Newsy

NCBR rozdał młodym naukowcom 40 mln zł na wdrażanie innowacyjnych projektów

2014-12-23  |  06:55
Mówi:prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego

prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • MP4
  • Młodzi liderzy nagrodzeni. W piątej edycji programu Lider, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 36 młodych naukowców otrzymało w sumie 40 mln zł na realizację swoich innowacyjnych projektów. – Bez wsparcia młodych i zdolnych ludzi duże środki z UE i budowana infrastruktura naukowa będą nieprzydatne – podkreśla prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    Wszyscy dzisiaj mówimy o innowacyjności, a ona bez nauki nie istnieje. Więc tworzymy ramy prawne i finansowe, będą duże fundusze strukturalne na współpracę nauki i biznesu, przygotowujemy różne centra transferu technologii, ale tak naprawdę te ramy będą puste bez liderów, bez ludzi młodych, zmotywowanych, energicznych, z pomysłami, którzy chcą z jednej strony uprawiać dobrą naukę, a z drugiej strony wdrażać swoje pomysły, żeby były pożyteczne dla społeczeństwa i gospodarki – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    W piątej edycji programu Lider, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 36 młodych naukowców otrzymało w sumie 40 mln złotych na realizację swoich projektów. Maksymalne dofinansowanie jednego projektu wynosi 1,2 mln złotych, a jego realizacja może trwać do 36 miesięcy. Dzięki udziałowi w programie młodzi naukowcy zwiększają swoje szanse na odniesienie sukcesu na początku kariery naukowej – wyłonieni w dwuetapowym konkursie laureaci otrzymują środki na stworzenie i zarządzanie własnym zespołem badawczym. Wyniki ich badań mają być potem wdrożone w gospodarce.

    Uczymy się powoli, że trzeba skomercjalizować wyniki nauki, bo duża jej część powinna być praktyczna i przydatna dla społeczeństwa. Ale żeby udawała nam się ta komercjalizacja, wszyscy uczestnicy tego długiego procesu muszą mieć świadomość, jak ważna jest współpraca, jak ważne są rozwiązania prawne, które w tej chwili powstają – podkreśla minister.

    Zainteresowanie programem jest duże – w tej edycji wpłynęło 240 wniosków, z których ze względów formalnych odrzucono 11, a dofinansowanie otrzymał co szósty projekt.

    NCBR w planach ma już uruchomienie kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku.

    W ciągu pięciu edycji programu przyznaliśmy już 176 grantów na łączną kwotę 182 mln zł. Mamy więc zainwestowane spore pieniądze w karierę najlepszych młodych naukowców i to pozwala nam z optymizmem myśleć o polskiej nauce już za kilka lat – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

    W ramach dotychczasowych edycji największą liczbą liderów może się poszczycić Politechnika Warszawska. Z tej uczelni pochodzi 16 młodych naukowców wyróżnionych przez NCBR. Na kolejnych miejscach znalazły się Politechnika Gdańska (12 liderów) oraz Politechnika Poznańska i Politechnika Łódzka (po 9 liderów). Spośród uniwersytetów najwięcej laureatów programu Lider pochodzi z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego (po 7 laureatów).

    Na całym świecie już dostrzeżono, że młodzi wymagają specjalnej szansy, że mogą mieć równie dobre pomysły co doświadczeni naukowcy, a na pewno mają w większości przypadków więcej entuzjazmu i chęci zmagania się z tym, co się wydaje niemożliwe. Dlatego na nich trzeba stawiać, nie rezygnując ze wsparcia najlepszych naukowców o dojrzałym profilu – zapewnia prof. Kurzydłowski.

    Wśród osiągnięć Liderów na pierwszy plan wysuwa się sukces laureata trzeciej edycji programu dra inż. Tomasza Żernickiego i jego projekt AudioSense: Opracowanie prototypowego systemu rekonstrukcji wirtualnej sceny dźwiękowej z wykorzystaniem bezprzewodowych sieci sensorowych. Eksperci podkreślają, że Zylia, stworzony przez jego firmę wynalazek, może zrewolucjonizować branżę muzyczną i filmową.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

    Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

    Media i PR

    M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

    Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

    Firma

    Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

    Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.