Mówi: | dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek |
Funkcja: | główna ekonomistka |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Firmy pożyczkowe napędzają polską konsumpcję
Firmy pożyczkowe pośrednio wspierają wzrost gospodarczy, bo ich działalność przekłada się na wzrost konsumpcji gospodarstw domowych, która generuje 60 proc. polskiego PKB – uważa główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Obecnie nad uregulowaniem rynku pożyczek pracuje Ministerstwo Finansów.
– Jeżeli konsumpcja indywidualna Jana i Marii Kowalskich jest wspomagana kredytem czy pożyczką, to oznacza, że spożywamy więcej, a wtedy nasz PKB rośnie szybciej, niż kiedy nasze spożycie oparte byłoby tylko i wyłącznie na naszych dochodach – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Łatwo dostępne pożyczki zwiększają konsumpcję prywatną.
– Jeżeli mamy stabilną pracę i przyzwoite dochody, to jesteśmy w stanie przyspieszyć naszą konsumpcję, czyli jeżeli nam się marzy nowy telewizor, jeżeli nam się marzy coś nowego ze sprzętu RTV/AGD, to możemy zaciągnąć kredyt i mieć pieniądze już dzisiaj, a spłacać oszczędzając w kolejnych okresach – dodaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria ekonomistka Lewiatana.
Ministerstwo Finansów chce uregulować rynek pożyczek pozabankowych, co ma polegać m.in. na stworzeniu rejestru firm pożyczkowych i wciągnięciu ich pod nadzór Komisji Nadzoru Finansowego. Ministerstwo Finansów chce również podwyższyć kary za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia i wprowadzić górny limit kosztu kredytu.
– Ważnym elementem w myśleniu o uregulowaniu tego rynku jest to, że to będzie rodzaj gwarancji dla potencjalnych klientów. Gwarancji, że instytucje, które będą w systemie regulowanym, pod nadzorem KNF, są wiarygodne i że w razie potrzeby warto współpracować z nimi, a nie z firmami, które tym regulacjom nie podlegają – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Jednocześnie ocenia, że obecna działalność tych firm pożyczkowych, które funkcjonują zgodnie z prawem, nie jest niebezpieczna dla klientów. Przede wszystkim dlatego, że udzielając pożyczek bazują na środkach własnych, a nie jak banki – na depozytach klientów.
Nowe przepisy zaostrzą kryteria funkcjonowania i wejścia na rynek firm pożyczkowych, jednocześnie zwiększą też bezpieczeństwo finansowe klientów. Oznacza to, że w oficjalnym rejestrze znajdą się jedynie te podmioty, które spełnią prawnie określone warunki organizacyjne i finansowe. Dzięki rejestrowi pożyczkobiorcy zyskają pewność, że dana firma ma wystarczający kapitał do tego, by prowadzić dalszą działalność.
Czytaj także
- 2024-11-22: Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
- 2024-11-22: Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.