Mówi: | Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczyciel podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum im. Juliusza Słowackiego |
Funkcja: | Aleksandra Kowalska, Zuzanna Kostecka, Agata Werezińska, uczennice VII Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie |
ZUS edukuje młodzież na temat ubezpieczeń społecznych. Rozpoczęła się druga edycja programu „Lekcje z ZUS”
Ruszyła druga edycja projektu edukacyjnego „Lekcje z ZUS”. Specjalnie przygotowany program zajęć w szkołach pozwala uczniom zyskać wiedzę na temat systemu ubezpieczeń społecznych. Dzięki temu będą bardziej świadomi, wchodząc na rynek pracy. Podczas zajęć uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dowiadują się m.in., jakie obowiązki ma pracownik i pracodawca oraz po co nam solidaryzm społeczny.
Badania pokazują, że młodzi ludzie niewiele wiedzą o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych. Projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS” to szansa, by zmienić ten stan i sprawić, by ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, świadomie podejmowali związane z tym decyzje.
– Młode pokolenie jest w innej sytuacji niż starsi. W naszym przypadku pewna umowa o pracę i związane z nią obowiązki pracodawcy załatwiają za nas pewne rzeczy. Młodzi dzisiaj borykają się z inną rzeczywistością: samozatrudnieniem, prowadzeniem działalności gospodarczej, również z umowami śmieciowymi. Wszystkie decyzje czymś skutkują. Uczniowie na zajęciach zyskują praktyczną wiedzę na temat tego, czym skutkuje podjęcie danej decyzji, a czym jej niepodjęcie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty.
„Lekcje z ZUS” są autorskim projektem Zakładu prowadzonym pod patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Podczas zajęć uczeń poznaje korzyści płynące z systemu ubezpieczeń oraz uświadamia sobie konsekwencje wykluczenia się z niego.
– Uczniowie pozyskują informacje na temat ubezpieczeń społecznych, ich rodzaju, od czego zależy wysokość przyszłej emerytury, czym skutkują zaniedbania związane z brakiem wpływu składek, czym skutkują umowy śmieciowe – tłumaczy Dorota Sokołowska. – W programie są również kwestie związane z ryzykiem gospodarczym, prowadzeniem działalności gospodarczej i solidaryzmem społecznym, bo jak wiadomo, ubezpieczenia społeczne to są także świadczenia wypłacane w przypadku różnych zdarzeń, jak np. renty.
Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, ocenia, że uczniowie, którzy brali udział w tym projekcie, chętnie pracowali na tych lekcjach.
– Młodzi ludzie stawiają przede wszystkim na praktyczność i użyteczność danego projektu. Jeśli wiedzą, że zdobywaną wiedzę będą mogli wykorzystać w życiu dorosłym, to nie trzeba im więcej zachęt. To jest najlepsza zachęta, którą młodzieży możemy zaproponować – mówi Rutka-Wierzejska.
Zainteresowanie szkół jest bardzo duże. W samym tylko konkursie wiedzy „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, organizowanym w ramach programu, wystartowało ponad 320 placówek i 11 tysięcy uczniów.
Sami uczniowie potwierdzają te opinie.
– Na temat ZUS-u krąży wiele mitów. Te lekcje pomogły mi dowiedzieć się wielu praktycznych rzeczy, chociaż nie ze wszystkich świadczeń mogę teraz korzystać, to jednak wiedza ta przyda się w przyszłości. Wolę być świadoma tego, na co przeznaczane są moje składki i jak w przyszłości będę mogła z tego korzystać – mówi Aleksandra Kwiatkowska, uczennica VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Warszawie.
– Lekcje są prowadzone w bardzo przejrzysty sposób, pani nie goni z tematem, możemy pytać. Wszystkie nasze pytania są rozpatrzone i dowiadujemy się dużo ciekawych rzeczy. Wiem już, że kiedy będę przyjmowana do pracy, muszę zwrócić uwagę na umowę, jaką będę podpisywać – dodaje Zuzanna Kostecka.
Z obserwacji ZUS wynika, że wiedza Polaków na temat ubezpieczeń społecznych wciąż jest niewystarczająca. Zajęcia edukacyjne dla najmłodszych mają to zmienić.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.