Newsy

KNF: Rekomendacja ws. bankowych polis do końca roku

2012-03-13  |  06:20
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce regulować rynek bancassurance tak, by chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą. Banki ostrzegają, że bardziej restrykcyjna rekomendacja może spowodować, że polisy znikną z ich ofert, a wtedy dostęp do niektórych usług bankowych zostanie ograniczony.

    W opinii KNF klienci nie są dostatecznie informowani o przysługujących im prawach i ich obowiązkach wynikających z umowy ubezpieczenia. Regulator zwrócił uwagę m.in. na zbyt wysokie prowizje pobierane przez banki przy sprzedaży polis. Chce również wyraźnego podziału ról między bankami a zakładami ubezpieczeń.

    Nam chodzi o to, żeby zgodnie z najlepszymi standardami, klient wiedział za co płaci, jakie są obowiązki banków i ubezpieczycieli, żeby ubezpieczenie miało charakter rzeczywisty, a nie teoretyczny i żeby jasno było określone to, które ryzyka bank ma zabezpieczone, a które nie - wymienia Wojciech Kwaśniak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

    I podkreśla, że taki czytelny rozkład zwiększy zaufanie społeczeństwa do instytucji bankowych i firm ubezpieczeniowych.

     - Zapowiedzieliśmy, że w porozumieniu z uczestnikami rynku wydamy rekomendację odnośnie dobrych praktyk działania w tym obszarze. Myślę, że do końca roku ona zostanie wydana. Być może na skutek pewnych rozwiązań prawnych, które są w przepisach rangi ustawowej, będzie konieczność zaproponowania drobnych zmian, ale będzie to proces transparentny i nie będzie przebiegał w sposób gwałtowny - zapewnia Wojciech Kwaśniak.

    Do 31 marca banki i firmy ubezpieczeniowe mają czas na przesłanie propozycji ws. sposobów i terminów rozwiązania wskazanych przez KNF nieprawidłowości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Konsument

    Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]

    Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

    DlaWas.info

    Konsument

    Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych

    Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.