Newsy

40 złotych rocznie. Tyle każdego Polaka kosztuje unijny obowiązek stosowania biopaliw

2011-12-06  |  00:34
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Szczęśniak
Funkcja:Ekspert rynku paliw i gazu

Unia Europejska nakazała, aby do 2020 roku udział biopaliw w transporcie wynosił 10%. Polska narzuciła sobie bardzo szybkie, a jednocześnie kosztowne tempo dojścia do tego poziomu.

- Polska jest bardzo gorliwym wykonawcą europejskich dyrektyw i przodujemy w tej wielkości zużycia biopaliw w Europie – przekonuje Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw. - Przerzucono w tym roku koszty zużycia, dodawania biopaliw w tym roku na kierowców – na użytkowników samochodów. Szacuje się, że w ubiegłym roku te koszty wynosiły około 6 gorszy na litr każdego paliwa, co w sumie na polskim rynku robi kwotę około 1,5 miliarda złotych. Czyli około 40 złotych na kieszeń każdego obywatela naszego kraju.

Zwiększanie udziału biopaliw kosztuje kraje Unii Europejskiej 3 mld euro rocznie. Większość surowców do produkcji biopaliw w Polsce pochodzi z importu.

- Dotujemy z naszych pieniędzy uprawiających rzepak, czy uprawiających inne rośliny i produkujących biopaliwa spoza Polski. Czyli tak naprawdę jest to pewna pompa, która poprzez biopaliwa wypompowuje pieniądze z naszego kraju do tych, którzy dostarczają do Polski surowce i biokomponenty – uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Głównie Francji i Niemiec.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.