Newsy

ZUS edukuje młodzież na temat ubezpieczeń społecznych. Rozpoczęła się druga edycja programu „Lekcje z ZUS”

2015-09-09  |  06:45
Mówi:Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty

Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczyciel podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum im. Juliusza Słowackiego

Funkcja:Aleksandra Kowalska, Zuzanna Kostecka, Agata Werezińska, uczennice VII Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie
  • MP4
  • Ruszyła druga edycja projektu edukacyjnego „Lekcje z ZUS”. Specjalnie przygotowany program zajęć w szkołach pozwala uczniom zyskać wiedzę na temat systemu ubezpieczeń społecznych. Dzięki temu będą bardziej świadomi, wchodząc na rynek pracy. Podczas zajęć uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dowiadują się m.in., jakie obowiązki ma pracownik i pracodawca oraz po co nam solidaryzm społeczny.

    Badania pokazują, że młodzi ludzie niewiele wiedzą o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych. Projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS” to szansa, by zmienić ten stan i sprawić, by ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, świadomie podejmowali związane z tym decyzje.

    Młode pokolenie jest w innej sytuacji niż starsi. W naszym przypadku pewna umowa o pracę i związane z nią obowiązki pracodawcy załatwiają za nas pewne rzeczy. Młodzi dzisiaj borykają się z inną rzeczywistością: samozatrudnieniem, prowadzeniem działalności gospodarczej, również z umowami śmieciowymi. Wszystkie decyzje czymś skutkują. Uczniowie na zajęciach zyskują praktyczną wiedzę na temat tego, czym skutkuje podjęcie danej decyzji, a czym jej niepodjęcie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty.

    „Lekcje z ZUS” są autorskim projektem Zakładu prowadzonym pod patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Podczas zajęć uczeń poznaje korzyści płynące z  systemu ubezpieczeń oraz uświadamia sobie konsekwencje wykluczenia się z niego.

    Uczniowie pozyskują informacje na temat ubezpieczeń społecznych, ich rodzaju, od czego zależy wysokość przyszłej emerytury, czym skutkują zaniedbania związane z brakiem wpływu składek, czym skutkują umowy śmieciowe – tłumaczy Dorota Sokołowska. – W programie są również kwestie związane z ryzykiem gospodarczym, prowadzeniem działalności gospodarczej i solidaryzmem społecznym, bo jak wiadomo, ubezpieczenia społeczne to są także świadczenia wypłacane w przypadku różnych zdarzeń, jak np. renty.

    Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, ocenia, że uczniowie, którzy brali udział w tym projekcie, chętnie pracowali na tych lekcjach.

    Młodzi ludzie stawiają przede wszystkim na praktyczność i użyteczność danego projektu. Jeśli wiedzą, że zdobywaną wiedzę będą mogli wykorzystać w życiu dorosłym, to nie trzeba im więcej zachęt. To jest najlepsza zachęta, którą młodzieży możemy zaproponować – mówi Rutka-Wierzejska.

    Zainteresowanie szkół jest bardzo duże. W samym tylko konkursie wiedzy „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, organizowanym w ramach programu, wystartowało ponad 320 placówek i 11 tysięcy uczniów.

    Sami uczniowie potwierdzają te opinie.

    Na temat ZUS-u krąży wiele mitów. Te lekcje pomogły mi dowiedzieć się wielu praktycznych rzeczy, chociaż nie ze wszystkich świadczeń mogę teraz korzystać, to jednak wiedza ta przyda się w przyszłości. Wolę być świadoma tego, na co przeznaczane są moje składki i jak w przyszłości będę mogła z tego korzystać – mówi Aleksandra Kwiatkowska, uczennica VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Warszawie.

    Lekcje są prowadzone w bardzo przejrzysty sposób, pani nie goni z tematem, możemy pytać. Wszystkie nasze pytania są rozpatrzone i dowiadujemy się dużo ciekawych rzeczy. Wiem już, że kiedy będę przyjmowana do pracy, muszę zwrócić uwagę na umowę, jaką będę podpisywać – dodaje Zuzanna Kostecka.

    Z obserwacji ZUS wynika, że wiedza Polaków na temat ubezpieczeń społecznych wciąż jest niewystarczająca. Zajęcia edukacyjne dla najmłodszych mają to zmienić.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.