Mówi: | Przemysław Przybylski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Lotnisko Chopina w Warszawie |
Dwa nowe terminale na Lotnisku Chopina - pasażerski wiosną 2015 r., potem cargo
Do 2016 r. na warszawskim Lotnisku Chopina ma powstać nowy terminal cargo. Na razie nie wiadomo, czy obiekt zbuduje port lotniczy czy zewnętrzny inwestor na gruncie otrzymanym od lotniska. Najpierw, bo już wczesną wiosny przyszłego roku, podróżni skorzystają z gruntownie zmodernizowanej części terminala pasażerskiego.
‒ Analizujemy jeszcze możliwości prawne i biznesowe dotyczącego tego, które rozwiązania będą najlepsze dla naszego przedsiębiorstwa: czy dzierżawa gruntu komuś, kto zbuduje na nim własny terminal cargo, czy wybudowanie własnymi siłami, a później dzierżawienie powierzchni. Jeszcze tego nie wiemy, analizy trwają – zdradza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina.
Nowy terminal cargo to odpowiedź lotniska na rosnący ruch towarowy. W I półroczu w warszawskim porcie lotniczym odprawiono 27 tys. ton cargo, czyli o ponad 18 proc. więcej rok do roku. Przybylski zapowiada, że nowy obiekt zostanie uruchomiony w przyszłym roku lub najpóźniej w 2016 r.
Wcześniej zakończona zostanie druga z terminalowych inwestycji na Lotnisku Chopina. Do końca tego roku zakończyć powinny się prace związane z modernizacją starej części terminala pasażerskiego. Pierwsi podróżni skorzystają z niego na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku, po zakończeniu odbiorów i testów.
‒ To jest początek sezonu letniego i myślę, że od tego momentu będziemy mogli obsługiwać pasażerów już w obu częściach naszego terminala A – zapowiada Przemysław Przybylski. ‒ Modernizacji starej części terminala przebiega dobrze, zgodnie z harmonogramem.
Starsza część terminala została zamknięta dla pasażerów w związku z modernizacją już we wrześniu 2012 r. Budynek wymagał gruntownego remontu, bo miał już wtedy 20 lat, a komfortem, standardem i wyglądem, znacznie odbiegał od nowszej części terminala pasażerskiego Lotniska Chopina.
Około trzymiesięczny okres przeznaczony na odbiory i testy ma zapobiec problemom przy eksploatacji zmodernizowanej części lotniska. Takie pojawiły się m.in. w nowo budowanym porcie lotniczym w Berlinie. Miał on pierwotnie zostać oddany do użytku już w 2011 r., a po opóźnieniach inwestycyjnych datę otwarcia wyznaczono na czerwiec 2012 r. Zaledwie miesiąc przed tym terminem jednak okazało się, że w budynku wystąpiły problemy techniczne i otwarcie trzeba było przełożyć. Port im. Willy’ego Brandta do teraz pozostaje zamknięty i nie wiadomo, kiedy uda się go uruchomić.
‒ Już przy projektowaniu nowego terminala braliśmy pod uwagę wszystkie możliwe niepowodzenia i staraliśmy się tak zaprojektować, żeby uniknąć wszelkich wpadek. Myślę, że nie będzie żadnych problemów, tym bardziej że to jest modernizacja, a nie budowa od początku. Myślę, że możemy zagwarantować, że na przełomie marca i kwietnia pasażerowie będą mogli już z niego korzystać – zapewnia Przybylski.
Dodaje, że prawdopodobnie terminal przetestują też statyści udający pasażerów. Będą oni przechodzić całą procedurę wylotu i przylotu, tak jak normalni podróżni, by sprawdzić każdy etap działalności lotniska.
Czytaj także
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.