Newsy

Zakupy online robimy w pracy. Szczególnie pomiędzy 1. a 10. dniem miesiąca

2019-10-17  |  06:10
Mówi:Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży w Ceneo.pl

Łukasz Kierus, założyciel księgarni TaniaKsiążka.pl

Michał Nawrocki, wiceprezes Electro.pl

Polacy coraz chętniej kupują w sklepach internetowych. Serwis Ceneo.pl przeanalizował ponad 3 mln ankiet, które Polacy wypełnili w ostatnim roku po zrealizowanych zakupach w ramach konsumenckiego Programu Zaufanych Opinii. Dane pokazują, że w internecie kupujemy najwięcej pomiędzy 1. i 10. dniem każdego miesiąca – co zbiega się z wypłatą pensji. W ostatnim roku polscy konsumenci mocno ograniczyli też zakupy online w weekendy, co może wiązać się z niedzielnym zakazem handlu. Dane Ceneo wskazują, że 95 proc. klientów jest usatysfakcjonowanych zakupami w sklepach internetowych, a przy wyborze sprzedawcy kierujemy się – obok niskiej ceny – głównie wiarygodnością.

– Przy wyborze sklepów internetowych kluczowe jest dla Polaków bezpieczeństwo. Na podstawie 3 mln ankiet przeprowadziliśmy badanie, które pokazało nam, że Polacy decydują się na zakupy w sklepach online, które są przede wszystkim bezpieczne, gwarantują szybką dostawę, które są znanymi markami i oferują bezpłatne koszty dostawy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży w Ceneo.pl.

Popularność e-handlu rośnie w Polsce skokowo. W internetowych zakupach Polacy najbardziej cenią możliwość kupowania wygodnie i w każdym momencie, większy wybór produktów, niższe ceny i nieograniczony czas na podjęcie decyzji o zakupie.

– Nasze badanie pokazuje, że 95 proc. Polaków jest usatysfakcjonowanych z zakupów w sklepach internetowych. Pozytywne opinie zamieszczane w serwisie Ceneo dotyczą głównie czasu dostawy i jakości obsługi w sklepach internetowych – mówi Katarzyna Stehlik.

Analiza ponad 3 mln ankiet wypełnionych na przestrzeni ostatniego roku w ramach Programu Zaufanych Opinii Ceneo.pl pokazuje, jak w rzeczywistości Polacy kupują w sieci. Dane serwisu wskazują, że każdego miesiąca polscy konsumenci generują w sklepach internetowych dwa szczyty zakupowe. Zaczynają się one każdego 1. i 10. dnia miesiąca, co związane jest z wypłatą pensji. To zwiększone zainteresowanie zakupami online utrzymuje się jeszcze przez kilka kolejnych dni.

– Polacy najczęściej generują szczyty zakupowe na początku miesiąca, kiedy otrzymują wypłaty – mówi Katarzyna Stehlik – Najwięcej osób dokonuje zakupów w internecie od 1. do 10. dnia miesiąca. Zazwyczaj są to godziny poranne – co oznacza, że Polacy często dokonują zakupów, kiedy docierają do pracy i otwierają laptopa. Są to również godziny późnopopołudniowe i oczywiście takim okresem wzmożonych zakupów jest ostatni kwartał, kiedy przypada Black Friday, Cyber Monday oraz 4 grudnia – Dzień Darmowej Wysyłki.

Statystyki Ceneo pokazują też, że w ciągu ostatniego roku Polacy mocno ograniczyli zakupy online w weekendy, co może wiązać się z niedzielnym zakazem handlu. Prawdopodobnie konsumenci z góry zakładają, że poświęcą ten czas na odpoczynek lub spędzą go z rodziną.

– Zauważyliśmy, że Polacy mniej chętnie dokonują zakupów w niedzielę, ponieważ ten dzień poświęcają na spędzanie czasu z rodziną, na aktywności sportowe. Natomiast liczba transakcji wzrasta w tygodniu, zazwyczaj zamawiamy produkty we wtorki, środy i czwartki – mówi Katarzyna Stehlik.

Wyjątkiem od reguł jest okres przedświąteczny, kiedy zakupy trwają przez cały tydzień i niemal całą dobę. Na przełomie listopada i grudnia sklepy internetowe włączają świąteczne promocje, a kulminacyjnym momentem jest ostatni weekend listopada, czyli tzw. Black Friday. Polacy coraz częściej zwlekają z zakupem prezentów właśnie do tego momentu. Ogólny wzrost zamówień sklepy internetowe notują także w okresie Walentynek i Dnia Dziecka, a najchętniej kupowanymi w sieci produktami w ostatnim roku są te z kategorii zdrowie, uroda i dziecko.

– Polacy bardzo chętnie kupują przez internet zabawki i tutaj zawsze obserwujemy mocno wzrostowy trend w ostatnim kwartale roku. Hitami, które bardzo dobrze się sprzedają, są produkty z kategorii uroda, drobne AGD, beauty i książki. Ostatnio, po wręczeniu Nobla dla Olgi Tokarczuk, zauważyliśmy bardzo dużo zapytań właśnie o jej powieści – mówi Katarzyna Stehlik.

Jak podkreśla, Polacy wybierają sklepy internetowe, kierując się zarówno najniższą ceną, jak i ich wiarygodnością, chętnie korzystając przy tym z takich porównywarek jak Ceneo. Program Zaufanych Opinii Ceneo jest dla użytkowników wiarygodnym źródłem wiedzy na temat sprzedawców i produktów.

Na podstawie ankiet zamieszczanych w serwisie, w których internauci dzielą się swoimi opiniami na temat przebiegu transakcji, obsługi sklepów i procesu dostawy, co roku powstaje Ranking Zaufanych Sklepów. Tegoroczna edycja jest już dziesiątą. W tym roku ranking obejmie w sumie 16 kategorii – to lista marek, którą Polacy darzyli największym zaufaniem w ostatnim roku. W kategorii Multimedia oraz Najlepszy Sklep z „Kup Teraz” pierwsze miejsce zajęła internetowa księgarnia TaniaKsiążka.pl.

– Udział w tym rankingu nas uwiarygadnia. Mimo że e-commerce rozwija się w Polsce już od 15 lat, są jeszcze ludzie, którzy uważają, że mogą zostać oszukani przez sklep internetowy. Wybór sklepu, który zajął pierwsze miejsce w rankingu Ceneo, daje pewną gwarancję, że zamówienie zostanie zrealizowane szybko i dobrze – mówi Łukasz Kierus, założyciel i szef księgarni internetowej TaniaKsiążka.pl.

Jak podkreśla, budowanie zaufania klientów to długi proces, na który składa się wiele czynników: od szerokiej oferty, dostępności produktów, szybkiej realizacji zamówienia i sposobu zapakowania przesyłki aż po cały proces obsługi klienta przed i po zakupie.

Michał Nawrocki, wiceprezes e-sklepu Electro.pl – jednego z liderów AGD i RTV, nagrodzonego w tym roku w kategorii Sklep Dekady – potwierdza, że klienci doceniają sumę doświadczeń i jakość obsługi, co przekłada się na wysoką satysfakcję z zakupów.

– Znalezienie się w rankingu zaufanych opinii przekłada się na biznes, ponieważ każda pozytywna opinia klienta jest czytana przez innych użytkowników, którzy dzięki temu wiedzą, że jest to rzetelny, wiarygodny sprzedawca z dobrą obsługą. To buduje wizerunek – mówi Michał Nawrocki.

– Sklepy, które otrzymały wyróżnienia w Rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo, mają swoją ikonkę. Tak więc spośród kilkudziesięciu innych klienci na pewno zwracają uwagę, że sklep ma pierwsze miejsce, drugie czy trzecie. To ułatwia klientowi wybór sklepu, w którym powinien zrobić zakupy, jeżeli chce mieć pewność, że jego zamówienie zostanie właściwie zrealizowane – dodaje Łukasz Kierus, szef księgarni internetowej TaniaKsiążka.pl.

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Ochrona środowiska

Przemysł chemiczny walczy ze zmianami klimatycznymi. Przyszłość to m.in. innowacyjne wykorzystanie dwutlenku węgla czy chemiczny recykling

Branża chemiczna może pomóc w walce z negatywnymi zmianami klimatycznymi. Inwestuje w rozwiązania, które pozwalają ograniczyć emisję dwutlenku węgla w procesie produkcji czy zanieczyszczenie plastikiem. Przykładem jest opracowany przez BASF biodegradowalny i kompostowalny materiał do produkcji folii rolniczej, wyprodukowany w 85 proc. z naturalnych surowców, który może być też wykorzystana do produkcji worków na śmieci, czy specjalna odmiana nasion soi, która pozwala uzyskiwać wyższe plony. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 11 tys. inżynierów i naukowców w działach badań i rozwoju. Tylko w ubiegłym roku firma zgłosiła ponad 900 patentów.

Media i PR

Hostessing w Polsce pełen nadużyć ze strony klientów i pracodawców. Pierwszy raport dotyczący tej branży wskazuje patologie rynku

Relatywnie dobre zarobki w stosunku do czasu pracy i duża elastyczność, a z drugiej strony – niestabilne umowy, przypadki molestowania seksualnego, upokarzanie i wykorzystywanie – to realia pracy hostess, zatrudnianych na eventach do promocji marek i produktów. Takie usługi świadczy w Polsce około 100 agencji, a zawód hostessy jest silnie sfeminizowany: na 50 kobiet, w większości przed 30. rokiem życia, przypada średnio tylko 1 mężczyzna. Na problemy tego rynku zwraca uwagę pierwszy w Polsce raport dotyczący branży hostessingu.

Konsument

E-mail marketing coraz precyzyjniej dociera z reklamą do konsumentów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji zwiększa jego efektywność o 100 proc.

E-mail marketing to jeden z najtańszych sposobów dotarcia z reklamą do odbiorców. Nie wymaga specjalnych narzędzi, przygotowań ani dużego budżetu, dzięki czemu jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm. Ta forma przekazu staje się coraz bardziej precyzyjna. W mailingu wykorzystywane są nowe technologie, jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja, dzięki czemu efektywność kampanii może być większa o blisko 100 proc. Dynamiczny rozwój odnotowują również kampanie kierowane do użytkowników tabletów i smartfonów.

Problemy społeczne

Pornografię codziennie oglądają dziesiątki tysięcy dzieci. Problemem jest brak zabezpieczeń i zbyt mała świadomość rodziców

Niemal 20 proc. nastolatków w wieku 11–18 lat co najmniej raz w tygodniu ma kontakt z pornografią. Kilkadziesiąt tysięcy dzieci ogląda ją codziennie. Ponad 80 proc. tych treści zawiera elementy przemocy fizycznej. Tymczasem pornografia oglądana w tak młodym wieku buduje nieprawdziwy obraz ludzkiej seksualności, negatywnie wpływa na zdolność do budowania związków – podkreśla Stowarzyszenie Twoja Sprawa inicjator kampanii społecznej "Pornografia uzależnia dzieci". Choć dorośli widzą potrzebę skuteczniejszej ochrony dzieci przed tymi treściami, nie zawsze wiedzą jak to zrobić.