Newsy

Kobiety stanowią zdecydowaną mniejszość wśród inwestorów. Przez kryzys zaczynają się jednak tym tematem interesować

2023-03-13  |  06:20

Badania prowadzone wśród inwestorów pokazują, że kobiety są w tym gronie zdecydowaną mniejszością. Przed rozpoczęciem przygody z inwestowaniem powstrzymuje je m.in. brak wiedzy na ten temat, niedobór kapitału i strach przed utratą środków. Galopująca inflacja i niepewność skłaniają jednak kobiety do większego zainteresowania się tym tematem. Główną motywacją jest nie tylko chęć rozsądnego zarządzania oszczędnościami, by uchronić je przed spadkiem wartości, ale także niezależność finansowa, która jest dla Polek tak istotna.

Osiem na dziesięć Polek czuje się niezależna finansowo i jest to najwyższy odsetek spośród badanych 12 krajów europejskich – wynika z badania „Womenomics Study” Mastercarda. Dla większości z nich oznacza to możliwość zarabiania własnych pieniędzy, dzięki czemu nie muszą polegać na innych, a dla co czwartej – to posiadanie oszczędności. Dla 65 proc. pań uzyskanie niezależności finansowej jest jedną z głównych aspiracji w życiu i większość podejmuje ku temu odpowiednie działania.

– W ostatnich latach kobiety coraz częściej dbają o swoją niezależność finansową i bezpieczeństwo finansowe, a wręcz dążą również do wolności finansowej. Widać, że coraz więcej kobiet jest zainteresowanych tymi tematami, co oczywiście jest bardzo korzystne, dlatego że ogólnie edukacja finansowa przydaje się każdemu, niezależnie od płci – mówi agencji Newseria Biznes Dorota Sierakowska, finansistka, inwestorka, założycielka Girls Money Club. – Natomiast jeżeli chodzi o inwestowanie, to kobiety są wciąż w zdecydowanej mniejszości.

Z „Ogólnopolskiego Badania Inwestorów 2022” przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych wynika, że niecałe 9 proc. społeczności inwestorów stanowią kobiety. Udział pań w tym gronie na przestrzeni ostatnich lat pozostaje mniej więcej na tym samym poziomie, ale – jak podkreśla ekspertka – ostatni okres niepewności skłonił je do większej aktywności, szczególnie w obszarze zdobywania wiedzy inwestycyjnej.

– Trudno się temu dziwić, ponieważ w okresie wysokiej inflacji dużo bardziej uwiera nas to, że nasze oszczędności tracą na wartości i mamy dużo większą motywację dotyczącą tego, żeby zarządzić naszymi finansami. Podobnie jest zresztą w kontekście trudnej sytuacji gospodarczej – gdy bardziej boimy się o nasze miejsce pracy, gdy widzimy, że nasza pensja nie nadąża za wzrostem cen, to mamy dużo większą motywację, żeby mądrze naszymi pieniędzmi zarządzać – mówi Dorota Sierakowska.

Chociaż styl inwestowania zależy głównie od charakteru danego inwestora czy inwestorki, to widać pewne wspólne cechy charakterystyczne dla płci żeńskiej. Jedną z nich jest metodyczne podejście do inwestowania – kobiety najpierw zdobywają wiedzę na temat pierwszych kroków w inwestowaniu, a dopiero potem zaczynają budować swój portfel inwestycyjny. Często decydują się najpierw na małe kwoty i skupiają na budowaniu poduszki finansowej, czyli bezpiecznym ulokowaniu pieniędzy na tzw. czarną godzinę.

– Przede wszystkim kobiety są bardziej ostrożne na początku swojej drogi na rynku inwestycyjnym. Często rozpoczynają przygodę z inwestowaniem od bardzo zachowawczych obligacji detalicznych Skarbu Państwa, natomiast później przechodzą na bardziej ryzykowne, bardziej odważne instrumenty, np. fundusze ETF oparte o rynek akcji – wymienia finansistka. – Nierzadko również w ramach dywersyfikacji kobiety dorzucają sobie trochę złota, czy to w formie fizycznej, czy w formie ETF-ów, a więc te inwestycje są bardzo zróżnicowane, ale tworzone w przemyślany sposób.

Jak podkreśla, kobiety dużo częściej niż mężczyźni są zainteresowane inwestowaniem pasywnym.

– Często jako osobom zabieganym zależy im na tym, żeby ich oszczędności były ulokowane w ciekawy, perspektywiczny sposób, ale żeby nie musiały spędzać na co dzień dużo czasu na podejmowaniu decyzji inwestycyjnych – mówi Dorota Sierakowska. – A więc kobiety inwestują nieco inaczej, aczkolwiek też to się zmienia, są również kobiety, które z powodzeniem inwestują aktywnie.

Z ubiegłorocznego raportu „Polki i ich inwestycje 2022” opracowanego przez iKsync.com na podstawie badania prawie 400 kobiet wynika, że jedna na trzy Polki chce rozpocząć przygodę z inwestowaniem. 60 proc. pań spróbowałoby inwestycji przy niskich kwotach i w momencie, gdyby informacje na jej temat były proste i zrozumiałe. Jedna na trzy ocenia, że niewiele wie o inwestowaniu, a tylko 15 proc. ocenia swoją wiedzę jako dobrą lub bardzo dobrą (wśród mężczyzn – 41 proc.). Prawie połowa kobiet przyznaje, że nie inwestuje, ponieważ boi się utraty środków, a co czwarta uważa, że brak jej możliwości finansowych.

– Aby mądrze zacząć swoją przygodę z inwestowaniem, warto na start pozbyć się pewnych przekonań dotyczących pieniędzy, rozpoczynając od tego, że inwestowanie jest tylko dla osób bogatych, bo tak nie jest – można zacząć inwestować, nawet mając 100 zł – aż po przekonanie, że inwestowanie jest bardzo ryzykowne, ponieważ są instrumenty, za pomocą których można inwestować w sposób bardzo bezpieczny, wręcz zachowawczy – mówi założycielka Girls Money Club.

Ekspertka radzi, by podchodzić do przygody z inwestowaniem w trzyetapowy sposób. Pierwszym etapem jest budowanie solidnej poduszki finansowej, czyli oszczędności, które wystarczą na kilka miesięcy życia. Drugim etapem jest stopniowe budowanie portfela inwestycyjnego z uwzględnieniem także oszczędności na emeryturę.

– Jeżeli zrobimy te dwa pierwsze kroki, to oczywiście może to wystarczyć, ale możemy też później zdobywać wiedzę bardziej szczegółową, bardziej specjalistyczną i uczyć się inwestowania w inne instrumenty – mówi założycielka Dorota Sierakowska.

Inicjatywa Girls Money Club ma właśnie uczyć kobiety, jak budować swoje finansowe bezpieczeństwo i niezależność. Służy temu szereg webinarów i podcastów, ale także rozmowy z mentorkami i innymi członkiniami klubu oraz użytkowniczkami platformy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.