Newsy

Zarabiają, gdy giełda traci. Teraz chcą być na giełdzie.

2012-03-30  |  06:45
Mówi:Mariusz Malec
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Mennica Wrocławska
  • MP4

    Planowany na ten rok debiut Mennicy Wrocławskiej na New Connect nie jest przesądzony. Spółka zastanawia się nad wejściem na rynek podstawowy. Czego spółka, która zarabia na niestabilności rynków finansowych, szuka na giełdzie? – Inwestorom chodzi głównie o zysk, a złoto zawsze będzie się sprzedawać – wyjaśnia Mariusz Malec, prezes Mennicy Wrocławskiej.

    Jeśli władze spółki wybiorą mniejszy NewConnect, Mennica Wrocławska wejdzie na giełdę jeszcze w tym roku. W przypadku rynku głównego debiut zostanie przesunięty na przyszły rok.

     - Myśleliśmy ostatnio nad rynkiem NewConnect, ale coraz bardziej myślimy o debiucie na rynku podstawowym. Jeżeli byłby to debiut na rynku podstawowym, to byłby on przesunięty na rok 2013 - mówi Mariusz Malec, prezes Mennicy Wrocławskiej.

    Spółka chce w ten sposób uzyskać większą wiarygodność.

     - W tej chwili finansujemy się środkami naszego funduszu. Grupa Trinity jest głównym udziałowcem i zarazem głównym dostawcą kapitału dla nas, więc na razie nie narzekamy na brak kapitału. Jeżeli chodzi o wejście na giełdę, myślimy w kategoriach pozyskania wiarygodności i dostępu do kapitału, ale w dłuższej perspektywie - zapewnia Mariusz Malec.

    Mennica Wrocławska w ubiegłym roku sprzedała 0,5 tony złotego kruszcu. Strategia firmy zakłada, że w tym roku  sprzedaż zwiększy się do 2 ton. To dzięki rosnącemu zainteresowaniu inwestorów rynkiem metali szlachetnych, które można obserwować w ostatnim czasie, głównie z powodu zawirowań na światowych rynkach finansowych.

     - Dla nas im gorzej, to tym lepiej, jeżeli chodzi o rynek finansowy; im więcej państw upada, tym dla Mennicy lepiej - mówi Mariusz Malec.

    Zapytany dlaczego w takim razie Mennica wchodzi na rynek kapitałowy, odpowiada: 

     - Inwestorzy zawsze szukają zysków. Złoto w dzisiejszych czasach jest czymś pewnym, jest towarem, który podlega szybkiemu obrotowi. Uważamy, że złoto zawsze się będzie sprzedawać. Jest to produkt nowy w Polsce. Nawet w dobrych czasach to złoto będzie się sprzedawać jako dywersyfikacja portfolio inwestorskiego - podkreśla prezes Mennicy.

    Rynek złota w Polsce wyniósł w ubiegłym roku 3 tony kruszcu. W tym roku ma być prawie dwa razy większy. Mennica szacuje, że sprzedaż złotego kruszcu sięgnie 5,6 ton.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.