Mówi: | Paweł Biskupski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Systemics-PAB |
Brakuje badań jakości internetu szerokopasmowego. Eksperci proponują nagradzanie najlepszych operatorów
W Polsce wciąż nie ma oficjalnych badań jakości sieci internetu szerokopasmowego. Dzięki regularnym badaniom Urząd Komunikacji Elektronicznej mógłby nie tylko karać słabych operatorów, ale i nagradzać najlepszych. UKE zapewnia, że poprawa jakości sieci to jeden z priorytetów.
– Utrzymanie dobrej jakości wymaga inwestycji, a więc operator, który stara się polepszyć jakość, powinien być w jakiś sposób nagradzany, np. w postaci certyfikatu UKE, określającego, że dany operator jest najlepszy w danej kategorii. Taka nagroda będzie miała bardzo dużą wartość z punktu widzenia marketingowego – uważa Paweł Biskupski, prezes zarządu Systemics-PAB, spółki specjalizującej się pomiarach jakości sieci i usług telekomunikacyjnych.
W tej chwili raporty z badań jakości usług publikowane przez Urząd mają funkcję głównie informacyjną i nie stanowią podstawy do karania operatorów. Biskupski zaznacza jednak, że UKE nie powinno koncentrować się na karaniu najsłabszych operatorów, lecz przede wszystkim promować tych, którzy pozytywnie wyróżniają się na rynku. UKE kontroluje obecnie jakość sieci stacjonarnych i mobilnych, w ogóle jednak nie bada jakości dostępu do internetu szerokopasmowego. Swoje niezależne badania prowadzą tylko sami operatorzy, ale nie muszą się dzielić ich wynikami.
– W tej chwili w ramach memorandum, które dotyczy jakości, pod patronatem UKE, rozmawiamy na temat pomiarów w Polsce, po to, żeby stworzyć informację o jakości sieci – mówi Paweł Biskupski Agencji Informacyjnej Newseria.
Memorandum, o którym wspomina, to inicjatywa UKE, która ma na celu osiągnięcie celów wyznaczonych przez Komisję Europejską.
Biskupski podkreśla, że operatorzy oferują poszczególne usługi na zróżnicowanych poziomach jakości. UKE zwraca uwagę na to, że z roku na roku jakość świadczonych usług wzrasta, ale równocześnie na rynku działa coraz więcej operatorów, a oczekiwania abonentów są coraz bardziej wyśrubowane.
– W zakresie jakości usług zawsze jest i będzie szerokie pole do działań na rzecz konsumenta – nigdy nie jest tak dobrze, by nie mogło być lepiej – podkreśla Piotr Jaszczuk, doradca prezesa UKE.
Dodaje, że poziom jakości usług to jeden z priorytetów UKE do 2015 r.
Obecnie badania jakości są wykonywane przez operatorów 3-4 razy w roku. UKE swoje raporty publikuje w cyklu kwartalnym lub półrocznym, a do tego co najmniej raz w roku ukazują się wyniki badań wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych. Biskupski podkreśla, że Polska powinna wzorować się na Niemczech, Austrii lub Rosji, gdzie badania wykonuje się często, a ich wyniki są jawne. Na tych rynkach bardzo mocno zwraca się uwagę na jakość sieci telekomunikacyjnych.
Szybki internet mocno spóźniony. Nad Polską wisi groźba zwrotu unijnych pieniędzy
30 mld zł na powszechny dostęp Polaków do internetu. Coraz mniej czasu na budowę sieci szerokopasmowej
Unia da miliard złotych na internet szerokopasmowy w Polsce Wschodniej
Czytaj także
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-11-21: Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-09-09: Coraz więcej młodych ludzi chce zostać rzecznikiem patentowym. Trwa nabór na aplikację rzecznikowską
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-08-19: Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.