Newsy

Rosną oszczędności Polaków. W ciągu roku o 10 proc.

2013-09-03  |  06:20

Rocznie oszczędności Polaków rosną średnio o 10 proc. Ze względu na historycznie niskie stopy procentowe w ostatnim czasie spada zainteresowanie lokatami, a rośnie rynkiem kapitałowym – głównie funduszami inwestycyjnymi. Ci, którzy boją się ryzyka, trzymają pieniądze na niskooprocentowanych kontach lub na elastycznych lokatach długoterminowych, których oprocentowanie wskazuje już na oczekiwane podwyżki stóp.

 – Spodziewamy się, że mniej więcej od połowy przyszłego roku zaczną rosnąć stopy. To oznacza, że widzimy już dzisiaj bardzo korzystne oprocentowanie dla dwuletnich depozytów – mówi Piotr Grzybczak, dyrektor zarządzający BGŻOptima.

Korzystne, czyli ok. 4-procentowe. To wciąż zbyt mało dla tych, którzy pamiętają lokaty oprocentowane na 8 czy 9 proc. w skali roku. Dlatego widać większą skłonność Polaków do trzymania pieniędzy na rachunkach bieżących i kontach oszczędnościowych. Klienci banków wolą nie zarabiać nic, niż dostawać bardzo niewielkie oprocentowanie, ale mieć zamrożone pieniądze na dłuższy czas.

Depozyt długoterminowy wcale jednak nie oznacza zamrożenia środków pod groźbą utraty odsetek.

 – Są teraz na rynku oferty, które proponują z jednej strony bardzo wysoką stopę charakterystyczną dla dwuletniego depozytu, to jest nawet 4 proc., a jednocześnie zapewniają klientom elastyczność – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Grzybczak.

Taka oferta zadowala obecnie 45 proc. oszczędzających, tyle bowiem oszczędności jest lokowane właśnie w depozytach bankowych. Na tych, którzy chcą więcej, czekają rynki kapitałowe – w czasach niskich stóp i wzrostów na giełdach ta oferta przyciąga coraz więcej klientów.

 – Widzimy, że rosną środki w funduszach inwestycyjnych. Ten wzrost w ciągu ostatniego roku wyniósł 14 mld zł, to jest bardzo wysoki wzrost – mówi dyrektor zarządzający BGŻOptima. – Spodziewam się, że nadal będzie rosło znaczenie rynków kapitałowych kosztem depozytów, aczkolwiek przed nami decyzja odnośnie OFE.

Ta decyzja może zburzyć spokój na giełdzie. Jednak nie będzie to miało, zdaniem rozmówcy Newserii, skutków w dłuższym terminie. Większe znaczenie ma kondycja gospodarki jako całości, a z wielu stron płyną sygnały ożywienia.

 – Poza tym polska giełda, porównując inne rynki kapitałowe, rosła jednak trochę wolniej niż nawet rynek niemiecki, więc gdy wyklaruje się sytuacja wokół OFE, polski rynek kapitałowy może być bardzo dobrym miejscem do lokowania środków. To rozstrzygnie się już we wrześniu – mówi Piotr Grzybczak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.