Newsy

Mistrzowie świata i Europy promują sport w szkołach. W mediach społecznościowych zachęcają uczniów podstawówek do aktywności fizycznej

2019-05-14  |  06:20
Mówi:Marek Citko, ambasador Drużyny Energii

Robert Leszczyński, dyrektor marketingu sportowego New Balance Polska

Anna Wioletta Kamińska, nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej w Mrocznie

Dawid Rutkowski, nauczyciel wychowania fizycznego w

Funkcja:
Firma:

200 szkół z całej Polski bierze udział w drugiej edycji programu Drużyna Energii, którego ideą jest promowanie sportu wśród uczniów polskich podstawówek. To istotne o tyle, że – jak pokazują statystyki – już co trzeci ośmiolatek w Polsce ma nadwagę. Stąd potrzebne jest zaangażowanie szkół i rodziców, ale promować sport, aktywność i zdrowe odżywianie wśród młodzieży pomagają też sukcesy polskich sportowców.

– Mamy nadzieję, że ten program wpłynie na lepszą kondycję młodzieży, bo – jak obserwujemy w szkołach – różnie z tym bywa. Tak naprawdę nie jest źle, ale do ideału bardzo dużo nam brakuje. Mamy świadomość, że telefony czy komputery zabierają młodzieży dużo czasu, a sport jest odkładany na później. Poprzez Drużynę Energii chcemy zachęcać młodzież do ruchu, do spełniania sportowych marzeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Citko, były piłkarz i Ambasador Drużyny Energii.

Drużyna Energii to ogólnopolski program sportowo-edukacyjny skierowany do uczniów klas VI–VIII szkoły podstawowej, którego partnerami są Grupa Energa i New Balance. Główny cel to przekonanie młodzieży do większej aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych. W tym celu akcja wykorzystuje internet i media społecznościowe.

Program wspierają znani i lubiani przez młode pokolenie ambasadorzy: piłkarz Marek Citko, siatkarz Krzysztof Ignaczak, dziennikarz sportowy Bartosz Ignacik, piłkarski freestyler Krzysztof Golonka, mistrzyni Europy w siatkówce Izabela Bełcik oraz najlepszy „dunker” świata Rafał Lipiński. Raz w miesiącu na stronie internetowej projektu ambasadorzy publikują 4 filmy z ćwiczeniami, które uczniowie muszą powtórzyć. Za każde wideo, w którym powtórzą trening mistrzów, szkoła otrzymuje punkty. Najlepsza podstawówka zyskuje miano zwycięzcy miesiąca i wygrywa wizytę ambasadorów, a także ma szansę na udział w Wielkim Finale, który odbędzie się w czerwcu na gdańskim Stadionie Energa.

– Obecnie w projekcie bierze udział 200 szkół. Dostajemy dwu- albo nawet trzykrotnie więcej filmików z ćwiczeniami niż w poprzedniej edycji. Każdego miesiąca mamy blisko 10 tys. nadesłanych nagrań – mówi Robert Leszczyński, dyrektor marketingu sportowego New Balance Polska.

Szkoła, która w danym miesiącu prześle najciekawsze nagranie, może liczyć na odwiedziny ambasadorów i wspólny trening. W kwietniu maksymalną liczbę filmów wysłało pięć szkół, dlatego o wygranej decydowały zaangażowanie i staranność wykonywanych zadań. Zwycięzcą okazała się szkoła podstawowa w Mrocznie w województwie warmińsko-mazurskim.

– Braliśmy udział już w pierwszej edycji Drużyny Energii i otarliśmy się o zwycięstwo w ostatnim etapie. Ale to nas zmobilizowało jeszcze bardziej, przystąpiliśmy do kolejnej edycji i mamy sukces. Lekcje z ambasadorami Drużyny Energii są wyjątkowym wydarzeniem, na które czekaliśmy – mówi Anna Wioletta Kamińska, nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej w Mrocznie.

– To jest dla nas wyjątkowe święto, które kosztowało nas dużo pracy, żebyśmy mogli gościć mistrzów świata i Europy. Spotykaliśmy się praktycznie codziennie, aby nagrywać filmiki – dodaje Dawid Rutkowski, nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej w Mrocznie.

Obecna edycja Drużyny Energii jest już drugą. W premierowej, ubiegłorocznej uczniowie przesłali łącznie ponad 20 tys. filmów z ćwiczeniami, a Drużyna Energii przejechała 2,2 tys. kilometrów, odwiedzając szkoły w Olszynach, Żorach, Gdyni, Kętrzynie i Łęgu Probostwie.

– Dotychczas byliśmy i w dużych szkołach, i w małych miejscowościach. Akurat teraz mieliśmy okazję przeprowadzić finał w jednej z mniejszych, ale atmosfera była niesamowita. Klimat i infrastruktura takich miejsc pozwalają przeprowadzić tutaj naprawdę niezapomniany event. Obecność lokalnych władz, frekwencja dzieciaków i rodziców wskazuje, że takie imprezy mają sens i są dużym wydarzeniem w skali regionu – mówi Robert Leszczyński.

W czwartym miesiącu zmagań ambasadorzy przygotowali dla uczniów kolejne ćwiczenia, które można znaleźć na stronie internetowej projektu.

– Mam nadzieję, że po tym programie więcej dzieci będzie ćwiczyło, a przede wszystkim niektóre uwierzą w siebie. My też jesteśmy z małych miejscowości, zaczynaliśmy w małych klubach, ale udało nam się osiągnąć szczyty sportu. Pokazujemy dzieciom, że przez taki trening, charakter, samozaparcie też mogą dojść bardzo wysoko – mówi Marek Citko.

Czytaj także

Kalendarium

Bankowość

Od dziś małe i średnie firmy mogą się ubiegać o unijne dofinansowania z BGK. Warunkiem wysoka innowacyjność projektów

Premia technologiczna to jedna z flagowych form wsparcia dla firm z sektora MŚP, które mają pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę. Dotacja z unijnych środków może sięgnąć aż 6 mln zł. Do tej pory skorzystało z niej ponad 500 firm, a kwota udzielonego im wsparcia zbliża się do 970 mln zł. Kolejne wnioski o dofinansowanie premią technologiczną innowacyjni przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą składać od 15 października. Bank Gospodarstwa Krajowego uruchamia dziś kolejny, szósty już konkurs.

Ochrona środowiska

Enea wybuduje wielkoobszarowe farmy fotowoltaiczne na terenach rolnych. Powstaną głównie na Dolnym Śląsku, w województwie lubuskim i zachodniopomorskim

Polska już w tym roku ma się szansę znaleźć na 4. miejscu w UE pod względem rocznych przyrostów nowych mocy fotowoltaicznych – szacuje Instytut Energetyki Odnawialnej. Według ekspertów to właśnie technologia PV i morskie instalacje wiatrowe będą dominować w polskim OZE w perspektywie nadchodzących lat. Dlatego właśnie Grupa Enea chce budować wielkoobszarowe farmy fotowoltaiczne na nieruchomościach rolnych, należących do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. KOWR dysponuje ponad 1,5 mln ha gruntów, spośród których zostaną wybrane te o niskiej przydatności rolniczej. Oba podmioty podpisały umowę o współpracy i zawiążą spółkę celową, a wspólny projekt może docelowo objąć tereny położone w całym kraju.

Finanse

Cyberprzestępcy podszywają się pod Netfliksa czy PayPal, by wyłudzić pieniądze. Polacy potrzebują edukacji związanej z cyberbezpieczeństwem

Rośnie liczba cyberataków. Tylko w 2018 roku CERT Polska zanotował ponad 3,7 tys. incydentów naruszenia cyberbezpieczeństwa. To przede wszystkim phishing, dystrybucja złośliwego oprogramowania i spam. W ciągu roku trzykrotnie wzrosła liczba fałszywych sklepów internetowych. Cyberprzestępcy stale poszukują nowych historii, które uwiarygodnią ich przed odbiorcami wiadomości. Zagrożenia w sieci przybliży kampania edukacyjna „CyberLiga”, która w stylistyce znanych produkcji takich jak „Gra o Tron” czy „Avengers”, pokazuje, że w cyberprzestrzeni cały czas toczy się niebezpieczna gra.

Transport

Do 2028 roku polskie lotniska mają obsłużyć 74 mln pasażerów. Rolę hubów mogą spełnić lotniska regionalne, nie tylko Centralny Port Komunikacyjny

Polskie porty lotnicze notują dwukrotnie wyższą dynamikę wzrostu niż europejska średnia. W I półroczu 2019 roku obsłużyły 22,3 mln pasażerów, z czego lotniska regionalne – 62 proc. Tym samym było to dotychczas najlepsze półrocze w historii polskich portów regionalnych. Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego może stanowić zagrożenie dla lokalnych lotnisk, zwłaszcza tych położonych blisko CPK, czyli w Łodzi, Bydgoszczy i Lublinie.