Newsy

Z mediów społecznościowych korzysta tylko 15–20 proc. firm. Ich liczba będzie rosła

2017-01-23  |  06:30

Odsetek firm korzystających z mediów społecznościowych w Polsce wciąż nie jest wysoki. Mimo rosnącej liczby użytkowników Facebooka, YouTube’a, Snapchata czy Instagrama tylko ok. 1520 proc. firm wykorzystuje możliwości, jakie te serwisy dają – wynika z szacunków firmy Sotrender. Eksperci szacują jednak, że odsetek ten będzie dynamicznie rósł. Firmy będą też coraz lepiej znały funkcjonalności social mediów.

– Odsetek firm wykorzystujących social media wciąż nie jest duży, podejście strategiczne do tego narzędzia nadal nie jest za bardzo rozpowszechnione – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Filip Cyprowski, główny analityk firmy Sotrender. – Udział social mediów w biznesie na pewno będzie coraz powszechniejszy, jak zresztą wszystkiego, co dotyczy tego kanału komunikacji. Ogólnie możemy się spodziewać wzrostu i lepszych kompetencji.

Według grudniowego raportu Fanpage Trends analizującego portale społecznościowe pod kątem komercyjnym firmy Sotrender Facebooka ma w Polsce 15,48 mln użytkowników, z czego 7,48 mln to mężczyźni, a 8 mln – kobiety. Najbardziej liczne grupy wiekowe to przedział między 19 a 25 lat oraz 26 a 33. To znaczące grupy konsumentów.

Z kolei na YouTubie w grudniu przeciętna liczba subskrypcji wzrosła o prawie 4 proc. w ujęciu miesięcznym, a ogólna liczba subskrypcji w analizowanych przez Sotrender kanałach zwiększyła się o 22 proc. Ogromną popularnością cieszyły się świąteczne reklamy Huawei oraz Allegro, które zostały wyświetlone odpowiednio prawie 19 mln i ponad 10 mln razy. Z Instagrama korzysta ponad 3,4 mln osób. 

Mimo to potencjał mediów społecznościowych, jak wynika z obserwacji Sotrender, wykorzystuje od 15 do 20 proc. przedsiębiorstw.

– W naszym badaniu liczyliśmy wszystkie firmy, także jednoosobowe działalności gospodarcze, które często nie potrzebują social mediów – precyzuje Filip Cyprowski. – Mimo to udział wykorzystujących te serwisy podmiotów cały czas wydaje się mały.

W 2015 roku – jak wynika z danych Eurostatu – 22 proc. polskich firm korzystało z co najmniej jednego serwisu społecznościowego. Zaangażowanie na co najmniej dwóch deklarowało 8 proc. firm. To jednak powinno się szybko zmieniać.

Jak podkreśla analityk Sotrender, sposób wykorzystania social media zależy od strategii firmy, grupy odbiorców i obranych celów.

– Są trzy główne aspekty, które powinniśmy uwzględniać – wskazuje Filip Cyprowski. – Pierwszym jest wiedza o tym, co ma być sprzedawane i jaki kanał będzie do tego potrzebny. Drugim jest wiedza o klientach, ich zainteresowaniach, odwiedzanych stronach www i reakcji na treści. Trzeci aspekt to wartościowe treści na temat produktu, które będą angażowały naszych klientów, a w efekcie przyczynią się do większej sprzedaży.

Istotna jest także reakcja na komentarze, uwagi i skargi klientów. Media społecznościowe znacznie ułatwiają bezpośrednią interakcję między klientem a firmą. Jak wynika z grudniowego raportu Fanpage Trends, najkrótszy czas reakcji w procesie obsługi klienta charakteryzuje firmy telekomunikacyjne (5 minut 18 sekund), na kolejnych miejscach są banki (prawie 25 minut), supermarkety (prawie 30 minut) oraz firmy RTV/AGD (prawie 31 minut). Supermarkety za to najczęściej odpowiadają na komentarze klientów. Procent reakcji wynosi 81,61 proc., w dalszej kolejności są banki (80,38 proc.), firmy telekomunikacyjne (78,46 proc.) i RTV/AGD (75,23 proc.).

Czytaj także

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Przemysł spożywczy

Europejska polityka rolna do poprawki. W Polsce trzy czwarte dopłat z UE trafia do 20 proc. największych gospodarstw

Polskie rolnictwo wytwarza około 2,4 proc. PKB, podczas gdy średnia w UE to niecałe 1,5 proc. Zatrudnia też więcej pracowników niż w UE, dlatego ciągle odgrywa bardzo ważną rolę w polskiej gospodarce. Od momentu wstąpienia do Unii liczba środków kierowanych do obszarów wiejskich wzrosła 15-krotnie, ale rolnictwo nadal boryka się z istotnymi problemami o charakterze środowiskowym i społecznym. Wynikają one m.in. z faktu, że w Polsce 3/4 dopłat bezpośrednich trafia raptem do 20 proc. największych gospodarstw. Wspólna Polityka Rolna w tym zakresie wymaga reformy – podkreślają eksperci.

Prawo

Resort przedsiębiorczości chce decentralizacji. 31 urzędów może czekać wyprowadzka z Warszawy

Po 30 latach funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce zaufaniem darzy go 2/3 Polaków, a ponad 70 proc. jest zadowolonych z działań lokalnych władz. Jeszcze większy odsetek deklaruje zainteresowanie sprawami lokalnymi – pokazują badania CBOS. – Tak wysoki poziom zaufania i zadowolenia Polaków z samorządu to inspiracja dla sektora przedsiębiorstw, jak prowadzić efektywny dialog i budować kapitał społeczny – podkreślają eksperci Krajowej Izby Gospodarczej.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Prawo

Prezes GPW: Pracownicze plany kapitałowe dadzą impuls do rozwoju warszawskiej giełdzie. Skorzystają przede wszystkim małe i średnie spółki

Napływ kapitału w wysokości od 2 do nawet 6 mld zł w dalszej perspektywie, zwiększone inwestycje i nowy impuls do rozwoju – takie przełożenie na Giełdę Papierów Wartościowych będzie mieć wdrożenie programu pracowniczych planów kapitałowych – ocenia jej prezes dr Marka Dietl. Jak ocenia, dzięki PPK skorzystają przede wszystkim mniejsze spółki notowane na warszawskim parkiecie, które zyskają łatwiejszy dostęp do długoterminowego pieniądza. – Ten dostęp jest kluczowy na ich drodze do podboju światowych rynków – mówi Dietl.

IFA 2019 Berlin

Przemysł

Segment farb i lakierów jednym z najszybciej rosnących na rynku chemii budowlanej. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty premium i eko

Kilkuprocentowy wzrost rynku farb dekoracyjnych w ujęciu wartościowym i wzrost ilościowy rzędu 1–1,5 proc. – takie są przewidywania Śnieżki na 2019 rok. Prezes grupy Piotr Mikrut ocenia, że w branży farb i lakierów coraz silnej zaznacza się trend ekologii, a konsumenci migrują w kierunku grup produktów premium i bardziej przyjaznych środowisku. Ta branża nie ucieknie też od cyfryzacji, zwłaszcza w obszarze kanałów sprzedaży. Plany Śnieżki na nadchodzące lata zakładają umacnianie pozycji grupy na rynku polskim, ale też rozwój za granicą.

Złote Spinacze 2019