Mówi: | Jarosław Janecki |
Funkcja: | główny ekonomista |
Firma: | Societe Generale |
Rosnąca inflacja może przyspieszyć decyzję o podwyżce stóp procentowych
W najbliższą środę Rada Polityki Pieniężnej zdecyduje o poziomie stóp procentowych w Polsce. Decyzja o podwyżce prawdopodobnie jeszcze nie zapadnie, ale niewykluczone, że stopy wzrosną szybciej niż jeszcze niedawno przewidywano. Wszystko przez znacznie mocniejszy niż oczekiwany dotychczas wzrost cen w lipcu. Wiele też wskazuje na to, że ceny w kolejnych miesiącach będą rosły, podobnie jak polski PKB.
– Z całą pewnością będziemy mieli do czynienia z coraz wyższą inflacją w kolejnych miesiącach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Janecki, główny ekonomista Societe Generale. – Lipiec był specyficznym miesiącem, ponieważ mieliśmy do czynienia z bardzo niską bazą statystyczną z ubiegłego roku. Poza tym ceny żywności nie spadały już tak bardzo, jak normalnie byśmy tego oczekiwali w okresie letnim.
Na razie jednak oczekiwania gospodarstw domowych są bardzo niskie. W sierpniu ankietowani twierdzili, że przewidują, że w kolejnych 12 miesiącach inflacja wyniesie 0,2 proc., czyli tyle, o ile ceny rosły w czerwcu. To rekordowo niskie oczekiwania. Badani nie znali jednak jeszcze wskaźnika za lipiec, którego wysokość przekraczała wskazania większości ekonomistów i wyniosła 1,1 proc. rok do roku.
– Jeśli chodzi o kolejne miesiące, w przypadku oczekiwań inflacyjnych ważna jest nie tyle sama liczba, sama dynamika, którą zobaczymy w badaniach, ale struktura tego wskaźnika – wyjaśnia Janecki. – W strukturze wskaźnika widzimy, w jaki sposób ankietowani "przesuwają się" w kierunku odpowiedzi stwierdzającej, że inflacja będzie rosła szybciej niż w poprzednich okresach. Na to przede wszystkim będzie zwracała uwagę Rada Polityki Pieniężnej.
Struktura wyników opublikowanych w piątek przez NBP wskazuje na niewielki spadek udziału respondentów oczekujących szybszego lub podobnego do bieżącego wzrostu cen. W sierpniu 14,2 proc. respondentów sądziło, że ceny będą w przyszłości rosły szybciej niż dotychczas, około 50 proc. twierdziło, że obecna niska inflacja nie zmieni się, a 18,9 proc. orzekło, że spodziewa się jeszcze niższego wzrostu cen.
Ekonomiści Societe Generale przewidują, że pierwszych podwyżek stóp procentowych można spodziewać się wiosną 2014 r.
Czytaj także
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-04-25: Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.