Mówi: | Justyna Suchecka, dziennikarka edukacyjna Konrad Ciesiołkiewicz, Fundacja Orange |
Okres nauki zdalnej przyspieszył budowę szkoły przyszłości. Ponad połowa nauczycieli kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych
W trakcie edukacji zdalnej ponad połowa nauczycieli bardziej kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych – wynika z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie pandemii koronawirusa”. Jednocześnie wielu z nich miało problem z przekazywaniem wiedzy w sposób zdalny, a niemal połowa czuje się słabo przygotowana do prowadzenia takich zajęć. To dlatego od wzmacniania kompetencji cyfrowych nauczycieli będzie zależało kształtowanie się szkoły jutra. O tym, jak może wyglądać przyszłość edukacji i szkoły, będą rozmawiali nauczyciele, dyrektorzy i rodzice podczas konferencji online 15 października na stronie jutrowszkole.pl.
– Edukacja zdalna w czasie pandemii była olbrzymim wyzwaniem dla wszystkich: dla nauczycieli, uczniów, lecz także rodziców, bo oni nie byli wcześniej tak mocno wciągnięci w proces nauczania. Zawsze widzieli tylko zadania domowe, teraz widzą to, co się dzieje w klasie – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Justyna Suchecka, dziennikarka edukacyjna. – Początki były bardzo trudne, ale im dalej w zdalną edukację, tym lepiej nam szło. To na pewno daje nam obraz tego, jak będzie wyglądała szkoła przyszłości i czego jeszcze musimy się nauczyć.
Z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie pandemii koronawirusa” przeprowadzonego przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej i Fundację Dbam o Mój Zasięg przy współpracy z Fundacją Orange wynika, że ponad połowa nauczycieli częściej i bardziej kreatywnie wykorzystywała cyfrowe narzędzia, np. kręcili krótkie filmy czy robili cyfrowe notatki. Ponad 80 proc. do przygotowania lekcji szukało dodatkowych informacji, także w internecie.
– O edukacji zdalnej mówiliśmy dużo, często w kontekście negatywnym, ale też dużo pozytywnych rzeczy z tego wynika – dodaje Justyna Suchecka. – Ponad połowa nauczycieli jest zadowolona z lekcji zdalnych. Chętnie brało w nich udział 51 proc. nauczycieli, ale tylko 14 proc. uczniów.
Połowa badanych uczniów oceniła jednak lekcje prowadzone zdalnie jako mniej atrakcyjne niż przed pandemią. Może to wynikać m.in. z tego, że nauczyciele w dużej mierze pracowali metodami podającymi (filmy, prezentacje), a nie aktywizującymi (np. quizy, interaktywne gry). Tylko niewielki odsetek uczniów deklaruje, że chętniej brał udział w lekcjach zdalnych, mniej niż połowa zaś wyszukiwała dodatkowe informacje w sieci, aby przygotować się do zajęć.
– Pandemia obnażyła nasze braki i niedostatki, a także brak umiejętności zdobywania i przekazywania wiedzy za pomocą urządzeń zdalnych, które przed COVID-em były narzędziami uzupełniającymi system edukacji. COVID-19 wymusił na nas zupełnie inne metody nauczania – wyjaśnia Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange.
Choć nauczyciele chętniej niż przed pandemią wykorzystywali cyfrowe narzędzia, to – jak wynika z badania – do nauki zdalnej nie byli przygotowani. O ile prawie 60 proc. badanych rodziców dobrze ocenia przygotowanie nauczycieli oraz szkół do przekazywania wiedzy w sposób zdalny, o tyle sami zainteresowani oceniają własne przygotowanie już nieco gorzej. Prawie 45 proc. uważa, że czuje się przygotowanych do zdalnego nauczania w stopniu małym i umiarkowanym.
– Dlatego prowadzimy szereg programów w zakresie edukacji cyfrowej. Takim przykładem jest program Lekcja:Enter skierowany do nauczycieli. W jego ramach mamy przeszkolić 75 tys., czyli 12–15 proc. wszystkich nauczycieli w Polsce – wskazuje Konrad Ciesiołkiewicz.
Lekcja: Enter to program realizowany od ubiegłego roku ze środków unijnych. W jego ramach z bezpłatnych szkoleń podnoszących cyfrowe kompetencje mogą korzystać nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych. O tym, czy doświadczenia zdalnej nauki można przekuć w sukces szkoły, jak powinna wyglądać przyszłość edukacji w świecie pełnym nowych technologii będą rozmawiali eksperci ds. edukacji i innowacji podczas konferencji online organizowanej przez Fundację Orange 15 października o godzinie 15:00.
– Transmisja będzie dostępna na stronie jutrowszkole.pl. Podczas debaty spróbujemy odpowiedzieć na trudne pytania, które nauczyciele pewnie sobie zadają: jak nie stracić entuzjazmu i zaangażowania, jak powinna wyglądać przyjazna szkoła i mądra edukacja, jak efektywnie wykorzystywać do tego nowe technologie – mówi ekspert z Fundacji Orange. – Zapraszamy wszystkich, którzy z troską podchodzą do edukacji dzieci i młodzieży. Mam na myśli całą społeczność szkolną, czyli rodziców, nauczycieli, dyrektorów, organizacje pozarządowe, wszystkie środowiska, które przejmują się losem systemu edukacji w Polsce w czasach COVID-19.

Pandemia może spopularyzować e-learning na polskich uczelniach. Potrzebne są jednak środki i właściwe prawo
![Dzieci potrzebują wsparcia podczas pandemii. Bajkoterapia może im pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa [DEPESZA]](https://www.newseria.pl/files/1097841585/305-bajkoterapia-foto2,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Dzieci potrzebują wsparcia podczas pandemii. Bajkoterapia może im pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa [DEPESZA]

Polski rynek odnotował rekordowy wzrost zainteresowania webinarami. Aktywność w tym obszarze wzrosła 12-krotnie
Czytaj także
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.