkowymi wypełnianymi ręcznie. Kontrola nad tym systemem jest iluzoryczna

W grupie niewielu krajów na świecie, gdzie oświadczenia majątkowe są wypełniane ręcznie, wciąż znajduje się Polska. Jak podkreśla Krzysztof Izdebski z Fundacji ePaństwo, kontrola społeczna i instytucjonalna nad systemem oświadczeń majątkowych jest iluzoryczna. Dodaje, że zamiast realnych zmian, które mogłyby się przyczynić do większej skuteczności polityki antykorupcyjnej, rząd skupił się na korzystnej wizerunkowo nowelizacji przepisów o jawności majątków urzędników i ich rodzin.

Handel

Amazon powoli zdobywa polski rynek. Z platformy korzysta coraz więcej kupujących, ale polscy sprzedawcy nie do końca wykorzystują jej możliwości

Choć udział Amazona w polskim e-commerce nie przekracza dziś 5 proc., amerykański gigant zdobywa w nim udziały krok po kroku, przejmując powoli rynek, na czym w największym stopniu może stracić rodzime Allegro. Polacy na Amazonie mają dziś do wyboru ponad 200 mln artykułów z opisami tłumaczonymi na język polski i korzystają z niego w coraz większym stopniu. Polskie firmy sprzedające za pośrednictwem Amazona mogą pochwalić się dziś dużymi przychodami z tego tytułu, ale wciąż nie do końca wykorzystują możliwości, jakie platforma im oferuje.