Newsy

Zarabiają, gdy giełda traci. Teraz chcą być na giełdzie.

2012-03-30  |  06:45
Mówi:Mariusz Malec
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Mennica Wrocławska
  • MP4

    Planowany na ten rok debiut Mennicy Wrocławskiej na New Connect nie jest przesądzony. Spółka zastanawia się nad wejściem na rynek podstawowy. Czego spółka, która zarabia na niestabilności rynków finansowych, szuka na giełdzie? – Inwestorom chodzi głównie o zysk, a złoto zawsze będzie się sprzedawać – wyjaśnia Mariusz Malec, prezes Mennicy Wrocławskiej.

    Jeśli władze spółki wybiorą mniejszy NewConnect, Mennica Wrocławska wejdzie na giełdę jeszcze w tym roku. W przypadku rynku głównego debiut zostanie przesunięty na przyszły rok.

     - Myśleliśmy ostatnio nad rynkiem NewConnect, ale coraz bardziej myślimy o debiucie na rynku podstawowym. Jeżeli byłby to debiut na rynku podstawowym, to byłby on przesunięty na rok 2013 - mówi Mariusz Malec, prezes Mennicy Wrocławskiej.

    Spółka chce w ten sposób uzyskać większą wiarygodność.

     - W tej chwili finansujemy się środkami naszego funduszu. Grupa Trinity jest głównym udziałowcem i zarazem głównym dostawcą kapitału dla nas, więc na razie nie narzekamy na brak kapitału. Jeżeli chodzi o wejście na giełdę, myślimy w kategoriach pozyskania wiarygodności i dostępu do kapitału, ale w dłuższej perspektywie - zapewnia Mariusz Malec.

    Mennica Wrocławska w ubiegłym roku sprzedała 0,5 tony złotego kruszcu. Strategia firmy zakłada, że w tym roku  sprzedaż zwiększy się do 2 ton. To dzięki rosnącemu zainteresowaniu inwestorów rynkiem metali szlachetnych, które można obserwować w ostatnim czasie, głównie z powodu zawirowań na światowych rynkach finansowych.

     - Dla nas im gorzej, to tym lepiej, jeżeli chodzi o rynek finansowy; im więcej państw upada, tym dla Mennicy lepiej - mówi Mariusz Malec.

    Zapytany dlaczego w takim razie Mennica wchodzi na rynek kapitałowy, odpowiada: 

     - Inwestorzy zawsze szukają zysków. Złoto w dzisiejszych czasach jest czymś pewnym, jest towarem, który podlega szybkiemu obrotowi. Uważamy, że złoto zawsze się będzie sprzedawać. Jest to produkt nowy w Polsce. Nawet w dobrych czasach to złoto będzie się sprzedawać jako dywersyfikacja portfolio inwestorskiego - podkreśla prezes Mennicy.

    Rynek złota w Polsce wyniósł w ubiegłym roku 3 tony kruszcu. W tym roku ma być prawie dwa razy większy. Mennica szacuje, że sprzedaż złotego kruszcu sięgnie 5,6 ton.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Problemy społeczne

    Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych

    W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.

    Transport

    Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

    Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

    Prawo

    70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

    Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.