Newsy

NCBR rozdał młodym naukowcom 40 mln zł na wdrażanie innowacyjnych projektów

2014-12-23  |  06:55
Mówi:prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego

prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • MP4
  • Młodzi liderzy nagrodzeni. W piątej edycji programu Lider, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 36 młodych naukowców otrzymało w sumie 40 mln zł na realizację swoich innowacyjnych projektów. – Bez wsparcia młodych i zdolnych ludzi duże środki z UE i budowana infrastruktura naukowa będą nieprzydatne – podkreśla prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    Wszyscy dzisiaj mówimy o innowacyjności, a ona bez nauki nie istnieje. Więc tworzymy ramy prawne i finansowe, będą duże fundusze strukturalne na współpracę nauki i biznesu, przygotowujemy różne centra transferu technologii, ale tak naprawdę te ramy będą puste bez liderów, bez ludzi młodych, zmotywowanych, energicznych, z pomysłami, którzy chcą z jednej strony uprawiać dobrą naukę, a z drugiej strony wdrażać swoje pomysły, żeby były pożyteczne dla społeczeństwa i gospodarki – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    W piątej edycji programu Lider, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 36 młodych naukowców otrzymało w sumie 40 mln złotych na realizację swoich projektów. Maksymalne dofinansowanie jednego projektu wynosi 1,2 mln złotych, a jego realizacja może trwać do 36 miesięcy. Dzięki udziałowi w programie młodzi naukowcy zwiększają swoje szanse na odniesienie sukcesu na początku kariery naukowej – wyłonieni w dwuetapowym konkursie laureaci otrzymują środki na stworzenie i zarządzanie własnym zespołem badawczym. Wyniki ich badań mają być potem wdrożone w gospodarce.

    Uczymy się powoli, że trzeba skomercjalizować wyniki nauki, bo duża jej część powinna być praktyczna i przydatna dla społeczeństwa. Ale żeby udawała nam się ta komercjalizacja, wszyscy uczestnicy tego długiego procesu muszą mieć świadomość, jak ważna jest współpraca, jak ważne są rozwiązania prawne, które w tej chwili powstają – podkreśla minister.

    Zainteresowanie programem jest duże – w tej edycji wpłynęło 240 wniosków, z których ze względów formalnych odrzucono 11, a dofinansowanie otrzymał co szósty projekt.

    NCBR w planach ma już uruchomienie kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku.

    W ciągu pięciu edycji programu przyznaliśmy już 176 grantów na łączną kwotę 182 mln zł. Mamy więc zainwestowane spore pieniądze w karierę najlepszych młodych naukowców i to pozwala nam z optymizmem myśleć o polskiej nauce już za kilka lat – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

    W ramach dotychczasowych edycji największą liczbą liderów może się poszczycić Politechnika Warszawska. Z tej uczelni pochodzi 16 młodych naukowców wyróżnionych przez NCBR. Na kolejnych miejscach znalazły się Politechnika Gdańska (12 liderów) oraz Politechnika Poznańska i Politechnika Łódzka (po 9 liderów). Spośród uniwersytetów najwięcej laureatów programu Lider pochodzi z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego (po 7 laureatów).

    Na całym świecie już dostrzeżono, że młodzi wymagają specjalnej szansy, że mogą mieć równie dobre pomysły co doświadczeni naukowcy, a na pewno mają w większości przypadków więcej entuzjazmu i chęci zmagania się z tym, co się wydaje niemożliwe. Dlatego na nich trzeba stawiać, nie rezygnując ze wsparcia najlepszych naukowców o dojrzałym profilu – zapewnia prof. Kurzydłowski.

    Wśród osiągnięć Liderów na pierwszy plan wysuwa się sukces laureata trzeciej edycji programu dra inż. Tomasza Żernickiego i jego projekt AudioSense: Opracowanie prototypowego systemu rekonstrukcji wirtualnej sceny dźwiękowej z wykorzystaniem bezprzewodowych sieci sensorowych. Eksperci podkreślają, że Zylia, stworzony przez jego firmę wynalazek, może zrewolucjonizować branżę muzyczną i filmową.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.