Mówi: | Marcin Halicki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Braster SA |
Wczesne wykrywanie raka piersi ma być łatwiejsze. Trwają prace nad urządzeniem do samodzielnego badania
Coraz więcej kobiet ma świadomość konieczności regularnej diagnostyki piersi. Polska firma Braster dopracowuje technologię, która umożliwi przeprowadzanie profilaktycznych badań w warunkach domowych. Spółka planuje rozpocząć w 2016 roku komercyjną sprzedaż swojego urządzenia do samodzielnego badania piersi na terenie Polski, by w kolejnych latach zaoferować produkt za granicą.
Braster Tester ma pojawić się na polskim rynku w drugiej połowie 2016 roku. Urządzenie ma umożliwiać samodzielne badanie piersi przez kobiety – obraz termograficzny stworzony przez ciekłokrystaliczne matryce będzie przesyłany bezpośrednio do centrum medycznego. Kobiety w smartfonach będą miały zainstalowane aplikacje, które poinstruują je odnośnie przebiegu badania, a także przypomną o regularnych testach.
Takiego systemu nie produkuje jeszcze żadna firma na świecie. Braster obiecuje dużą skuteczność diagnostyczną. Urządzenie będzie skutecznie wykrywać komórki nowotworowe, które z natury generują podwyższoną temperaturę.
Docelowo rynki zagraniczne dla tego innowacyjnego produktu są znacznie bardziej perspektywiczne niż polski.
– Poziom edukacji w Polsce w zakresie profilaktyki raka piersi jest średni. Zagrożenie w krajach Europy Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych jest dwa razy wyższe niż w Polsce, więc i świadomość potrzeby badania jest dwa razy większa – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Halicki, prezes zarządu Braster SA.
Przyznaje jednak, że popularyzacja produktu jest wyzwaniem. Co prawda technologia sprawdza się w warunkach klinicznych i działa w szpitalach, ale teraz spółka musi przekonać do zakupu zwykłe Polki. Urządzenie ma bowiem docelowo służyć do samodzielnego badania w domu.
Halicki ocenia jednak, że rośnie świadomość kobiet na temat raka piersi i obawa przed zachorowaniem na niego, więc również potrzeba posiadania urządzeń do samodiagnostyki będzie coraz większa.
– Nie ma na razie żadnej alternatywy, oprócz pójścia do lekarza. Tymczasem prawdopodobnie każdy ma w rodzinie czy wśród znajomych przypadki raka piersi i to z pewnością wzbudza niepokój. Braster Tester da kobietom unikalną możliwość przeprowadzenia pełnowartościowego badania medycznego w warunkach domowych, łącznie z automatyczną diagnozą, która według nas będzie bardziej precyzyjna, niż diagnoza stawiana przez lekarza w gabinecie medycznym – przekonuje Halicki.
Prezes spółki dodaje, że matryce będą produkowane w zakładzie firmy w Szeligach, pod Warszawą. Niektóre z pozostałych komponentów będą dostarczane przez firmy zewnętrzne.
Co roku w Polsce na raka piersi umiera około 5 tys. kobiet, a 15 tys. dowiaduje się o chorobie.
Czytaj także
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-14: Trwa kontrola szczepień dzieci. Rodzice uchylający się od tego obowiązku muszą się liczyć z karami
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-05-21: Przybywa ośrodków zajmujących się medycyną długowieczności. Pacjenci zyskują dostęp do najnowszych technologii medycznych
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.