Newsy

Nowe programy resortu nauki mają rozbudzić innowacyjność oraz zwiększyć współpracę między szkołami i uczelniami

2014-12-03  |  06:50

Nowe programy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego mają zacieśnić współpracę szkół z uniwersytetami. Uniwersytet Młodych Wynalazców i Akademickie Centrum Kreatywności za łącznie 4,5 mln zł mają stworzyć ciąg edukacyjny, by kształcić kreatywnych obywateli i zwiększyć innowacyjność. W ciągu ostatnich kilku lat wydatki na rozwój szkół wyższych i instytutów naukowych wyniosły ponad 27 mld zł. Powstało 200 nowych laboratoriów. Uczelnie mają wykorzystać powstałą bazę do popularyzacji nauki.

 – Oba programy – kreatywny uczeń, student, obywatel i centra akademickie – obliczone są na zacieśnianie więzów między szkołami a uczelniami i na tworzenie jednego ciągu edukacyjnego – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Obecnie brakuje współpracy między tymi instytucjami. Uczniowie zainteresowani fizyką czy chemią dostają przede wszystkim wiedzę teoretyczną, niepopartą doświadczeniami. Programy stworzone przez resort nauki mają jednak zwiększyć kreatywność i innowacyjność uczniów, lepiej przygotowani do pracy z młodzieżą mają być również nauczyciele.

Uczelnie dostają takich studentów, jakich wypuszczą szkoły podstawowe i licea. Uniwersytet Młodych Wynalazców pozwala współpracować uczelniom z tymi uczniami, którzy interesują się chemią, fizyką, doświadczeniami, chcą chodzić na wykłady czy korzystać z laboratoriów uniwersyteckich – mówi minister nauki. – Właśnie ogłosiliśmy wyniki konkursu, który będą prowadziły uniwersytety – dodaje.

Uczniowie z 40 projektów, którym przyznano finansowanie, będą mogli prowadzić projekty z kadrą akademicką, korzystać z bibliotek czy laboratoriów. W ostatnich latach wydatki na szkoły wyższe i instytuty naukowe przekroczyły 27 mld zł. Powstało ponad 200 nowych laboratoriów i centrów badawczych. W przyszłym roku nakłady na szkolnictwo wyższe mają sięgnąć 14 mld zł.

Budżet programu Uniwersytet Młodych Wynalazców wynosi 2 mln zł, każdy projekt może otrzymać maksymalnie 50 tys. zł.

 Jest także Akademickie Centrum Kreatywności, czyli program skierowany do nauczycieli. Chcemy, żeby oni również uczyli w sposób nieco inny, myśleli nieco innymi kategoriami – tłumaczy prof. Kolarska-Bobińska.

Powstanie 10 centrów, w których nauczyciele będą kształceni w oparciu o najnowsze metody, tak by umieli rozwijać zainteresowania wśród uczniów. Ministerstwo planuje, że dzięki temu metody dydaktyczne zostaną upowszechnione w szkołach. Wartość programu to 2,5 mln zł, do każdego centrum może trafić 250 tys. zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.