Newsy

Wonga.com popiera regulację rynku pożyczek pozabankowych. Firma kwestionuje tylko jeden zapis w propozycji Ministerstwa Finansów

2013-10-21  |  06:40

Uregulowanie rynku pożyczek pozabankowych przysłuży się branży, choć niektóre propozycje Ministerstwa Finansów mogą w pewnych obszarach hamować rozwój działających w internecie firm z branży finansowej – uważa Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga.com w Polsce. Wśród takich zapisów wymienia m.in. wymóg pisemnej zgody klienta na sprawdzenie informacji o jego historii kredytowej w BIK.

 – Cieszymy się, że regulacje się pojawiają. Wiele z nich jest rzeczywiście koniecznych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający internetowej firmy Wonga.com w Polsce.

Ministerstwo Finansów chce m.in. stworzyć rejestr firm pożyczkowych i poddać je nadzorowi KNF. Proponuje też obowiązek współpracy firm pożyczkowych z biurami informacji gospodarczej oraz udzielanie pisemnej zgody na sprawdzenie danych konsumenta w biurach informacji kredytowej, a także podwyższenie kar za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia. Zastanawia się również nad wprowadzeniem maksymalnego limitu kosztu kredytu. 

 – Jest sporo dobrych pomysłów, np. rejestracja firm pożyczkowych, która pozwoli zwiększyć przejrzystość rynku czy obowiązkowa wymiana informacji z biurami informacji gospodarczej i kredytowej, choć Wonga była pionierem w bezpośredniej współpracy z BIK jako podmiot sektora niebankowego – mówi Marcin Borowiecki.

W projekcie resortu finansów znalazły się jednak i takie regulacje, do których firma ma zastrzeżenia, bo obawia się, że mogą hamować rozwój rynku. Do takich zapisów należy m.in. wymóg pisemnej zgody klienta na sprawdzenie informacji o jego historii kredytowej w BIK.

 – Jest to krok wstecz w szeroko rozumianym rozwoju usług online, dlatego że nasz produkt może być używany w różnych kontekstach w internecie, klienci chcą konsumować w internecie, a wymóg pisemnej zgody w odniesieniu do BIK–u, który nie ma zastosowania w przypadku BIG–ów, może sprawić, że ta ochrona konsumenta będzie niepełna – tłumaczy Marcin Borowiecki.

Jednocześnie zaznacza, że nie obawia się, że zaostrzenie nadzoru nad sektorem finansowym ograniczy liczbę klientów Wonga.com. 

 – Klienci przychodzą do nas nie dlatego, że są obostrzenia po stronie banków, tylko dlatego, że jest to lepszy produkt, szybszy, i jesteśmy w stanie w ciągu 15 minut wypłacić kwotę pieniędzy, której klienci potrzebują – wyjaśnia.

Propozycje założeń do nowej ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy Prawo Bankowe oraz niektórych innych ustaw Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec sierpnia. Trwają konsultacje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.