Newsy

KNF: Rekomendacja ws. bankowych polis do końca roku

2012-03-13  |  06:20
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce regulować rynek bancassurance tak, by chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą. Banki ostrzegają, że bardziej restrykcyjna rekomendacja może spowodować, że polisy znikną z ich ofert, a wtedy dostęp do niektórych usług bankowych zostanie ograniczony.

    W opinii KNF klienci nie są dostatecznie informowani o przysługujących im prawach i ich obowiązkach wynikających z umowy ubezpieczenia. Regulator zwrócił uwagę m.in. na zbyt wysokie prowizje pobierane przez banki przy sprzedaży polis. Chce również wyraźnego podziału ról między bankami a zakładami ubezpieczeń.

    Nam chodzi o to, żeby zgodnie z najlepszymi standardami, klient wiedział za co płaci, jakie są obowiązki banków i ubezpieczycieli, żeby ubezpieczenie miało charakter rzeczywisty, a nie teoretyczny i żeby jasno było określone to, które ryzyka bank ma zabezpieczone, a które nie - wymienia Wojciech Kwaśniak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

    I podkreśla, że taki czytelny rozkład zwiększy zaufanie społeczeństwa do instytucji bankowych i firm ubezpieczeniowych.

     - Zapowiedzieliśmy, że w porozumieniu z uczestnikami rynku wydamy rekomendację odnośnie dobrych praktyk działania w tym obszarze. Myślę, że do końca roku ona zostanie wydana. Być może na skutek pewnych rozwiązań prawnych, które są w przepisach rangi ustawowej, będzie konieczność zaproponowania drobnych zmian, ale będzie to proces transparentny i nie będzie przebiegał w sposób gwałtowny - zapewnia Wojciech Kwaśniak.

    Do 31 marca banki i firmy ubezpieczeniowe mają czas na przesłanie propozycji ws. sposobów i terminów rozwiązania wskazanych przez KNF nieprawidłowości.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

    Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

    Media i PR

    M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

    Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

    Firma

    Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

    Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.