Newsy

Nowe programy resortu nauki mają rozbudzić innowacyjność oraz zwiększyć współpracę między szkołami i uczelniami

2014-12-03  |  06:50

Nowe programy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego mają zacieśnić współpracę szkół z uniwersytetami. Uniwersytet Młodych Wynalazców i Akademickie Centrum Kreatywności za łącznie 4,5 mln zł mają stworzyć ciąg edukacyjny, by kształcić kreatywnych obywateli i zwiększyć innowacyjność. W ciągu ostatnich kilku lat wydatki na rozwój szkół wyższych i instytutów naukowych wyniosły ponad 27 mld zł. Powstało 200 nowych laboratoriów. Uczelnie mają wykorzystać powstałą bazę do popularyzacji nauki.

 – Oba programy – kreatywny uczeń, student, obywatel i centra akademickie – obliczone są na zacieśnianie więzów między szkołami a uczelniami i na tworzenie jednego ciągu edukacyjnego – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Obecnie brakuje współpracy między tymi instytucjami. Uczniowie zainteresowani fizyką czy chemią dostają przede wszystkim wiedzę teoretyczną, niepopartą doświadczeniami. Programy stworzone przez resort nauki mają jednak zwiększyć kreatywność i innowacyjność uczniów, lepiej przygotowani do pracy z młodzieżą mają być również nauczyciele.

Uczelnie dostają takich studentów, jakich wypuszczą szkoły podstawowe i licea. Uniwersytet Młodych Wynalazców pozwala współpracować uczelniom z tymi uczniami, którzy interesują się chemią, fizyką, doświadczeniami, chcą chodzić na wykłady czy korzystać z laboratoriów uniwersyteckich – mówi minister nauki. – Właśnie ogłosiliśmy wyniki konkursu, który będą prowadziły uniwersytety – dodaje.

Uczniowie z 40 projektów, którym przyznano finansowanie, będą mogli prowadzić projekty z kadrą akademicką, korzystać z bibliotek czy laboratoriów. W ostatnich latach wydatki na szkoły wyższe i instytuty naukowe przekroczyły 27 mld zł. Powstało ponad 200 nowych laboratoriów i centrów badawczych. W przyszłym roku nakłady na szkolnictwo wyższe mają sięgnąć 14 mld zł.

Budżet programu Uniwersytet Młodych Wynalazców wynosi 2 mln zł, każdy projekt może otrzymać maksymalnie 50 tys. zł.

 Jest także Akademickie Centrum Kreatywności, czyli program skierowany do nauczycieli. Chcemy, żeby oni również uczyli w sposób nieco inny, myśleli nieco innymi kategoriami – tłumaczy prof. Kolarska-Bobińska.

Powstanie 10 centrów, w których nauczyciele będą kształceni w oparciu o najnowsze metody, tak by umieli rozwijać zainteresowania wśród uczniów. Ministerstwo planuje, że dzięki temu metody dydaktyczne zostaną upowszechnione w szkołach. Wartość programu to 2,5 mln zł, do każdego centrum może trafić 250 tys. zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.