Newsy

Ponad 5 tysięcy użytkowników w niecałe 3 miesiące – sukces płatności komórką od T-Mobile w Polsce

2013-03-11  |  06:35
Mówi:Thomas Kiessling
Funkcja:dyrektor ds. produktu i innowacji
Firma:Deutsche Telekom
  • MP4
  • Po niecałych trzech miesiącach od wprowadzenia usługi mobilnych płatności T-Mobile miała już ponad 5 tys. aktywnych użytkowników. Polska spółka należąca do Deutsche Telekom chce, by do końca roku było ich 10 razy więcej. Po Polsce usługa mobilnych płatności będzie sukcesywnie wprowadzana w 5 innych państwach, w tym w Niemczech i Czechach.

    Z wyników wprowadzenia usługi MyWallet w Polsce zadowolony jest Thomas Kiessling, dyrektor ds. produktu i innowacji Deutsche Telekom.

     – Po trzech miesiącach działalności mamy w Polsce pięć tysięcy aktywnych użytkowników – to dobry wynik. Nasi polscy koledzy oczekują, że do końca tego roku będzie ich nawet 50 tys. I to jest ambitny cel – mówi Thomas Kiessling Agencji Informacyjnej Newseria.

    Polska jest pierwszym krajem, w którym Deutsche Telekom wprowadziło usługę płatności mobilnych. Zadecydowała o tym, m.in.,duża ilość terminali wyposażonych w NFC(ang. Near Field Communication). To technologia, w których urządzenia mobilne mogą komunikować się z terminalem za pomocą fal radiowych na małą odległość, około 4 centymetrów.

     – W Polsce penetracja NFC to nawet 80 proc. punktów w największych miastach. Terminale NFC liczone są w setkach tysięcy. I to jest osiągnięcie – wyjaśnia Thomas Kiessling. – Zaczęliśmy od Polski, bo tu w ciągu ostatniego roku, od Euro 2012, uzyskaliśmy znacząco duży portfel i zwiększyła się liczba punktów, gdzie można płacić zbliżeniowo.

    Jak podkreśla, np. w Niemczech tylko kilka procent punktów oferuje taką płatność. Jednak to jeden z rynków, gzie usługa MyWallet pojawi się w następnej kolejności. W tym roku Deutsche Telekom chce wprowadzić ją jeszcze na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji.

    Polscy koledzy mają w tej chwili w portfelu cztery banki, co już gwarantuje dobre pokrycie. Wystartujemy w innych krajach, kiedy będziemy mieli wystarczającą liczbę kart płatniczych, naszych kart pre-paid, rozwinięte metody płatności, i wystarczającą sieć terminali NFC, po to, by ludzie mieli możliwość płacenia w wystarczająco dużej liczbie sklepów – mówi przedstawiciel Deutsche Telekom.

    Polscy klienci firmy w najbliższych miesiącach mogą się spodziewać kolejnych nowości, w tym smartfonów z systemem operacyjnym Mozilli.

     – Polska jest silna pod względem płatności i komunikacji mobilnej, dlatego tu wprowadziliśmy MyWallet, a teraz smartfony z systemem Mozilla Firefox, i będą kolejne – podkreśla Thomas Kiessling.

    Na razie Firefox na smartfony nie będzie oferował usługi MyWallet, ale jak podkreśla Andrzej Gładki z Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora T-Mobile, jest to tylko kwestia czasu.

     – Uruchomienie MyWallet to był bardzo trudny projekt. Byłoby niezwykle trudnym przedsięwzięciem zrobić to od początku na Firefoksie. Firefox musi najpierw uzyskać dojrzałość i wtedy będziemy pracować nad NFC. Wydaje się, ze 2014 rok to okres, w którym będzie można zaimplementować NFC w systemie najwcześniej – prognozuje kierownik Działu Zarządzania Produktami - Terminale w PTC.

    Wyjaśnia, że największym problem w szybkim rozwijaniu tej usługi jest konieczność przystosowania telefonów na potrzeby płatności mobilnych.

     – Trzeba naprawdę głęboko modyfikować software tych urządzeń, co wymaga dużo czasu i wysiłku. Mamy już 8 urządzeń kompatybilnych, certyfikowanych i przygotowanych do naszej usługi. Ale z mojej perspektywy jest to największe wyzwanie – dodaje Andrzej Gładki. – Wszystkie nowe telefony, zwłaszcza te najbardziej rozpoznawalne, będziemy chcieli jak najszybciej przygotować do pracy z NFC, płatnościami mobilnymi. Ale są pewne ograniczenia czasowe, nie dzieje się to z automatu, choć pewnie w przyszłości tak będzie.

    Usługa MyWallet oparta o technologię NFC działa w T-Mobile od końca października. Korzystać z niej mogą m.in. klienci Raiffeisen Polbanku, mBanku, Getin i Noble Banku. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych

    Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.

    Finanse

    Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

    Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.

    Prawo

    Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

    Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.